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Eine gesetzliche Regulierung des Umgangs mit Opiaten und Sedativa bei medizinischen Entscheidungen am Lebensende?

Legal regulation of opioid and sedative use in medical end-of-life decisions?

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Zusammenfassung

Der ärztliche Umgang mit Opiaten und Sedativa bei Patienten am Lebensende kann ethische Fragen aufwerfen. Entsprechende Entscheidungen blieben bisher in aller Regel der ärztlichen Berufskunst und -pflicht überantwortet. Heute aber gerät dieser Bereich zunehmend auch in den Blickwinkel des Rechts. Ausdruck davon sind Bestrebungen, die indirekte Sterbehilfe, allenfalls auch die terminale Sedierung gesetzlich zu regeln. Ausgehend von einer Ist-Analyse der ärztlichen Praxis sowie von bereits bestehenden Regulierungen untersucht diese Arbeit die Konsequenzen derartiger Bestrebungen. Es zeigt sich, dass der Versuch, die Thematik der indirekten Sterbehilfe für sich allein, also unter Vermeidung einer Regelung der direkt aktiven Sterbehilfe, zu behandeln, zu großen Schwierigkeiten führen würde. Ernüchternd sind aber auch die Erfahrungen aus den Niederlanden, derartige Fragen im Rahmen eines umfassenden Sterbehilfegesetzes anzugehen. Insgesamt ist somit zu befürchten, dass der Versuch einer detaillierten gesetzlichen Regelung dieses Bereiches mehr neue Grauzonen und Unsicherheiten schafft, als er zu beseitigen vermag.

Abstract

Definition of the problem:

The medical use of opiates and sedatives in patients at the end of life may raise ethical questions. Formerly, the corresponding decisions were based mainly on professional practice and obligations. Today, however, this area is increasingly viewed from a legal perspective. This is reflected in the efforts to legislate on indirect active euthanasia and maybe also on terminal sedation.

Arguments:

Starting from an as-is analysis of medical practice and current legislation, this paper examines the consequences of such efforts. It shows that trying to treat the topic of indirect euthanasia in isolation, i.e. avoiding the regulation of direct active euthanasia, would lead to great difficulties. Experience from the Netherlands in addressing such questions in the context of a comprehensive euthanasia law, is also disheartening.

Conclusion:

Overall, it is to be feared that attempting detailed legislation in this field could create more gray areas and uncertainties than it eliminates.

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Literatur

  1. Anonymus (2001) Gesetz über Lebensbeendigung auf Verlangen und Suizidbeihilfe. Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden, 194

  2. Arbeitsgruppe Sterbehilfe (1999) Bericht an das Eidgenössische Justiz- und Polizeidepartement. http://www.ofj.admin.ch/bj/de/home/themen/gesellschaft/gesetzgebung/sterbehilfe.html. Gesehen 08 Apr 2006

  3. Baumann J, Bochnik H, Brauneck A et al. (1986) Alternativentwurf eines Gesetzes über Sterbehilfe. Thieme, Stuttgart

  4. Beck D (2004) Ist terminale Sedierung medizinisch sinnvoll oder ersetzbar? Ethik Med 16:334–341

    Article  Google Scholar 

  5. Bilsen J, Norup M, Deliens L et al. (2006) Drugs used to alleviate symptoms with life-shortening effect as a possible side end of life care in six European countries. J Pain Symptom Manage 31:111–121

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Birnbacher D (2004) Terminale Sedierung, Sterbehilfe und kausale Rollen. Ethik Med 16:358–368

    Article  Google Scholar 

  7. Chiu TY, Hu WY, Lue BH et al. (2001) Sedation for refractory symptoms of terminal cancer patients in Taiwan. J Pain Symptom Manage 21:467–472

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Cowan JD, Walsh D (2001) Terminal sedation in palliative medicine—Definition and review of the literature. Support Care Cancer 9:403–407

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Delden JJM van (1999) Slippery slope in flat countries—A response. J Med Ethics 25:22–24

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Delden JJM van (2004) The unfeasibility of requests for euthanasia in advance directives. J Med Ethics 30:447–451

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Delden JJM (2004) Terminal sedation: different practices, different evaluations. In: Tännsjö T (ed) Terminal sedation: euthanasia in disguise? Dortrecht, Kluwer, pp 103–113

  12. Enquete-Kommission „Ethik und Recht der modernen Medizin“ des Deutschen Bundestags (2005) Bericht über den Stand der Arbeiten. Bundestagsdrucksache 15/5980. Abrufbar unter http://www.bundestag.de/bic/hib/2005/2005_206/04.html. Gesehen 08 Apr 2006

  13. Fainsinger RL, Waller A, Bercovici M et al. (2000) A multicentre international study of sedation for uncontrolled symptoms in terminally ill patients. Palliat Med 14:257–265

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Feikema L (2004) Terminale Sedierung im Sinne des niederländischen „Poldermodells“. Ethik Med 16:392–400

    Article  Google Scholar 

  15. Fohr A (1998) The double effect of pain medication. Separating myth from reality. J Palliat Med 1:315–328

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Hartogh GA den (2004) Zur Unterscheidung von terminaler Sedierung und Sterbehilfe. Ethik Med 16:378–391

    Article  Google Scholar 

  17. Haverkate I, Wal G van der (1996) Policies on medical decisions concerning the end of life in Dutch health care institutions. JAMA 275:435–439

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Hawryluck LA, Harvey WRC, Lemieux-Charles L, Singer PA (2000) Consensus guidelines on analgesia and sedation in dying intensive care unit patients. BMC Med Ethics 3:3

    Article  Google Scholar 

  19. Heide A van der, Deliens L, Faisst K et al. (2003) End-of-life decision-making in six European countries: descriptive study. Lancet 362:345–350

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Keown J (1994) Down the slippery slope: further reflections on euthanasia in the Netherlands in the light of the Remmelink Report and the Van der Maas survey. In: Gormally L (ed) Euthanasia, clinical practice and the law. Linacre Centre, London, pp 219–240

  21. Klein M (2002) Sterbehilfe und das Prinzip des Doppeleffektes. Wien Klin Wochenschr 114:415–421

    PubMed  Google Scholar 

  22. Kress H (2004) Selbstbestimmung am Lebensende. Die Bioethik-Kommission Rheinland-Pfalz zur Sterbehilfe und Sterbebegleitung. Ethik Med 16:291–297

    Article  Google Scholar 

  23. Kuhse H (1998) From intention to consent. Learning from experience with euthanasia. In: Battin M, Rhodes R, Silvers A, Kuhse H (eds) Physician-assisted suicide: expanding the debate. Routledge, New York, pp 251–266

  24. Legemaate J (1998) Twenty-five years of Dutch experience and policy on euthanasia and assisted suicide: an overview. In: Thomasma DC, Kimbrough-Kushner T, Kimsma GK, Ciesielsky-Carlucci C (eds) Asking to die. Inside the Dutch debate about euthanasia. Kluwer, Dortrecht, pp 19–34

  25. Maas PJ van der, Delden JJM van, Pijnenborg L, Looman CWN (1991) Euthanasia and other medical decisions concerning the end of life. Lancet 338:669–674

    Article  Google Scholar 

  26. Maas PJ van der, Delden JJM van, Pijnenborg L (1992) Euthanasia and other medical decisions concerning the end of life. An investigation performed upon request of the commission of inquiry into medical practice concerning euthanasia. Health Policy 22(1–2):1–262

    Google Scholar 

  27. Meunier-Cartal J, Souberbielle J-C, Boureau F (1995) Morphine and the “lytic cocktail” for terminally ill patients in a French general hospital: evidence for an inverse relationship. J Pain Symptom Manage 10:267–273

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Miccinesi G, Rietjens JA, Deliens L et al. (2007) Continuous deep sedation: physicians’ experiences in six European countries. J Pain Symptom Manage 31:122–128

    Article  Google Scholar 

  29. Morita T, Tsuneto S, Shima Y (2001) Proposed definitions for terminal sedation. Lancet 358:335–336

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  30. Müller-Busch HC (2004) „Terminale Sedierung“: Ausweg im Einzelfall, Mittelweg oder schiefe Ebene? Ethik Med 16:369–377

    Article  Google Scholar 

  31. Oehmichen F, Strätling M, Simon A (2003) Gesetzlicher Regelungsbedarf der passiven und indirekten Sterbehilfe in Deutschland. Praxisorientierte Empfehlungen einer interdisziplinären Arbeitsgruppe in der Akademie für Ethik in der Medizin. Ethik Med 15:239–242

    Article  Google Scholar 

  32. Rietjens JA, Heide A van der, Vrakking AM et al. (2004) Physician reports of terminal sedation without hydration or nutrition for patients nearing death in the Netherlands. Ann Intern Med 141:178–185

    PubMed  Google Scholar 

  33. Rietjens JA, Bilsen J, Fischer S et al. (2007) Using drugs to end life without an explicit request of the patient. Death Stud

  34. Schöch H, Verrel T (2005) Alternativ-Entwurf Sterbebegleitung (AE-StB). Goltdammers Arch Strafrecht 152:553–624

    Google Scholar 

  35. Schweizerische Akademie der Medizinischen Wissenschaften. Medizinisch-ethische Richtlinien. Abrufbar unter http://www.samw.ch. Gesehen 20 Jan 2006

  36. Sheldon T (2003) Only half of Dutch doctors report euthanasia, study says. BMJ 326:1164

    Article  PubMed  Google Scholar 

  37. Singer P (1999) Practical ethics, 2nd edn. Cambridge University Press, Cambridge

  38. Sykes N, Thorns A (2003). Sedative use in the last week of life and the implications for end-of-life decision making. Arch Intern Med 163:341–344

    Article  PubMed  Google Scholar 

  39. Thorns A, Sykes N (2000) Opioid use in last week of life and implications for end-of-life decision-making. Lancet 356:398–399

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  40. Twycross R, Morris CR, Freshwater GT, McKay AC (1999) When doctors might kill their patients. BMJ 319:639–640

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  41. Wernstedt T, Mohr M, Kettler D (2000) Sterbehilfe in Europa. Eine Bestandsaufnahme am Beispiel von zehn Ländern unter besonderer Berücksichtigung der Niederlande und Deutschlands. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 35:220–231

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  42. Zimmermann-Acklin M (1997) Euthanasie. Eine theologischethische Untersuchung. Universitätsverlag, Freiburg (Schweiz)

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Correspondence to Georg Bosshard MAE.

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* Ehemalige Vizepräsidentin der Schweizerischen Gesellschaft für Palliative Medizin, Pflege und Begleitung

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Bosshard, G., de Stoutz*, N. & Bär, W. Eine gesetzliche Regulierung des Umgangs mit Opiaten und Sedativa bei medizinischen Entscheidungen am Lebensende?. Ethik Med 18, 120–132 (2006). https://doi.org/10.1007/s00481-006-0424-z

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