Results for 'Georg Marckmann'

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  1.  44
    The Eurotransplant Kidney Allocation Algorithm–Moral Consensus or Pragmatic Compromise?Georg Marckmann - 2001 - Analyse & Kritik 23 (2):271-279.
    The selection and balancing of values for the Eurotransplant kidney allocation algorithm poses both practical and ethical challenges. The paper argues that any allocation algorithm can only be justified by reference to some substantive conception of a good life that reflects our value preferences regarding the allocation of scarce donor kidneys. It is concluded that the criterion of HLA compatibility maximizes overall rather than individual utility. The paper emphasizes that good pragmatic arguments for maintaining the primacy of HLA matching can (...)
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  2.  3
    Gesundheit und Gerechtigkeit.Georg Marckmann - 2011 - In Ralf Stoecker, Christian Neuhäuser & Marie-Luise Raters (eds.), Handbuch Angewandte Ethik. Stuttgart: Verlag J.B. Metzler. pp. 709-717.
    GerechtigkeitGerechtigkeitund GesundheitimGesundheitund Gerechtigkeit Zusammenhang mit Gesundheit und Krankheit wird meist im Hinblick auf die Verteilung knapper Mittel in der Gesundheitsversorgung diskutiert. Diese Betrachtung greift jedoch insoweit zu kurz, als der Gesundheitszustand eines Menschen nur zum Teil vom Zugang zur medizinischen Versorgung abhängt. Andere Faktoren wie Bildung, Arbeitsbedingungen, sozialer Status, Umweltqualität und nicht zuletzt das individuelle Verhalten spielen eine mindestens ebenso wichtige Rolle für die Gesundheit der Menschen.
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  3.  26
    Ökonomisierung im Gesundheitswesen als organisationsethische Herausforderung.Georg Marckmann - 2021 - Ethik in der Medizin 33 (2):189-201.
    Der finanzielle Druck auf die Krankenhäuser in Deutschland führt zu einer Ökonomisierung medizinischer Entscheidungen, die die Qualität der Patientenversorgung beeinträchtigt und das Gesundheitspersonal erheblich belastet. Der vorliegende Beitrag untersucht, welche Möglichkeiten ein organisationsethischer Ansatz bietet, den Herausforderungen durch die Ökonomisierung zu begegnen. Ausgewählte empirische Befunde sollen zunächst verdeutlichen, welche Auswirkungen die Ökonomisierung auf die Patientenversorgung und das Personal in den Krankenhäusern hat. Zudem liefern sie erste Hinweise auf mögliche Handlungsspielräume für die Krankenhäuser. Dabei wird deutlich, dass die Ökonomisierung einen organisationsethischen (...)
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  4. Möglichkeiten und Grenzen von Ethikberatung im Rahmen der COVID-19-Pandemie.Georg Marckmann, Gerald Neitzke, Annette Riedel, Silke Schicktanz, Jan Schildmann, Alfred Simon, Ralf Stoecker, Jochen Vollmann, Eva Winkler & Christin Zang - 2020 - Ethik in der Medizin 32 (2):195-199.
    Das deutsche Gesundheitswesen steht durch die schnell steigende Anzahl an CO- VID-19-Erkrankten vor erheblichen Herausforderungen. In dieser Krisensituation sind alle Beteiligten mit ethischen Fragen konfrontiert, beispielsweise nach gerech- ten Verteilungskriterien bei begrenzten Ressourcen und dem gesundheitlichen Schutz des Personals angesichts einer bisher nicht therapierbaren Erkrankung. Daher werden schon jetzt klinische und ambulante Ethikberatungsangebote verstärkt mit Anfragen nach Unterstützung konfrontiert. Wie können Ethikberater*innen Entscheidungen in der Krankenversorgung im Rahmen der COVID-19-Pandemie unterstützen? Welche Grenzen von Ethikberatung sind zu beachten? Bislang liegen hierzu (...)
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  5. Arzt-Patient-Verhältnis und Informiertes Einverständnis. Einführung.Georg Marckmann & Matthias Bormuth - forthcoming - Ethik in der Medizin. Ein Studienbuch, Reclam, Stuttgart.
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  6.  30
    Rationalisierung und Rationierung: Allokation im Gesundheitswesen zwischen Effizienz und Gerechtigkeit.Georg Marckmann - 2005 - In Hermes Andreas Kick (ed.), Gesundheitswesen Zwischen Wirtschaftlichkeit Und Menschlichkeit. List. pp. 179--199.
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  7.  38
    Teaching science vs. the apprentice model – do we really have the choice?Georg Marckmann - 2001 - Medicine, Health Care and Philosophy 4 (1):85-89.
    The debate about the appropriate methodology of medical education has been (and still is) dominated by the opposing poles of teaching science versus teaching practical skills. I will argue that this conflict between scientific education and practical training has its roots in the underlying, more systematic question about the conceptual foundation of medicine: how far or in what respects can medicine be considered to be a science? By analyzing the epistemological status of medicine I will show that the internal aim (...)
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  8.  33
    Wann ist eine ethische Analyse eine gute ethische Analyse? Ein Plädoyer für die Methodenreflexion in der Medizinethik.Georg Marckmann - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (2):87-88.
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  9.  58
    Präventionsmaßnahmen im Spannungsfeld zwischen individueller Autonomie und allgemeinem Wohl.Georg Marckmann - 2010 - Ethik in der Medizin 22 (3):207-220.
    Angesichts der Zunahme chronischer Erkrankungen erscheint es geboten, vermehrt auf Präventionsmaßnahmen zurückzugreifen, die den Einzelnen zu einer gesundheitsfördernden Lebensweise anhalten und exogene gesundheitsschädigende Einflüsse reduzieren. Dabei ergeben sich zwei ethische Problemkonstellationen: 1) Welche Einschränkungen der Entscheidungsautonomie des Einzelnen sind gerechtfertigt, um bestimmte Präventionsziele zu erreichen? 2) Welche Verantwortung kann und soll der Einzelne für seine Gesundheit tragen? Fünf ethische Anforderungen sind an jede Präventionsmaßnahme zu stellen: 1) nachgewiesene Wirksamkeit, 2) günstiges Kosten-Nutzen-Profil, 3) akzeptables Kosten-Nutzen-Verhältnis, 4) möglichst geringe Restriktivität und 5) (...)
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  10.  7
    Between therapy and wish fulfillment: anti-aging medicine and the scope of public healthcare.Mark Schweda & Georg Marckmann - 2012 - Ethik in der Medizin 24 (3):179-191.
    Die wachsende Nachfrage nach Anti-Aging-Medizin wirft die Frage auf, welche medizinischen Leistungen ein solidarisches Gesundheitssystem tragen sollte. Die deutsche Entscheidungspraxis beruft sich auf den Begriff der Krankheit. Im Blick auf Anti-Aging wäre demnach 1) zu klären, was der Krankheitsbegriff bedeutet, 2) zu prüfen, ob das Altern sich unter diesen Begriff subsumieren lässt, um 3) abzuleiten, inwieweit Anti-Aging-Maßnahmen zur Verfügung zu stellen sind. Dieses Prozedere führt jedoch zu keinem brauchbaren Ergebnis. Unter Berufung auf den Krankheitsbegriff allein ist der Umfang solidarischer Gesundheitsversorgung (...)
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  11.  29
    Between therapy and wish fulfillment: anti-aging medicine and the scope of public healthcare.Mark Schweda & Georg Marckmann - 2012 - Ethik in der Medizin 24 (3):179-191.
    Die wachsende Nachfrage nach Anti-Aging-Medizin wirft die Frage auf, welche medizinischen Leistungen ein solidarisches Gesundheitssystem tragen sollte. Die deutsche Entscheidungspraxis beruft sich auf den Begriff der Krankheit. Im Blick auf Anti-Aging wäre demnach 1) zu klären, was der Krankheitsbegriff bedeutet, 2) zu prüfen, ob das Altern sich unter diesen Begriff subsumieren lässt, um 3) abzuleiten, inwieweit Anti-Aging-Maßnahmen zur Verfügung zu stellen sind. Dieses Prozedere führt jedoch zu keinem brauchbaren Ergebnis. Unter Berufung auf den Krankheitsbegriff allein ist der Umfang solidarischer Gesundheitsversorgung (...)
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  12.  22
    Ethik, Evidenz und Eigeninteresse: Für eine offene Diskurskultur.Georg Marckmann & Gerald Neitzke - 2015 - Ethik in der Medizin 27 (4):269-272.
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  13.  33
    How the Weight of the Ethical Arguments Depends on the Empirical “Facts”.Georg Marckmann, Anna M. Sanktjohanser & Sabine Wicker - 2013 - American Journal of Bioethics 13 (9):53-55.
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  14.  3
    Wie können Ärzte ethisch vertretbar Kostenerwägungen in ihren Behandlungsentscheidungen berücksichtigen? Ein Stufenmodell.Georg Marckmann & Jürgen in der Schmitten - 2011 - Ethik in der Medizin 23 (4):303-314.
    ZusammenfassungTrotz aller Rationalisierungsbemühungen werden sich Leistungseinschränkungen im deutschen Gesundheitswesen nicht vermeiden lassen. Zwar sollten diese so weit möglich oberhalb der individuellen Arzt-Patient-Beziehung erfolgen, aus pragmatischen Gründen wird es sich aber nicht vermeiden lassen, dass Ärzte auch im Einzelfall Verantwortung für die Kosten ihrer Entscheidungen übernehmen, wie es bereits heute häufig der Fall ist. Der vorliegende Beitrag widmet sich deshalb der Frage, wie Ärzte in einer medizinisch rationalen und ethisch vertretbaren Art und Weise Kostenerwägungen in ihren Entscheidungen berücksichtigen können. Vorgeschlagen wird (...)
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  15. Introduction: Ethics of Information Technology in Health Care.Georg Marckmann & Kenneth Goodman - 2006 - International Review of Information Ethics 5:2-5.
    Computer-based information and communication technologies continue to transform the delivery of health care and the conception and scientific understanding of the human body and the diseases that afflict it. While information technology has the potential to improve the quality and efficiency of patient care, it also raises important ethical and social issues. This IRIE theme issue seeks to provide a forum to identify, analyse and discuss the ethical and social issues raised by various applications of information and communication technology in (...)
     
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  16.  27
    Kommentar II zum Fall: „Kleinkind nach schwerer Verletzung des Zentralnervensystems: Rehabilitation oder Behandlungsabbruch?“.Georg Marckmann & Stephan Rixen - 2016 - Ethik in der Medizin 28 (1):63-65.
  17.  14
    Kommentar II zum Fall: „Welcher Wille zählt? Der im Voraus verfügte oder der aktuell gelebte?“.Georg Marckmann - 2017 - Ethik in der Medizin 29 (2):157-159.
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  18.  1
    Sterben im Spannungsfeld zwischen Ethik und Ökonomie.Georg Marckmann, Anna Mara Sanktjohanser & Jürgen in der Schmitten - 2012 - In Franz-Josef Bormann & Gian Domenico Borasio (eds.), Sterben: Dimensionen eines anthropologischen Grundphänomens. Walter de Gruyter. pp. 351-367.
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  19.  10
    What does it take to consent to islet cell xenotransplantation?: Insights from an interview study with type 1 diabetes patients and review of the literature.Georg Marckmann, Jochen Seissler, Barbara Ludwig, Sandra Thiersch & Johannes Kögel - 2021 - BMC Medical Ethics 22 (1):1-11.
    BackgroundThe transplantation of porcine islet cells provides a new potential therapy to treat patients with type 1 diabetes mellitus (T1DM). Compared to other biomedical technologies, xenotransplantation stands out in terms of its involvement of animals as graft sources, as well as the possible transmission of infectious diseases. As these aspects are especially relevant for potential xenotransplantation recipients, it is important to assess their opinion regarding this technology, in particular in terms of the requirements that should be met in the informed (...)
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  20.  47
    How can physicians make cost-conscious treatment decisions in an ethically justified manner? A stepwise model.Georg Marckmann & Jürgen in der Schmitten - 2011 - Ethik in der Medizin 23 (4):303-314.
    Trotz aller Rationalisierungsbemühungen werden sich Leistungseinschränkungen im deutschen Gesundheitswesen nicht vermeiden lassen. Zwar sollten diese so weit möglich oberhalb der individuellen Arzt-Patient-Beziehung erfolgen, aus pragmatischen Gründen wird es sich aber nicht vermeiden lassen, dass Ärzte auch im Einzelfall Verantwortung für die Kosten ihrer Entscheidungen übernehmen, wie es bereits heute häufig der Fall ist. Der vorliegende Beitrag widmet sich deshalb der Frage, wie Ärzte in einer medizinisch rationalen und ethisch vertretbaren Art und Weise Kostenerwägungen in ihren Entscheidungen berücksichtigen können. Vorgeschlagen wird (...)
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  21.  4
    Welche Rolle spielen ethische Theorien bei der ethischen Bewertung von Forschungsvorhaben?Georg Marckmann - 2019 - In Monika Bobbert & Gregor Scherzinger (eds.), Gute Begutachtung?: Ethische Perspektiven der Evaluation von Ethikkommissionen Zur Medizinischen Forschung Am Menschen. Springer Fachmedien Wiesbaden. pp. 87-99.
    Der ethische Methodenpluralismus stellt für die Begutachtungspraxis von Ethikkommissionen kein unüberwindbares Problem dar. Vielmehr stellt gerade die Pluralität moralischer Überzeugungssysteme in einer Gesellschaft eine Rechtfertigungsgrundlage für die normative Aktivität von Ethikkommissionen dar. So bietet insbesondere der Kohärentismus zur Spezifizierung und Abwägung normativer Prinzipien eine angemessene Methodik.
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  22.  11
    Zuteilung knapper Intensivkapazitäten in der Pandemie: Weiter Diskussionsbedarf in Wissenschaft, Politik und Gesellschaft.Georg Marckmann - 2022 - Ethik in der Medizin 34 (4):477-480.
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  23. Are physicians willing to ration health care? Conflicting findings in a systematic review of survey research.Daniel Strech, Govind Persad, Georg Marckmann & Marion Danis - 2009 - Health Policy 90 (2):113-124.
    Several quantitative surveys have been conducted internationally to gather empirical information about physicians’ general attitudes towards health care rationing. Are physicians ready to accept and implement rationing, or are they rather reluctant? Do they prefer implicit bedside rationing that allows the physician–patient relationship broad leeway in individual decisions? Or do physicians prefer strategies that apply explicit criteria and rules?
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  24.  39
    Social Justice, Health Inequities, and Access to New Age-Related Interventions.Hans-Jörg Ehni & Georg Marckmann - 2009 - Medicine Studies 1 (3):281-295.
    Social Justice, Health Inequities, and Access to New Age-Related Interventions Content Type Journal Article Category Original Paper Pages 281-295 DOI 10.1007/s12376-009-0027-3 Authors Hans-Jörg Ehni, University of Tuebingen, Tuebingen, Baden-Württemberg Germany Georg Marckmann, University of Tuebingen, Tuebingen, Baden-Württemberg Germany Journal Medicine Studies Online ISSN 1876-4541 Print ISSN 1876-4533 Journal Volume Volume 1 Journal Issue Volume 1, Number 3.
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  25.  8
    Mind the Gap: How Should We Translate Specific Ethical Norms Into Interventions?Niels Nijsingh, Bianca Jansky, Georg Marckmann & Katja Kuehlmeyer - 2020 - American Journal of Bioethics 20 (4):89-91.
    Volume 20, Issue 4, May 2020, Page 89-91.
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  26.  40
    Clinical Ethics Services - Facts and critical Appraisal.Andrea Dörries, Alfred Simon & Georg Marckmann - 2015 - Ethik in der Medizin 27 (3):249-253.
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  27.  40
    Mobile health ethics and the expanding role of autonomy.Bettina Schmietow & Georg Marckmann - 2019 - Medicine, Health Care and Philosophy 22 (4):623-630.
    Mhealth technology is mushrooming world-wide and, in a variety of forms, reaches increasing numbers of users in ever-widening contexts and virtually independent from standard medical evidence assessment. Yet, debate on the broader societal impact including in particular mapping and classification of ethical issues raised has been limited. This article, as part of an ongoing empirically informed ethical research project, provides an overview of ethical issues of mhealth applications with a specific focus on implications on autonomy as a key notion in (...)
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  28.  6
    Relevance of a normative framework for evaluating the impact of clinical ethics support services in healthcare.Oliver Rauprich, Georg Marckmann & Jan Schildmann - 2022 - Journal of Medical Ethics 48 (12):987-988.
    Evaluating the impact of clinical ethics support services remains a challenging task. 1 Against this background, we applaud the authors for developing a theoretical framework that aims to explain how repeated moral case deliberations may promote ‘practical wisdom’ in healthcare professionals and improve the quality of care in health facilities. 2 In our view, it is of particular value to draw attention to the learning processes that may be induced by ethics support services. Understanding such learning processes on the individual (...)
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  29.  20
    Außerklinische Ethikberatung: Eine Evaluation des Angebots in den Landkreisen Traunstein und Berchtesgadener Land mittels Dokumentenanalyse und Befragung von Hausärzten.Sandra Thiersch, Orsolya Friedrich & Georg Marckmann - 2019 - Ethik in der Medizin 31 (1):45-59.
    ZusammenfassungWährend die Implementierung und Nutzung von Ethikberatung in deutschen Krankenhäusern in den letzten 20 Jahren vorangeschritten ist, entstehen erst in den letzten Jahren zunehmend Ethikberatungsangebote im außerklinischen Bereich. In den Landkreisen Traunstein und Berchtesgadener Land in Südost-Bayern wurde 2012 eine außerklinische Ethikberatung etabliert. Um im Rahmen einer ersten Evaluation wissenschaftliche Erkenntnisse über den Bedarf, die Inanspruchnahme und die Zufriedenheit mit diesem Beratungsangebot zu gewinnen, wurde eine Dokumentenanalyse und eine Fragebogenerhebung unter den Hausärzten der beiden Landkreise durchgeführt. Insgesamt nahmen 58 der (...)
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  30.  32
    Ethics in Public Health and Health Policy: Concepts, Methods, Case Studies.Daniel Strech, Irene Hirschberg & Georg Marckmann (eds.) - 2013 - Dordrecht: Springer.
    Faden, R. & Shebaya, S, Public Health Ethics. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2010 Edition), Edward N. Zalta (ed.). Available from: htt : lato.stanford.edu archives sum2010 entries ublichealth-ethics (accessed ...
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  31. What is personalized medicine: sharpening a vague term based on a systematic literature review.Sebastian Schleidgen & Georg Marckmann - 2013 - BMC Medical Ethics 14 (1):20.
    In recent years, personalized medicine (PM) has become a highly regarded line of development in medicine. Yet, it is still a relatively new field. As a consequence, the discussion of its future developments, in particular of its ethical implications, in most cases can only be anticipative. Such anticipative discussions, however, pose several challenges. Nevertheless, they play a crucial role for shaping PM’s further developments. Therefore, it is vital to understand how the ethical discourse on PM is conducted, i.e. on what (...)
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  32.  10
    First-of-its-kind Xenotransplantation: Bedarf an ethischer Reflexion in Wissenschaft und Gesellschaft.Johannes Kögel & Georg Marckmann - 2023 - Ethik in der Medizin 35 (1):137-143.
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  33.  18
    II. Praxis als Herausforderung.Hermes Andreas Kick, Georg Marckmann & Brigitte Tag - 2005 - In Gesundheitswesen Zwischen Wirtschaftlichkeit Und Menschlichkeit. List. pp. 149.
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  34.  24
    Ronald Bayer, Lawrence O. Gostin, Bruce Jennings, Bonnie Steinbock (Hrsg) (2007) Public Health Ethics. Theory, Policy, and Practice Oxford University Press, New York, 418 Seiten, ISBN 978-0-19-518084-8 Angus Dawson, Marcel Verweij (Hrsg) (2007) Ethics, Prevention and Public Health Clarendon Press, Oxford, 234 Seiten, ISBN 978-0-19-929069-7. [REVIEW]Georg Marckmann - 2008 - Ethik in der Medizin 20 (2):156-158.
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  35.  28
    Ronald Bayer, Lawrence O. Gostin, Bruce Jennings, Bonnie Steinbock (Hrsg) (2007) Public Health Ethics. Theory, Policy, and Practice Oxford University Press, New York, 418 Seiten, ISBN 978-0-19-518084-8 Angus Dawson, Marcel Verweij (Hrsg) (2007) Ethics, Prevention and Public Health Clarendon Press, Oxford, 234 Seiten, ISBN 978-0-19-929069-7. [REVIEW]Georg Marckmann - 2008 - Ethik in der Medizin 20 (2):156-158.
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  36.  29
    Old wine in new bottles? Ethical implications of individualized medicine.Sebastian Schleidgen & Georg Marckmann - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (3):223-231.
    Die sogenannte individualisierte Medizin (IM) ist in den letzten Jahren zu einem Schlagwort in Wissenschaft, Politik und Öffentlichkeit geworden. Wie jede technologische Neuentwicklung hat sie jedoch (potentielle) ethische Implikationen, die es zu berücksichtigen gilt, um eine angemessene Entwicklung und Anwendung individualisierter Präventions- und Therapiemaßnahmen zu ermöglichen. Allerdings steht eine ethische Bewertung der IM vor verschiedenen methodischen Herausforderungen, die sich insbesondere aus der Heterogenität des Problembereichs, begrifflicher Unklarheit sowie dem Frühstadium ihrer Entwicklung ergeben. Der vorliegende Beitrag spezifiziert zunächst den Begriff der (...)
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  37.  8
    Alter Wein in neuen Schläuchen? Ethische Implikationen der Individualisierten Medizin.Sebastian Schleidgen & Georg Marckmann - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (3):223-231.
    ZusammenfassungDie sogenannte individualisierte Medizin (IM) ist in den letzten Jahren zu einem Schlagwort in Wissenschaft, Politik und Öffentlichkeit geworden. Wie jede technologische Neuentwicklung hat sie jedoch (potentielle) ethische Implikationen, die es zu berücksichtigen gilt, um eine angemessene Entwicklung und Anwendung individualisierter Präventions- und Therapiemaßnahmen zu ermöglichen. Allerdings steht eine ethische Bewertung der IM vor verschiedenen methodischen Herausforderungen, die sich insbesondere aus der Heterogenität des Problembereichs, begrifflicher Unklarheit sowie dem Frühstadium ihrer Entwicklung ergeben. Der vorliegende Beitrag spezifiziert zunächst den Begriff der (...)
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  38. How do we want to grow old? Anti‐ageing‐medicine and the scope of public healthcare in liberal democracies.Mark Schweda & Georg Marckmann - 2012 - Bioethics 27 (7):357-364.
    Healthcare counts as a morally relevant good whose distribution should neither be left to the free market nor be simply imposed by governmental decisions without further justification. This problem is particularly prevalent in the current boom of anti-ageing medicine. While the public demand for medical interventions which promise a longer, healthier and more active and attractive life has been increasing, public healthcare systems usually do not cover these products and services, thus leaving their allocation to the mechanisms of supply and (...)
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  39.  26
    Digital contact tracing and exposure notification: ethical guidance for trustworthy pandemic management.Robert Ranisch, Niels Nijsingh, Angela Ballantyne, Anne van Bergen, Alena Buyx, Orsolya Friedrich, Tereza Hendl, Georg Marckmann, Christian Munthe & Verina Wild - 2020 - Ethics and Information Technology 23 (3):285-294.
    There is growing interest in contact tracing apps for pandemic management. It is crucial to consider ethical requirements before, while, and after implementing such apps. In this paper, we illustrate the complexity and multiplicity of the ethical considerations by presenting an ethical framework for a responsible design and implementation of CT apps. Using this framework as a starting point, we briefly highlight the interconnection of social and political contexts, available measures of pandemic management, and a multi-layer assessment of CT apps. (...)
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  40.  30
    Personalisierte Medizin. Medizinische, ethische, rechtliche und ökonomische Analysen.Jan Schildmann, Georg Marckmann & Jochen Vollmann - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (3):169-172.
  41.  9
    Organ Transplantation in Times of Donor Shortage: Challenges and Solutions.Galia Assadi, Ralf J. Jox & Georg Marckmann (eds.) - 2016 - Cham: Imprint: Springer.
    This book analyzes the reasons for organ shortage and ventures innovative ideas for approaching this problem. It presents 29 contributions from a highly interdisciplinary group of world experts and upcoming professionals in the field. Every year thousands of patients die while waiting for organ transplantation. Health authorities, medical professionals and bioethicists worldwide point to the urgent and yet unsolved problem of organ shortage, which will be even intensified due to the increasing life expectancy. Even though the practical problem seems to (...)
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  42.  5
    Vom Konflikt zur Lösung: ethischeEntscheidungswege in der Biomedizin.Oliver Rauprich, Ralf J. Jox & Georg Marckmann (eds.) - 2016 - Münster: Mentis.
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  43. Medical futility at the end of life: the perspectives of intensive care and palliative care clinicians.Ralf J. Jox, Andreas Schaider, Georg Marckmann & Gian Domenico Borasio - 2012 - Journal of Medical Ethics 38 (9):540-545.
    Objectives Medical futility at the end of life is a growing challenge to medicine. The goals of the authors were to elucidate how clinicians define futility, when they perceive life-sustaining treatment (LST) to be futile, how they communicate this situation and why LST is sometimes continued despite being recognised as futile. Methods The authors reviewed ethics case consultation protocols and conducted semi-structured interviews with 18 physicians and 11 nurses from adult intensive and palliative care units at a tertiary hospital in (...)
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  44. Evaluating a patient's request for life-prolonging treatment: an ethical framework.Eva C. Winkler, Wolfgang Hiddemann & Georg Marckmann - 2012 - Journal of Medical Ethics 38 (11):647-651.
    Contrary to the widespread concern about over-treatment at the end of life, today, patient preferences for palliative care at the end of life are frequently respected. However, ethically challenging situations in the current healthcare climate are, instead, situations in which a competent patient requests active treatment with the goal of life-prolongation while the physician suggests best supportive care only. The argument of futility has often been used to justify unilateral decisions made by physicians to withhold or withdraw life-sustaining treatment. However, (...)
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  45.  26
    Kommentar I zum Fall: „Verschiebung der Verantwortung am Lebensende“. [REVIEW]Ralf J. Jox & Georg Marckmann - 2011 - Ethik in der Medizin 23 (2):137-138.
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  46.  28
    Principle-based structured case discussions: do they foster moral competence in medical students? - A pilot study.Orsolya Friedrich, Kay Hemmerling, Katja Kuehlmeyer, Stefanie Nörtemann, Martin Fischer & Georg Marckmann - 2017 - BMC Medical Ethics 18 (1):21.
    Recent findings suggest that medical students’ moral competence decreases throughout medical school. This pilot study gives preliminary insights into the effects of two educational interventions in ethics classes on moral competence among medical students in Munich, Germany. Between 2012 and 2013, medical students were tested using Lind’s Moral Competence Test prior to and after completing different ethics classes. The experimental group participated in principle-based structured case discussions and was compared with a control group with theory-based case discussions. The pre/post C-scores (...)
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  47.  19
    Ärztliches Handeln bei Mittelknappheit: Ergebnisse einer qualitativen Interviewstudie.Daniel Strech*, Kirstin Börchers*, Daniela Freyer*, Anja Neumann*, Jürgen Wasem* & Georg Marckmann* - 2008 - Ethik in der Medizin 20 (2):94-109.
    Die finanziellen Ressourcen im deutschen Gesundheitssystem sind begrenzt. Diese Mittelknappheit führt im Rahmen der ärztlichen Tätigkeit zu medizinischen, ökonomischen, juristischen und ethischen Problemen, welche sich in den kommenden Jahren weiter verschärfen dürften. Aus ethischer Perspektive sind die Probleme einer gerechten Verteilung knapper Ressourcen sowie mögliche Rollen- oder Gewissenskonflikte der ärztlichen Profession besonders relevant. Mit Hilfe von qualitativen Interviewstudien lässt sich der aktuelle ärztliche Umgang mit der Mittelknappheit in der klinischen Versorgung in seiner Komplexität und seinen ethisch relevanten Aspekten untersuchen. An (...)
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  48.  16
    Transformative medical ethics: A framework for changing practice according to normative–ethical requirements.Katja Kuehlmeyer, Bianca Jansky, Marcel Mertz & Georg Marckmann - 2023 - Bioethics 38 (3):241-251.
    We propose a step‐by‐step methodological framework of translational bioethics that aims at changing medical practice according to normative–ethical requirements, which we will thus call “transformative medical ethics.” The framework becomes especially important when there is a gap between widely acknowledged, ethically justified normative claims and their realization in the practice of biomedicine and technology (ought–is gap). Building on prior work on translational bioethics, the framework maps a process with six different phases and 12 distinct translational steps. The steps involve various (...)
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  49.  7
    Clinical decision making in the face of financial scarcity. Findings of in-depth interviews.Daniel Strech*, Kirstin Börchers*, Daniela Freyer*, Anja Neumann*, Jürgen Wasem* & Georg Marckmann* - 2008 - Ethik in der Medizin 20 (2):94-109.
    ZusammenfassungDie finanziellen Ressourcen im deutschen Gesundheitssystem sind begrenzt. Diese Mittelknappheit führt im Rahmen der ärztlichen Tätigkeit zu medizinischen, ökonomischen, juristischen und ethischen Problemen, welche sich in den kommenden Jahren weiter verschärfen dürften. Aus ethischer Perspektive sind die Probleme einer gerechten Verteilung knapper Ressourcen sowie mögliche Rollen- oder Gewissenskonflikte der ärztlichen Profession besonders relevant. Mit Hilfe von qualitativen Interviewstudien lässt sich der aktuelle ärztliche Umgang mit der Mittelknappheit in der klinischen Versorgung in seiner Komplexität und seinen ethisch relevanten Aspekten untersuchen. An (...)
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  50.  11
    Kompetenzorientierte Ethik-Lehre im Medizinstudium.Katja Kühlmeyer, Andreas Wolkenstein, Mathias Schütz, Verina Wild & Georg Marckmann - 2022 - Ethik in der Medizin 34 (3):301-318.
    Die anstehenden Reformen des Medizinstudiums nach den Vorgaben des Masterplans 2020 sehen eine kompetenzorientierte Neustrukturierung des Medizinstudiums vor. Dieser Artikel zielt darauf ab, Perspektiven aufzuzeigen, wie der Ethik-Unterricht im Medizinstudium noch stärker kompetenzorientiert ausgerichtet werden kann. Er verfolgt damit das Ziel, den Kompetenzbegriff für die Medizinethik greifbarer und für die Gestaltung der Medizinethik-Lehre nutzbar zu machen. Kompetenzen verstehen wir als Handlungsdispositionen, die zur Problemlösung befähigen. Durch Übertragung des Konzepts der moralischen Intelligenz auf das moralische Handeln von Ärzt:innen in der Patient:innenversorgung (...)
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