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  1. Judging Medical Futility: An Ethical Analysis of Medical Power and Responsibility.Nancy S. Jecker & Lawrence J. Schneiderman - 1995 - Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics 4 (1):23.
    In situations where experience shows that a particular intervention will not benefit a patient, common sense seems to suggest that the intervention should not be used. Yet it is precisely in these situations that a peculiar ethic begins to operate, an ethic that Eddy calls “the criterion of potential benefit.” According to this ethic, “a treatment is appropriate if it might have some benefit.” Thus, the various maxims learned in medical school instruct physicians that “‘an error of commission is to (...)
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  • Pipes, Colanders, and Leaky Buckets: Reflections on the Futility Debate.John J. Paris - 1993 - Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics 2 (2):147.
    The issue of physician refusal of requested treatment has fueled a two-pronged debate in our society-one on the meaning of futility and the other on the limits of patient autonomy. The latter is a genuinely philosophic dispute; the former, it seems, is a modern relapse into nominalism.It is not the meaning of a word, but the moral basis for the actions of the par-ticipants that should be the focus of our attention, Yet the medical literature distracts us with articles titled (...)
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  • Medical futility and the social context.R. Halliday - 1997 - Journal of Medical Ethics 23 (3):148-153.
    The concept of medical futility has come to be seen in some quarters as a value-neutral trump card when dealing with issues of power and conflicting values in medicine. I argue that this concept is potentially useful, but only in a social context that provides a normative framework for its use. This social context needs to include a broad consensus about the purpose of medicine and the nature of the physician-patient relationship.
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  • Marginale Wirksamkeit als Posteriorisierungskriterium – Begriffsklärungen und ethisch relevante Vorüberlegungen.Dr med Alena M. Buyx, Daniel R. Friedrich & Prof Dr Bettina Schöne-Seifert - 2009 - Ethik in der Medizin 21 (2):89-100.
    Die demografische Entwicklung und der medizinische Fortschritt werden die Problematik der Ressourcenknappheit im Gesundheitswesen in Zukunft weiter verschärfen. Auch Deutschland steht eine Prioritätensetzung im Gesundheitswesen bevor. Diese sollte in möglichst transparenter Weise nach klaren Kriterien erfolgen. Ein nur selten in diesem Kontext besprochenes Kriterium der Verteilung von Mitteln in der Gesundheitsversorgung ist die marginale Wirksamkeit medizinischer Leistungen. Im vorliegenden Beitrag wird dieses Kriterium vorgestellt und auf seine Fairness hin untersucht. Nach der kritischen Diskussion einiger Argumente gegen den offenen Einsatz von (...)
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  • Marginale Wirksamkeit als Posteriorisierungskriterium – Begriffsklärungen und ethisch relevante Vorüberlegungen.Alena M. Buyx, Daniel R. Friedrich & Bettina Schöne-Seifert - 2009 - Ethik in der Medizin 21 (2):89-100.
    ZusammenfassungDie demografische Entwicklung und der medizinische Fortschritt werden die Problematik der Ressourcenknappheit im Gesundheitswesen in Zukunft weiter verschärfen. Auch Deutschland steht eine Prioritätensetzung im Gesundheitswesen bevor. Diese sollte in möglichst transparenter Weise nach klaren Kriterien erfolgen. Ein nur selten in diesem Kontext besprochenes Kriterium der Verteilung von Mitteln in der Gesundheitsversorgung ist die marginale Wirksamkeit medizinischer Leistungen. Im vorliegenden Beitrag wird dieses Kriterium vorgestellt und auf seine Fairness hin untersucht. Nach der kritischen Diskussion einiger Argumente gegen den offenen Einsatz von (...)
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  • Two responses to “Physician Refusal of Requests for Futile or Ineffective Interventions,” by John J. Paris and Frank E. Reardon. [REVIEW]Jurrit Bergsma - 1992 - Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics 1 (3):239.
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