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Antidepressants for neuroenhancement in healthy individuals: a systematic review

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Poiesis & Praxis

Abstract

Neuroenhancement offers the prospect of improving the cognitive, emotional and motivational functions of healthy individuals. Of all the conceivable interventions, psychopharmacology provides the most readily available ones, such as antidepressants which are thought to make people “better than well”. However, up until now, whether they possess such an enhancing ability remains controversial and therefore in this systematic review we will evaluate the effect and safety of modern antidepressants in healthy individuals. A search of MEDLINE and EMBASE databases and cross-references was carried out and the pharmaceutical industry was contacted for suitable data. Trials published in any language through the third week of July 2007 were regarded. Included were single or double blind randomised or quasi-randomised controlled trials that compared a placebo to one or more of the following antidepressants: bupropion, citalopram, duloxetine, escitalopram, fluoxetine, fluvoxamine, moclobemide, paroxetine, reboxetine, sertraline or venlafaxine in any dose or dosing schedule. Eligible studies were those involving healthy people of any age and either sex who showed no evidence of a psychiatric disorder, cognitive decline or other disease. One hundred thirty-five articles met our inclusion criteria reporting single dose trials and trials with repeated drug administration. Sixty-five of these articles were eligible for a statistical analysis. Based on a linear mixed model, a meta-analysis and a fixed effects meta-regression were performed. Pooling of results by meta-analysis was stratified by the outcome measures (a) mood, (b) emotional processing, (c) wakefulness, (d) attention, (e) memory, and (f) executive functions. On a significance level of p < 0.05 the following significant results emerged: After a single dose of an antidepressant, a significant effect was shown in two of the analysed outcomes. Firstly, there was a small yet significant negative effect on wakefulness. On memory, a positive effect after several measurements was found, but this result could be traced to the results of the one study out of all included studies, which had that many assessment points. The analysis of trials with repeated drug administration (mean duration 14 days, standard deviation 9) yielded the following effects: on mood, a non-significant positive effect was detected that was continuously increasing and reached significance at the last assessment point. Regarding attention, a fluctuating effect was found, while for memory, the fact that the two groups started with a group difference confounded the results. For wakefulness there was no significant effect in any particular assessment point, while for emotional processing and executive functions, the small number of studies did not allow for any effect to emerge. In summary, no consistent evidence for enhancing effects of antidepressants could be found. There is little evidence so far to support the popular opinion that antidepressants have a positive effect on the mood of healthy individuals after repeated administration. No evidence of a significant adverse event profile could be found. The studies included in this systematic review not only provide insufficient evidence for or against any effect in healthy people, but they are inapt to be used for answering this question. This may be explained by the fact that most of them were not designed to examine neuroenhancement effects. The growing public interest in neuroenhancement stands in stark contrast to the paucity of data on enhancement effects of available psychopharmacological agents.

Zusammenfassung

Neuroenhancement bietet die Aussicht auf die Verbesserung kognitiver, emotionaler und motivationaler Funktionen bei gesunden Menschen. Von den vielen denkbaren Interventionen liefert die Psychopharmakologie diejenigen, die derzeit am ehesten verfügbar erscheinen. Beispielsweise wird manchen Antidepressiva nachgesagt, sie könnten Menschen dazu verhelfen, sich „besser als gut” zu fühlen. Bis heute ist allerdings kontrovers, ob sie tatsächlich eine solche enhancende Wirkung besitzen, weshalb wir in diesem Systematic Review den Effekt und die Sicherheit der Anwendung von Antidepressiva bei gesunden Menschen evaluieren. Eine systematische Suche nach passenden Publikationen wurde in den Datenbanken MEDLINE und EMBASE sowie den im Verlauf gefundenen Querverweisen durchgeführt. Zusätzlich wurde bei Firmen der Pharmaindustrie angefragt, ob sie über einschlägige Daten verfügen. Es wurden Erhebungen jedweder Sprache berücksichtigt, die vor der dritten Woche des Monats Juli 2007 erschienen waren. Eingeschlossen wurden einfach- oder doppelblinde, randomisierte oder quasirandomisierte kontrollierte klinische Versuchsreihen, die Placebo mit einem oder mehreren der folgenden Antidepressiva in jedweder Dosierung und jeglichem Dosierungszeitplan verglichen: Bupropion, Citalopram, Duloxetin, Escitalopram, Fluoxetin, Fluvoxamin, Moclobemid, Paroxetin, Reboxetin, Sertralin, oder Venlafaxin. In Frage kamen dabei alle Studien, an denen gesunde Menschen teilnahmen, die keinerlei Anzeichen psychischer Erkrankungen, kognitiven Verfalls oder anderer Krankheiten zeigten – Geschlecht und Alter der Probanden spielten keine Rolle für die Auswahl. 135 Veröffentlichungen erfüllten die Kriterien. Darunter sind sowohl Untersuchungen mit einmaliger Medikamenteneinnahme als auch solche mit wiederholter Einnahme. 65 dieser Artikel konnten einer statistischen Analyse unterzogen werden. Basierend auf einem linearen gemischten Modell wurde eine Meta-Analyse und eine Metaregression durchgeführt. Die Ergebnisse der Meta-Analyse wurden stratifiziert nach den Outcomes (a) Stimmung, (b) Emotionsverarbeitung, (c) Wachheit (d) Aufmerksamkeit, (e) Gedächtnisleistung und (f) Exekutive Funktionen. Bei einem Signifikanzniveau von p < 0,05 zeichneten sich folgende signifikante Ergebnisse ab. Nach einmaliger Einnahme eines Antidepressivums zeigte sich für zwei der untersuchten Outcomes ein signifikanter Effekt. Erstens gab es einen kleinen, aber dennoch signifikanten negativen Effekt für Wachheit. Zweitens wurde nach mehreren Messungen ein positiver Effekt auf die Gedächtnisleistung festgestellt. Allerdings ließ sich dieser Effekt auf die einzige aller, in der Analyse berücksichtigten, Studien zurückführen, die derart viele Messpunkte hatte. Bei der Analyse der Studien mit wiederholter Medikamenteneinnahme (durchschnittliche Dauer 14 Tage, Standardabweichung 9) wurden die folgenden Effekte gefunden: Auf die Stimmung war ein nicht-signifikanter positiver Effekt zu beobachten, der mit der Zeit kontinuierlich zunahm und zum letzten Messzeitpunkt signifikant wurde. Bezüglich der Aufmerksamkeit wurde ein fluktuierender Effekt festgestellt. Die Ergebnisse für die Gedächtnisleistung wurden dadurch verfälscht, dass die beiden Experimentalgruppen schon zu Beginn signifikante Unterschiede aufwiesen. Für Wachheit wurde zu keinem Messzeitpunkt ein signifikanter Effekt festgestellt. Schlussendlich können wegen der geringen Anzahl an Studien keine Aussagen über mögliche Effekte auf Emotionsverarbeitung oder die exekutiven Funktionen gemacht werden. Zusammenfassend konnte kein konsistenter Nachweis für einen enhancenden Effekt von Antidepressiva erbracht werden. Bisher gibt es nur wenige Anhaltspunkte für die gängige Meinung, dass Antidepressiva sich bei längerer Einnahme positiv auf die Stimmung gesunder Menschen auswirken können. Es wurden keine Hinweise auf ein signifikantes Nebenwirkungs-Profil gefunden. Die in diesem Review untersuchten Studien liefern nicht nur nicht genügend Belege für oder gegen einen Effekt auf gesunde Menschen, sondern sind auch ungeeignet, um diese Frage zu beantworten. Dies mag daran liegen, dass die Mehrzahl der berücksichtigten Studien nicht entworfen wurde, um Neuroenhancement-Effekte zu untersuchen. Das wachsende öffentliche Interesse an Neuroenhancement steht in bemerkenswertem Gegensatz zu dem Mangel an Belegen für Enhancement-Wirkungen verfügbarer psychopharmakologischer Wirkstoffe.

Résumé

L’amélioration des fonctions neurologiques chez les sujets sains comprend l’augmentation des capacités cognitives, de la motivation et l’amélioration du vécu émotionnel. Dans ce domaine, la psychopharmacologie nous offre les solutions les plus accessibles, tels les antidépresseurs, perçus comme rendant ses utilisateurs “mieux que bien”. Cependant, cette perception reste controversée et la présente étude propose une évaluation systématique des effets et de l’innocuité des antidépresseurs chez les individus sains. À cet effet, une recherche par recoupements de références sur les bases de données de MEDLINE et EMBASE a été effectuée et des données pertinentes et valables ont été fournies par l’industrie pharmaceutique. Des études publiées en diverses langues au cours de la troisième semaine de juillet 2007 ont été consultées. Etaient inclus des tests règlementaires en simple et en double aveugle, aléatoires ou quasi-aléatoires, comparant un placebo avec un ou plusieurs des antidépresseurs suivants: bupropion, citalopram, duloxetine, escitalopram, fluoxetine, fluvoxamine, moclobemide, paroxetine, reboxetine, sertraline ou venlafaxine, à doses diverses et sur différentes durées. Les épreuves prises en compte portaient sur des personnes des deux sexes, d’âges divers, en bonne santé et ne présentant aucun trouble psychiatrique, aucune diminution cognitive ou autre maladie. Selon ces critères, cent trente-cinq articles, incluant des tests avec l’administration d’une dose unique de médicament et des tests à dose répétée, ont été sélectionnés. Soixante-cinq de ces épreuves ont donné lieu à une analyse statistique. À partir d’un modèle linéaire mixte, une méta-analyse et une méta-régression à effets fixes ont été effectuées. L’ensemble des résultats de la méta-analyse a été différencié selon les effets obtenus sur (a) l’humeur, (b) le processus émotionnel, (c) le niveau d’éveil, (d) l’attention, (e) la mémoire et (f) la faculté d’exécution. Avec un niveau P < 0,05 significatif, les résultats suivants ont clairement été révélés: Après une seule dose d’antidépresseur, un effet manifeste a été démontré dans deux des résultats analysés. Premièrement, on a observé un effet négatif faible mais significatif sur le niveau d’éveil. Sur la mémoire, un effet positif a été constaté après plusieurs prises de mesures mais ce résultat peut être attribué aux fruits de la seule étude, entre ceux incluses dans l’analyse, ayant autant d’évaluations. L’examen des essais avec administration répétée de médicament (durée moyenne de 14 jours, écart type 9) a démontré les effets suivants: Sur l’humeur, un effet positif non significatif a été détecté, croissant au fur et à mesure du processus jusqu’à atteindre un niveau significatif à la dernière évaluation. En ce qui concerne l’attention, on a noté un effet fluctuant, alors qu’au sujet de la mémoire, les résultats ont été altérés du fait que les deux groupes étudiés avaient une différence au départ. Pour le niveau d’éveil, il n’y a pas un d’effet significatif sur aucun des points analysés et sur le processus émotionnel et la faculté d’exécution, le peu d’études sur ces points n’ont pas permis d’en dégager d’effets probants. En conclusion, aucune confirmation sérieuse de l’augmentation des capacités par les antidépresseurs n’a pu être décelée. Jusqu’à présent peu de preuves ont été apportée pour appuyer l’opinion populaire qui veut que les antidépresseurs aient un effet positif sur l’humeur des individus sains, après la prise répétée du médicament. Il n’y a pas non plus de certitudes sur d’éventuels effets contraires. Non seulement les résultats de cette étude approfondie n’ont pu déterminer d’effets favorables ou défavorables sur des sujets sains mais ils ne se révèlent également d’aucun recours pour trancher la question. Ceci peut être expliqué par le fait que la plupart de ces recherches n’étaient pas conçue pour étudier les effets sur l’amélioration des capacités neurologiques. L’intérêt grandissant du public pour ce sujet s’oppose dramatiquement à l’insuffisance de données des intermédiaires psychopharmaceutiques sur l’effet d’amélioration des capacités.

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References

  • Alonso J, Lepine JP (2007) Overview of key data from the European Study of the Epidemiology of Mental Disorders (ESEMeD). J Clin Psychiatry 68(Suppl 2):3–9

    Google Scholar 

  • Amado-Boccara I, Gougoulis N, Littre MFP et al (1995) Effects of antidepressants on cognitive functions: a review. Neurosci Biobehav Rev 19(3):479–493

    Article  Google Scholar 

  • Babcock Q, Byrne T (2000) Student perceptions of methylphenidate abuse at a public liberal arts college. J Am Coll Health 49(3):143–145

    Article  Google Scholar 

  • Bhagwagar Z, Cowen PJ, Goodwin GM et al (2004a) Normalization of enhanced fear recognition by acute SSRI treatment in subjects with a previous history of depression. Am J Psychiatr 161(1):166–168

    Article  Google Scholar 

  • Bhagwagar Z, Wylezinska M, Taylor M et al (2004b) Increased brain GABA concentrations following acute administration of a selective serotonin reuptake inhibitor. Am J Psychiatr 161(2):368–370

    Article  Google Scholar 

  • Bond AJ (2001) Neurotransmitters, temperament and social functioning. Eur Neuropsychopharmacol 11(4):261–274

    Article  Google Scholar 

  • Bond AJ (2005) Antidepressant treatments and human aggression. Eur J Pharmacol 526(1–3):218–225

    Article  Google Scholar 

  • Bostrom N, Roache R (2007) Ethical issues in human enhancement. In: Ryberg J (ed) New waves in applied ethics. Palgrave Macmillan, New York

  • Brown WA (1977) Psychologic and neuroendocrine response to methylphenidate. Arch Gen Psychiatry 34(9):1103–1108

    Article  Google Scholar 

  • Camp-Bruno JA, Herting RL (1994) Cognitive effects of milacemide and methylphenidate in healthy young adults. Psychopharmacology (Berl) 115(1–2):46–52

    Article  Google Scholar 

  • Center for Reviews and Dissemination (2001) Undertaking systematic reviews of research on effectiveness: CRD’s guidance for those carrying out or commissioning reviews. CRD Publications

  • Cerullo MA (2006) Cosmetic psychopharmacology and the President’s Council on Bioethics. Perspect Biol Med 49(4):515–523

    Article  Google Scholar 

  • Chamberlain SR, Muller U, Blackwell AD et al (2006) Noradrenergic modulation of working memory and emotional memory in humans. Psychopharmacology (Berl) 188(4):397–407

    Article  Google Scholar 

  • Cook DJ, Mulrow CD, Haynes RB (1997) Systematic reviews: synthesis of best evidence for clinical decisions. Ann Intern Med 126(5):376–380

    Article  Google Scholar 

  • Cooper NJ (2005) The dose-dependent effect of methylphenidate on performance, cognition and psychophysiology. J Integr Neurosci 4(1):123–144

    Article  Google Scholar 

  • Coull JT (1998) Neural correlates of attention and arousal: insights from electrophysiology, functional neuroimaging and psychopharmacology. Prog Neurobiol 55(4):343–361

    Article  Google Scholar 

  • Deijen JB, Loriaux SM, Orlebeke JF et al (1989) Effects of paroxetine and maprotiline on mood, perceptual-motor skills and eye movements in healthy volunteers. J Psychopharmacol 3(3):149–155

    Article  Google Scholar 

  • Del-Ben CM, Deakin JF, McKie S et al (2005) The effect of citalopram pretreatment on neuronal responses to neuropsychological tasks in normal volunteers: an FMRI study. Neuropsychopharmacology 30(9):1724–1734

    Article  Google Scholar 

  • Dumont GJ, de-Visser SJ, Cohen AF et al (2005) Biomarkers for the effects of selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) in healthy subjects. Br J Clin Pharmacol 59(5):495–510

    Article  Google Scholar 

  • Egger M, Smith GD, Altman DG et al (2001) Systematic reviews in health care: meta-analysis in context. BMJ Books, London

    Book  Google Scholar 

  • Freeman HL, O’Hanlon JF (1995) Acute and subacute effects of antidepressants on performance. J Drug Dev Clin Pract 7(1):7–20

    Google Scholar 

  • Harmer CJ, Bhagwagar Z, Cowen PJ et al (2002) Acute administration of citalopram facilitates memory consolidation in healthy volunteers. Psychopharmacology 163(1):106–110

    Article  Google Scholar 

  • Harmer CJ, Bhagwagar Z, Perrett DI et al (2003) Acute SSRI administration affects the processing of social cues in healthy volunteers. Neuropsychopharmacology 28(1):148–152

    Article  Google Scholar 

  • Healy D (2004) Let them eat Prozac: the unhealthy relationship between the pharmaceutical industry and depression. NYU Press, New York

  • Higgins J, Green S (2006) Cochrane handbook for systematic reviews of interventions 4.2.6 [updated September 2006]. The Cochrane Library, Issue 4. Wiley, Chichester

  • Ihl R (2003) The impact of drugs against dementia on cognition in aging and mild cognitive impairment. Pharmacopsychiatry 36(Suppl 1):S38–S43

    Google Scholar 

  • Jadad AR, Moore RA, Carroll D et al (1996) Assessing the quality of reports of randomized clinical trials: is blinding necessary? Control Clin Trials 17(1):1–12

    Article  Google Scholar 

  • Kramer P (1993) Listening to Prozac. Penguin Books, New York

    Google Scholar 

  • McCabe SE, Knight JR, Teter CJ et al (2005) Non-medical use of prescription stimulants among US college students: prevalence and correlates from a national survey. Addiction 100(1):96–106

    Article  Google Scholar 

  • McGuirk J, Silverstone T (1990) The effect of the 5-HT re-uptake inhibitor fluoxetine on food intake and body weight in healthy male subjects. Int J Obes 14(4):361–372

    Google Scholar 

  • McManus P, Mant A, Mitchell PB et al (2000) Recent trends in the use of antidepressant drugs in Australia, 1990–1998. Med J Aust 173(9):458–461

    Google Scholar 

  • Mulrow CD, Williams JW Jr, Chiquette E et al (2000) Efficacy of newer medications for treating depression in primary care patients. Am J Med 108(1):54–64

    Article  Google Scholar 

  • Olie JP, Elomari F, Spadone C et al (2002) Antidepressants consumption in the global population in France. Encephale 28(5 Pt 1):411–417

    Google Scholar 

  • Raymond CB, Morgan SG, Caetano PA (2007) Antidepressant utilization in British Columbia from 1996 to 2004: increasing prevalence but not incidence. Psychiatr Serv 58(1):79–84

    Article  Google Scholar 

  • Saletu B, Grunberger J (1988) Drug profiling by computed electroencephalography and brain maps, with special consideration of sertraline and its psychometric effects. J Clin Psychiatry 49(Suppl):59–71

    Google Scholar 

  • Schmitt JAJ, Riedel WJ, Vuurman EF et al (2002a) Modulation of the critical flicker fusion effects of serotonin reuptake inhibitors by concomitant pupillary changes. Psychopharmacology 160(4):381–386

    Article  Google Scholar 

  • Schmitt JAJ, Ramaekers JG, Kruizinga MJ et al (2002b) Additional dopamine reuptake inhibition attenuates vigilance impairment induced by serotonin reuptake inhibition in man. J Psychopharmacol 16(3):207–214

    Article  Google Scholar 

  • Schmitt JAJ, Wingen M, Ramaekers JG et al (2006) Serotonin and human cognitive performance. Curr Pharm Des 12(20):2473–2486

    Article  Google Scholar 

  • Serra M, Salgado PP, Delaveau P et al (2006) Effects of antidepressant drugs on emotion. Clin Neuropharmacol 29(3):170–185

    Article  Google Scholar 

  • Slingsby BT (2002) The Prozac boom and its placebogenic counterpart—a culturally fashioned phenomenon. Med Sci Monit 8(5):CR389–CR393

    Google Scholar 

  • Spreen O, Strauss E (1998) A compendium of neuropsychological tests: administration, norms, and commentary. Oxford University Press, Inc., New York

    Google Scholar 

  • Venn HR, Watson S, Gallagher P et al (2006) Facial expression perception: an objective outcome measure for treatment studies in mood disorders? Int J Neuropsychopharmacol 9(2):229–245

    Article  Google Scholar 

  • World Health Organisation (2001) The World Health Report 2001—mental health: new understanding. New Hope, Genf

    Google Scholar 

Download references

Acknowledgments

This work was done in the larger framework of an interdisciplinary research project entitled “Potentials and Risks of Psychopharmaceutical Enhancement”. The authors would like to thank the collaborators and especially the co-ordinator, Dr. T. Galert, for their substantial contribution and their critical comments in the preparation of the manuscript. Sources of support were the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF-Bundesministerium für Bildung und Forschung) and the Department of Psychiatry, CBF, Charité-Universitätsmedizin Berlin, Germany.

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Repantis, D., Schlattmann, P., Laisney, O. et al. Antidepressants for neuroenhancement in healthy individuals: a systematic review. Poiesis Prax 6, 139–174 (2009). https://doi.org/10.1007/s10202-008-0060-4

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