Zusammenfassung
Sowohl in der klinischen und rechtlichen Praxis als auch in der Medizinethik besteht Uneinigkeit darüber, was die (moralische) Verbindlichkeit von Patientenverfügungen begründet und wie mit ihnen in der Praxis zu verfahren ist. Dieser Artikel versucht, die ethisch-normative Basis von Patientenverfügungen näher zu beleuchten. Eine Bestimmung erfolgt in drei Schritten. Erstens wird analysiert, welche Autonomiekonzeption Patientenverfügungen zugrunde liegt. Patientenverfügungen, so meine These, sind Ausdruck eines relationalen, um den Aspekt der Persönlichkeit angereicherten Autonomiebegriffs. Eine moralische Verbindlichkeit ist mit dieser Analyse noch nicht geklärt. Im Anschluss werden daher Argumente gesammelt, warum eine Patientenverfügung für Drittpersonen moralische Bindungskraft haben könnte. In der Achtung der Persönlichkeit sehe ich hier einen zentralen Punkt. Ob die Legitimität der in einer Patientenverfügung geäußerten Wünsche relativ zu einer bestehenden Rechtskultur, dem Allgemeinverständnis einer Gesellschaft oder der Kultur einer medizinischen Praxis ist, oder unabhängig vom soziokulturellen Kontext begründet werden kann, bleibt dabei eine offene Frage.
Abstract
Definition of the problem
Presumably, advance directives are a manifestation of patient autonomy and should be respected for this reason. However, it is unclear what kind of concept of autonomy underpins advance directives, and whether autonomy is the only point of reference in order to give advance directives morally binding force. Also, it is questionable whether the ethical-normative basis of advance directives is universal or culturally relative.
Arguments
Firstly, I argue that the concept of decisional autonomy used for informed consent is not sufficient for capturing the self-determination made possible through advance directives. Autonomy reflected in advance directives takes into account two additional components: relationships to others and character (Persönlichkeit). In a second step I discuss two lines of argumentations for grounding the moral binding force of advance directives in the fact of decision-making on the one hand, and in “critical interests” on the other hand.
Conclusion
For acting upon an advance directive appropriately and sufficiently, the medical decision-maker needs information about the patient’s values, attitudes and character revealed in the advance directive. The author’s character implicitly expressed in his or her advance directive also gives other reasons to respect his or her wishes. Since advance directives are a practice of giving a voice to vulnerable people, they should be followed if the author legitimately expects the medical decision-maker to do so. Otherwise one would run the risk of eroding trust in clinical decision-making processes. However, whether such expectations exist – and thus whether a disregard of the patient’s prior wishes would be seen as a wrong – depends on the particular culture of clinical practice.
Literatur
Beauchamp TL, Childress JF (1994) Principles of biomedicalethics. Oxford University Press, Oxford
Book of Abstracts. ESF Exploratory Workshop on „AdvanceDirectives: Towards a Coordinated European Perspective?“.Institut der Biomedizinischen Ethik der Universität Zürich.(http://www.ethik.uzh.ch/ibme/veranstaltungen.php[Stand: 13. 8. 2008])
Churchill J (1989) Advance Directives: Beyond Respect forFreedom. In: Hackler C, Moseley R, Vawter DE (eds) AdvanceDirectives in Medicine. Praeger, New York, pp 171–180
Dworkin R (1993) Life’s Dominion. Alfred A. Knopf, New York
Emanuel L, Emanuel E (1989) The Medical Directive: A newcomprehensive advance care document. Journal of theAmerican Medical Association 261, no. 22:3288–3293
Engelhardt HT (1989) Advance directives and the right to beleft alone. In: Hackler C, Moseley R, Vawter DE (eds) AdvanceDirectives in Medicine. Praeger, New York, pp 141–154
Faden RR, Beauchamp TL (1986) A history and theory of informedconsent. Oxford University Press, Oxford
Olick RS (2001) Taking Advance Directives Seriously: ProspectiveAutonomy and Decisions near the End of Life.Georgetown University Press, Washington DC
O’Neill O (2002) Autonomy and Trust in Bioethics. CambridgeUniversity Press, Cambridge
Quante M (2002) Personales Leben und menschlicher Tod:Personale Identität als Prinzip biomedizinischer Ethik. Suhrkamp,Frankfurt a.M.
Raz J (1986) The morality of freedom. Clarendon Press, Oxford
Sahm S (2006) Sterbebegleitung und Patientenverfügung.Ärztliches Handeln an den Grenzen von Ethik und Recht.Campus Verlag, Frankfurt
Zellweger C (2007) Ethische Aspekte von Patientenverfügungenin der Schweiz (unveröffentlichtes Manuskript)
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Brauer, S. Die Autonomiekonzeption in Patientenverfügungen – Die Rolle von Persönlichkeit und sozialen Beziehungen. Ethik Med 20, 230–239 (2008). https://doi.org/10.1007/s00481-008-0579-x
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00481-008-0579-x