
The Media for Democracy Monitor
applied to five countries:

A selection of indicators and their measurement

LEEN D’HAENENS (the Netherlands), FRANK MARCINKOWSKI
and ANDRÉ DONK (Germany), TANJA MANIGLIO

and JOSEF TRAPPEL (Switzerland), JOAQUIM FIDALGO (Portugal),
AUKSĖ BALČYTIENĖ and EGLĖ NAPRYTĖ (Lithuania)

E-mails: leen.dhaenens@soc.kuleuven.be; frank.marcinkowski@uni-muenster.de;

adonk@uni-muenster.de; t.maniglio@ipmz.uzh.ch; j.trappel@ipmz.uzh.ch;

jfidalgo@ics.uminho.pt; a.balcytiene@pmdi.vdu.lt; e.napryte@vks.vdu.lt.

Introduction

For the present inquiry of the performance of the news media as watch-
dogs of democracy in five countries (the Netherlands, Germany, Switzer-
land, Portugal, Lithuania), the bulk of the data was collected via desk
research. Additionally, the researchers sought to fill any remaining gaps
with complementary information gathered from interviews with media
professionals, from a variety of publications such as official government
documents, scholarly articles, and websites of the media institutions in-
vestigated in the study. Overall, the year of reference for the evidence
collected was 2006. Furthermore, in the spring of 2008, expert interviews
were conducted with key people whose inside knowledge has helped the
researchers to evaluate and comment on a number of indicators.

The picture that results from the following country-specific section is
far from complete, as only a small selection of indicators (three indica-
tors for each of the five respective countries) is discussed in detail.

Within the principle of freedom, the F3 freedom indicator ‘internal
rules for newsroom democracy’ looks into the autonomy of the individ-
ual members of the editorial staff. There can be no objective reporting
of the news if the newsroom’s freedom is restrained. The F3 indicator
applied to the media situation in the five countries studied here seeks to
ascertain whether any formal rules have been established within the edi-
torial team. An example of such a rule might be a regular procedure for
appointing the editor-in-chief: Is a democratic arrangement in place that
takes the opinion of all the reporters on the staff into account? Further-
more, it is relevant to investigate whether the procedure, if any, is cor-
rectly followed.

Communications 34 (2009), 203�220 03412059/2009/034�0203
DOI 10.1515/COMM.2009.013 � Walter de Gruyter



204 Leen d’Haenens et al.

Referring to the control dimension, while the media may function as
a societal watchdog, they are not at liberty to write or say just anything
nor are they infallible to mistakes when carrying out their tasks. The C2
control indicator ‘the watchdog and the media’s mission statement’ is
designed to examine the tools the different media have to adequately
perform their function as watchdog. Not only do the media need to be
willing to perform this function, but they also need to be able to perform
it. To do so, it is crucial that they have the appropriate means with
respect to time and budgets. The excerpts of the country reports illustrate
the state of affairs in the five countries under scrutiny.

The inventory also looks into the principle of equality as a pillar of
democracy and the way this is followed up by the media under investiga-
tion. Indicators referring to this principle deal with concentration of
ownership. Clearly, should all media be controlled by one single owner,
the likelihood of portraying diverse content and a broad range of opin-
ions is minimal. The Swiss example illustrates how the E1 equality indi-
cator ‘media ownership concentration at the regional level’ assesses
trends toward (quasi)-monopolies in relation to the size of the region.

Authors of the full country reports are Leen d’Haenens (the Nether-
lands), Frank Marcinkowski and André Donk (Germany), Tanja Manig-
lio and Josef Trappel (Switzerland), Joaquim Fidalgo (Portugal), and
Aukse Balčytiené and Eglé Napryté (Lithuania).

The Netherlands

Leen d’Haenens

In the Netherlands, the following news media sample has been analyzed:
Print media. De Telegraaf (largest nation-wide newspaper), NRC Han-

delsblad (evening paper, one of the top Dutch newspapers in terms of
quality), Het Parool (regional paper with a nation-wide readership),
Elsevier (largest news magazine), De Gelderlander (regional daily), Mep-
peler Courant (largest informative paper of the province of Drenthe and
the surrounding area), De Pers (free paper nationally available in rail-
way stations).

Television and radio. NOS � TV news and Radio 1 (provider of news
and sports for the public broadcasting system), RTL (commercial broad-
caster, produces a number of news programs).

Online media. NOS Online (public broadcaster’s website; presents an
up-to-date overview of both domestic and foreign news as well as
sports coverage).



The Media for Democracy Monitor applied to five countries 205

Indicator F3: Internal rules for newsroom democracy
Netherlands: 3 points

Most editorial teams in the Netherlands employ formal procedures for
appointing an editor-in-chief, as indicated by the procedures of the edito-
rial by-laws. In the case of De Gelderlander, for instance, the procedure
is as follows: The editorial staff as well as the management can nominate
a candidate for chief editor. Both parties also have the right to veto a
candidate nominated by the other party. Ultimately, the two groups
must reach a compromise before an editor-in-chief can be appointed. A
number of newspapers and/or broadcasters even require the participa-
tion of the entire editorial board in the appointment of the editor-in-
chief, a step that is also included in the by-laws.

Most newspaper and broadcasting editorial staffs have by-laws with
explicit rules defining appointment procedures. The likelihood of each
successive election ending similarly is therefore great. The veto power of
the management and the editorial staff implies that each party can block
the appointment of a candidate not acceptable to them. Consequently,
all interested parties will have to talk and reach an agreement and, in
this sense, the procedure can be said to be truly democratic.

Indicator E1: Media ownership concentration at the regional level
Netherlands: 1 point

Looking at overall turnover (regional and national), the four main play-
ers on the Dutch media market in 2006 are the Telegraaf Media Groep
(784.5 million Euro), PCM Uitgevers (674.8 million Euro), Koninklijke
Wegener (668.1 million Euro), and RTL Nederland (350.0 million Euro)
(CvdM, 2007).

Newspapers. Concentration of newspaper ownership is greater at the
regional than at the national level. The main reason is that many re-
gional dailies are exclusively distributed in one single province (CvdM,
2007: 42). The figures for 2007 reveal that only three large publishers
control the market of dailies nearly all provinces of the country, namely,
Telegraaf Media Groep, Koninklijke Wegener, and NDC. The Telegraaf
Media Groep is dominant in North Holland, with 60 % of the market of
dailies in that province. Wegener has a share of more than 50 % in four
provinces. NDC has a share of some 60 % in the provinces of Groningen,
Friesland, and Drenthe (CvdM, 2007: 40). The province where concen-
tration is most marked is Limburg, where Mecom currently controls
nearly 80 % of the market (Bedrijfsfonds voor de Pers, 2008). In recent
years concentration in the market of regional dailies has increased.



206 Leen d’Haenens et al.

Television. In the market of regional television, ownership concentra-
tion is less striking than in regional dailies. In the provinces of Gron-
ingen and Friesland, regional channels had 3.8 % and 3.3 %, respectively,
in 2007 (CvdM, 2008), and these are also the highest market shares of
regional television channels.

Radio. The number of regional radio stations is larger than that of
regional television channels. This particular market is therefore larger
and commands more listeners than the television market. Here too we
find that the market shares of the regional radio stations were largest in
the provinces of Groningen and Friesland in 2007 (CvdM, 2007: 52).

It is in the market of regional dailies in particular that we find the
highest degree of concentration. This suggests that ‘equality’ is less evi-
dent in the printed media at the regional level. Where only one single
daily is available in a province, the likelihood of a diverse spectrum of
opinions shrinks dramatically.

Indicator C2: The watchdog and the media’s mission statement
Netherlands: 3 points

Print media. It is up to each newspaper or magazine to determine the
extent to which they will let their watchdog function play a role in the
content of their news coverage. The mission statement of some of the
newspapers selected (notably De Telegraaf, NRC Handelsblad, and Elsev-
ier) shows that they seek to fulfill this function as diligently as possible.
Apart from providing information and entertainment, De Telegraaf also
strives to keep a watchful eye on the Dutch authorities and actually
considers its watchdog function to be as important as its other functions.
The same can be said of NRC Handelsblad, as indicated by the following
quotation on its website (own translation):

The idea of liberty which we champion is not compatible with a belief
in any kind of dogma and does not unquestioningly accept any au-
thority. This stance implies relentless vigilance and constant assess-
ment. It also implies vigilance with respect to ourselves, and self-scru-
tiny as well, for man is a creature of habit and finds it hard to part
with long-standing habits and patterns of thinking � nothing that is
human is foreign to us.

NRC Handelsblad sets great store by the following two goals: self-regula-
tion and the on-going to factually report the news (NRC Handelsblad,
2007). Finally, Elsevier also actively endorses the watchdog function and
considers information, verification, and entertainment among its prin-
ciple activities (Elsevier, 2009).



The Media for Democracy Monitor applied to five countries 207

These three newspapers are in sharp contrast to the free daily newspa-
per De Pers. Entertainment and to-the-point news coverage appear to
be the main concerns of the paper. De Pers focuses more on the enter-
tainment aspects than its ‘quality’ rivals, e. g., NRC Handelsblad. From
the portrayal that De Pers gives of itself, it can be concluded that the
entertainment function is deemed to be more important than the watch-
dog function. The paper intends to focus on exclusive news reporting
(on “what is deviant”) rather than on investigative journalism and back-
ground information (De Pers, 2009).

Television, radio, and online media. In its mission statement, the public
broadcaster NOS stresses the importance of providing information. The
NOS seeks to be the viewers’ primary source of information and current
news. NOS journalists are expected to produce balanced, reliable, and
unbiased news stories. The mission statement does not as such emphasize
the watchdog function of NOS as a part of the public broadcasting sys-
tem (NOS, 2007).

The same applies to the commercial operator RTL. Here too the focus
is on providing news and information via various platforms and forms
of distribution. The mission statement of RTL repeatedly mentions inter-
active news coverage and the use of multimedia technology, and con-
siders these two aspects to be synonymous with quality (RTL Neder-
land, 2007).

Referring to the media selected, the C2 indicator shows that the
watchdog function in the Netherlands is held in high esteem, in practice
as well as in theory. Popular newspapers, such as De Telegraaf, also
employ journalists who regularly write extensive and penetrating articles
and reports. Nevertheless, phenomena such as embedded journalism and
the protection of whistle-blowers can be impediments to the work of the
investigative journalist.

References
Bedrijfsfonds voor de Pers/Netherlands Press Fund (2008). Concentratie [Concentra-

tion], Retrieved January, 2008, from http://www.persmediamonitor.nl/cgi-bin/
display.cgi?path�1_7

Commissariaat voor de Media/Netherlands Media Authority (2008). Televisiemarkt
[Television market], Retrieved February, 2008, from http://www.mediamonitor.nl/
content.jsp?objectid�CVDM:283

Commissariaat voor de Media/Netherlands Media Authority (2007). Mediaconcentra-
tie in beeld: concentratie en pluriformiteit van de Nederlandse Media 2006 [Media
concentration in the picture: Concentration and pluriformity of the Dutch media
2006]. Hilversum: CvdM.

De Pers (2009). Missie dagblad De Pers [Mission statement newspaper De Pers], Re-
trieved January, 2009, from http://www.depers.nl/dagblad/missie/

Elsevier (2009). Over Elsevier [About Elsevier], Retrieved January, 2009, from http://
www.elsevier.nl/web/Weekblad/Over-Elsevier.htm]



208 Leen d’Haenens et al.

NOS (2007). De NOS [The Netherlands broadcasting foundation], Retrieved Decem-
ber, 2007, from http://www.nos.nl/assets/service/nosnl_overdenos.html#organisatie

NRC Handelsblad (2007). Onze beginselen [Our mission statement], Retrieved Decem-
ber, 2007, from http://www.nrc.nl/krant/article115102.ece/Onze_beginselen

RTL Nederland (2007). Over RTL Nederland [About RTL Netherlands], Retrieved
December, 2007, from www.rtl.nl/service/rtlnederland/corporate

Germany

Frank Marcinkowski and André Donk

In Germany, the following news media sample has been analyzed:
Print media. Süddeutsche Zeitung (highest circulation quality newspa-

per), Bild (largest tabloid newspaper), Der Spiegel (most important
news magazine)

Television and radio. Tagesschau (public service), RTL aktuell (private
commercial), Deutschlandfunk (national, news-oriented public service
radio)

Online media. Spiegel Online (one of the largest portals)

Indicator F3: Internal rules for newsroom democracy
Germany: 1 point

In Germany, journalists are not in full democratic control of the news-
room; there are some significant barriers to an effective and democratic
organization of newsrooms. In most cases, there is a newsroom-council.
Generally, this is referred to as a newsroom statute, established to ensure
the internal freedom of the press (innere Pressefreiheit). Regarding the
question of journalists’ involvement in staff decisions, the answers vary.
The management usually appoints editors-in-chief and, in most of the
cases, journalists are not involved in the process. There are, however,
two exceptions: (1) Since Spiegel employees own 50 % of the company
shares, they also have direct influence on the selection of the editor-in-
chief. (2) Süddeutsche Zeitung has established a board of the leading
editors that has a say in the choice of their editor-in-chief: This board
can only impede the owners’ choice by a quorum of two-thirds. The
board of the leading editors consists of all members of the editorship,
heads of departments, the leading editors, and the editing committee.
The editorial staff elects the five members of this committee.

Similar findings emerged with regard to the engagement of other new
staff. There are only two cases in which potential control and influence
by a major number of employees or editors have been established. Five
out of seven interview partners stated that there are no routines to in-



The Media for Democracy Monitor applied to five countries 209

volve journalists; generally, the decision lies with the editor-in-chief or
the heads of department. Because of this prevailing hierarchical struc-
ture, only one point was awarded.

Indicator E1: Media ownership concentration at the regional level
Germany: 2 points

In order to assess the regional media ownership concentration in Ger-
many, two types of major communication areas need to be defined first.
In the case of newspapers, local and regional news media refer to those
media that are published in and report on one of the 439 German dis-
tricts (Kreise und kreisfreie Städte). Regional news broadcasters operate
at the level of the 16 German states. In some cases, these broadcasting
stations cooperate with each other, such that there are only nine instead
of 16.

A closer look at ownership concentration in the regional newspaper
market reveals a tendency toward monopolization. There are different
investigations, all of which yield the same result: In most of the districts
there is no competition between local or regional newspapers. Schütz
counts 261 district towns with only one newspaper (2007: 561). In a
secondary analysis on the basis of Schütz’s statistics, we counted 217
monopoly-districts. Another study finds 250 districts without any com-
petition between local newspapers (Möhring and Stürzebecher, 2008:
99). We conclude that monopolization in the field of regional or local
press is high and is continuing to increase.

The situation is much better for radio. There are regional public
broadcasting services and at least one commercial provider in all major
German regions. Similar findings were revealed for the TV-market: Each
of the nine regions is served by public broadcasting services. In public
broadcasting, participation of social groups on the board is intended to
guarantee internal pluralism. There are no commercial 24/7 services with
exclusively regional contents, but some of the broadcasters provide re-
gional and local time slots (Regionalfenster). Notable in this context are
the regional programs produced by the two big commercial broadcasting
companies, RTL-Group and ProSiebenSat1-Media AG. Their market
share varies between 5 to 15 %, depending on the specific region. How-
ever, these programs only get 30 minutes of airtime per day, except Sat-
urdays and Sundays, and are limited to the western part of Germany.
Additionally, there are more than 260 commercial broadcasts with re-
gional and local programming in each of the 16 states (ALM-Jahrbuch,
2006: 259 ff.). While there is some competition in regional radio markets
between at least two regional competitors, their output is quite limited.



210 Leen d’Haenens et al.

Indicator C2: The watchdog and the media’s mission statement
Germany: 1 point

Most editors of the main German news media do not identify with the
role of watchdog. Our findings corroborate the results of a previous
survey that states that just 24 % of German journalists see themselves as
watchdogs (Weischenberg, Malik and Scholl, 2005: 279). When asked
about how they would define their role in a democracy, the journalists
did not use the term “watchdog” or refer to the corresponding profile
of an unflinching watchman over, let alone a critic of, politics and politi-
cians. They prefer to define their function as providers of impartial, fair,
and balanced information. Some editors pointed out that the media do
not have a legalized role as a controller of one of the state powers and
that it would consequently be presumptuous to fulfill this function and
play the part of a fourth power. Two of our interview partners also see
the empowerment of citizens to partake in the political process as part
of their function. In line with its tradition, only Spiegel confirms its
active role as a permanent and adamant critic of society and politics, a
self-definition that is illustrated in the founder Rudolf Augstein’s state-
ment that Spiegel is the “assault rifle of democracy.” Corresponding to
the fact that most journalists do not identify with the role of watchdog,
there are no mission statements that would allow for this self-image.

Likewise, there are no mission statements that explicitly reference active
investigative journalism. However, most interviewees emphasized that the
importance of investigative journalism was so evidently included in their
self-image/work routines that it did not require to be explicitly written out.

References
Weischenberg, S., Malik, M., and Scholl, A. (2006). Die Souffleure der Medienge-

sellschaft. Report über die Journalisten in Deutschland. Constance: UVK.
Arbeitsgemeinschaft der Landesmedienanstalten in Deutschland (2007). ALM Jahr-

buch 2006. Berlin: Vistas Verlag.
Möhring, W., and Stürzebecher, D. (2008). Lokale Tagespresse: Publizistischer Wett-

bewerb stärkt Tageszeitungen. Media Perspektiven 2008(2), 91�101.
Schütz, W. J. (2007). Deutsche Tagespresse 2006. Media Perspektiven 2007(11), 560�

588.
Schütz, W. J. (2007a). Redaktionelle und verlegerische Struktur der deutschen Tages-

presse. Media Perspektiven 2007(11), 589�598.

Switzerland

Tanja Maniglio and Josef Trappel

In Switzerland, the following media sample has been analyzed:
Print media. 20 Minuten (highest circulation free newspaper), Neue

Zürcher Zeitung (leading quality newspaper)



The Media for Democracy Monitor applied to five countries 211

Television and radio. Schweizer Fernsehen DRS (public service televi-
sion); Schweizer Radio DRS (public service radio); there are no nation-
wide private commercial television or radio services in Switzerland

Online media. Blick Online (one of the largest news portals)

Indicator F3: Internal rules for newsroom democracy
Switzerland: 0 points

Our interviewees alluded rather to restrictions than to democratic struc-
tures in the newsrooms. A newsroom council does not exist for any of
the selected media outlets. For all cases, the nomination of the editor-
in-chief is exclusively in the hands of the management. In some in-
stances, the acting editor-in-chief holds informal conversations concern-
ing his/her successor with the heads of the editorial sections. However,
this seems not influence the management’s final decision. Four of five
interviewees stated that there are no formal procedures (or company
rules) to ensure journalists’ participation in decision-making.

Indicator E1: Media ownership concentration at the regional level
Switzerland: 1 point

The figures for 2006 reveal that a tendency toward monopolization ex-
ists. In nearly all Swiss regions the printed and audio-visual media are
controlled by a single media company.

Calculations relative to the concentration of newspapers show that
22 % of all 185 Swiss districts (Bezirke) represent real monopolies (the

Table 1. Swiss regions with dominant publishing houses (selection).

Region Publisher Daily newspaper Radio TV

Aargau/Midland AZ Medien Mittelland Zeitung Radio Argovia Tele M1
Aargauer Zeitung Tele Tell

Grisons/ Südostschweiz Die Südostschweiz Radio Grischa Tele
Southeastern Medien Radio Engadina Südostschweiz
Switzerland

Basel Basler Zeitung Basler Zeitung Radio Basel 1 �
Medien Baslerstab

Berne Espace Media Berner Zeitung � Tele Bärn
(metropolitan area) Der Bund

Source: Own research, based on Bonfadelli, Meier and Trappel (2006).



212 Leen d’Haenens et al.

respective leading newspaper covers 60 % of all households). In 66 dis-
tricts, newspapers hold a quasi-monopoly (45 % of households have the
same newspaper)1.

A further estimation of the regional degree of concentration can be
carried out according to economy areas. For each economy area we can
calculate the CR3, representing the market share of the three newspapers
with the highest circulation (table 2). The selection of four economy
areas in table 2 shows that size corresponds with concentration: The
larger the size of the area, the more media concentration decreases.
While the CR3 in the area of Zurich amounts to a total of 69.6 %, the
area of Aargau reaches 94.5 %. Taking a closer look at the other two
areas, a high regional newspaper concentration can be observed. Zurich
is the only area that seems to be able to offer room for more than one
publisher (previous analyses confirm this finding, e. g., Bonfadelli, Meier
and Trappel, 2006, data for 2003/2004).

Newspapers concentration in selected regional economy areas

Table. 2 Economy area Aargau (197,094 households).

Newspaper Circulation Market share in %

Mittelland Zeitung 87,347 44.5
Aargauer Zeitung 87,069 44.4
Tages Anzeiger 11,143 5.8

CR3: 94.7
Neue Zürcher Zeitung 6,286 3.2
Neue Luzerner Zeitung 2,235 1.2
other newspapers 2,307 1.3

Total 196,387 100

Table 3. Economy area Vaud (308,715 households).

Newspaper Circulation Market share in %

24 Heures 77,312 62.5
Le Matin 24,821 20.0
Le Temps 12,697 10.0

CR3: 92.5
Le Courrier 2,098 1.6
Tribune de Genève 1,864 1.5
La Liberté 1,768 1.4
other newspapers 3,196 2.5

Total 123,756 100



The Media for Democracy Monitor applied to five countries 213

Table 4. Economy area Basel (295,360 households).

Newspaper Circulation Market share in %

Basler Zeitung 82,418 36.9
20minuten 67,764 30.3
Mittelland Zeitung 30,509 13.6

CR3: 80.8
Basellandschaftliche Zeitung 23,476 10.5
Neue Zürcher Zeitung 8,127 3.6
Aargauer Zeitung 6,851 3.0
Tages-Anzeiger 2,601 1.1
other newspapers 2,049 1.0

Total 223.795 100

Table 5. Economy area Zurich (707,527 households).

Newspaper Circulation Market share in %

20minuten 187,902 31.8
Tages-Anzeiger 153,391 26.0
Neue Zürcher Zeitung 69,421 11.8

CR3: 69.6
Zürcher Oberländer 38,746 6.7
Der Landbote 35,367 6.0
Zürichsee-Zeitung 31,952 5.4
Zürcher Unterländer 23,947 4.1
Mittelland Zeitung 15,168 2.6
Aargauer Zeitung 15,101 2.6
other newspapers 19,432 3.5

Total 590,427 100

The tables refer to daily newspapers published at least five times per week. Due to a
lack of regional circulation data, the newspaper Blick is not included. Source: Own
calculation, based on data from www.mediaperfomance.ch

Indicator C2: The watchdog and the media’s mission statement
Switzerland: 2 points

When asked about journalists’ role in a democracy, the self-image of a
watchdog was common to all the interviewees. While the role as a criti-
cally analytical intermediary between the public and the political elite is
one that is taken seriously, some editors see their main task to be the
provision of information. The need for independent information seems
be a principle common to the selected news media. Only 20minuten
stresses the importance of an active investigative journalism. Concerning
the company’s mission statements, only public radio and television di-



214 Leen d’Haenens et al.

rectly reference their function as a watchdog. Balanced coverage of polit-
ical parties and electoral campaigns generally is ensured through infor-
mal agreements and internal guidelines and not necessarily in written
format. All editors referred to this system as well-established. According
to them, the system is able to function so well due to a culture of plural-
ism and a tradition of balanced coverage.

Note

1. These remarks are based on Trappel and Perrin (2006: 130). The authors in turn
refer to the unpublished calculations by Roger Blum.

References

Bonfadelli, H., Meier, W. A., and Trappel, J. (Eds.). (2006). Medienkonzentration
Schweiz: Formen, Folgen, Regulierung. Bern, Stuttgart, Vienna: Haupt.

Trappel, J. and Perrin, I. (2006). Medienkonzentration in der Schweiz. In H. Bonfa-
delli, W. A. Meier, and J. Trappel (Eds.), Medienkonzentration Schweiz: Formen,
Folgen, Regulierung (pp. 109�138). Bern, Stuttgart, Vienna: Haupt.

Portugal

Joaquim Fidalgo

In Portugal, the following news media sample has been analyzed:
Print media. Correio da Manhã (largest daily newspaper), Público

(most influential daily newspaper among decision and opinion-makers),
Expresso (weekly, largest newspaper), Destak (daily free newspaper)

Television and radio. Radiotelevisão Portuguesa � RTP-1 (first public
TV channel), Televisão Independente � TVI (the largest commercial TV
channel), Rádio Renascença � RR (leading radio company in terms of
audience)

Online media. no relevant online media

Indicator F3: Internal rules for newsroom democracy
Portugal: 2 points

Journalists’ involvement in newsroom decisions has been formally and
legally imposed since 25th April 1974 (the revolution bringing democracy
back to the country). The Portuguese Constitution itself states the right
of journalists to elect newsroom councils. Subsequent laws (the Press
Law, the Journalist Statute) elaborate further on this subject, adding, for
example, the right of journalists to have a say in the editorial orientation
of the news media, to vote for internal promotions, and to participate



The Media for Democracy Monitor applied to five countries 215

in the development of the media’s mission statement and in their internal
codes of conduct1.

According to the law, all news media with a minimum of five journal-
ists shall have a newsroom council. Most of them in fact have one � a
known exception is the leading radio station Rádio Renascença, owned
by the Catholic Church. Here, we were told by the editor-in-chief, the
matter of instituting a newsroom council “was never raised.” The jour-
nalists’ opinions about the medium orientation and performance are ex-
pressed “on an informal basis, on the daily newsroom meetings,” he
added. They also do not vote when a new editor-in-chief is appointed.

This radio station, along with the free daily Destak (with a newsroom
of only 9 journalists and also with no newsroom council), are the excep-
tions among the selected sample of leading media. All the others have
active newsroom councils that are consulted when important decisions
must be made and convene regularly for meetings presided over by the
editor-in-chief. However, from our direct knowledge, and in spite of
what is written in the law, we can attest that in various other media
outlets the newsroom council is confined to formal consultations and
has no real involvement in the editorial decisions. The role of the news-
room council was once much more important than it is currently.

The weekly Expresso has an internal Code of Conduct that was pre-
pared by a member of the newsroom council. It was then sent on for
approval by the editor-in-chief, the management and the publisher, as
well as by an Editorial Council � a group of outstanding personalities
from different areas (politics, culture, economy, science) who are periodi-
cally asked to comment on the strategy and performance of the news-
paper.

The daily Público has a Style Book that is much more than an internal
set of rules (it has been published, already in a 2nd edition, and is sold in
bookshops), as it goes far beyond the technical standards or procedures
involved in producing a newspaper. Prepared with the active involve-
ment of all the journalists, it explains and assumes several commitments
of the newspaper toward its public, recalling the ethical principles and
norms of the journalistic profession and developing them into more de-
tail. It is an important instrument of accountability, because the readers
often quote it when they criticize the newspaper or present their com-
plaints to the newspaper’s Ombudsman.

In conclusion, we can say that democratic control by journalists in
the newsrooms does exist to a certain extent. It is favored by the legal
dispositions on the subject and evidenced by the daily practice over the
last 30 years in a democratic regime.



216 Leen d’Haenens et al.

Indicator E1: Media ownership concentration at the regional level
Portugal: 2 points

It should be mentioned that “regions” are not a political entity in Portugal.
Nevertheless, considering the geographical scope of the publications, there
are many regional and local newspapers; however, they are generally very
small and do not have a strong presence in the media industry.

There are some daily newspapers with a regional or local target with
circulation rates usually between 5,000 to 10,000 copies a-day (Diário de
Notı́cias da Madeira, a regional newspaper for the Portuguese Madeira
Island, issues around 15,000 copies a-day). Some towns even have two
daily small newspapers, as it is the case in Braga in the northern part of
the country (Diário do Minho and Correio do Minho, 6,000 copies each).

Regarding the weekly press (more common at the regional level), there
are hundreds of newspapers, usually small, rather traditional, not very pro-
fessionalized and primarily sold by subscription. The largest weekly newspa-
pers are O Mirante (24,000 copies) and Jornal do Fundão (16,000 copies).

There are also many local radio stations. They too tend to be very
small: most do not even have a newsroom or information services.

There are no regional TV stations, as they are not yet legally permitted
(exceptions include some local Web TV stations and the two regional
public television channels � RTP in Madeira and Azores).

One of the biggest Portuguese media groups (Controlinvest) with an
important presence in the national dailies also owns three regional news-
papers (two dailies � in Madeira and Azores � and one weekly).

There are two regional ‘groups’ with some importance at this geo-
graphical level, both in the center of the country � Adriano Lucas and
Sojormedia. The former one owns four small dailies (one exclusively on-
line) and one weekly. The latter owns one small daily and six weeklies (as
well as a regional radio station, an editorial company, and an advertising
agency). However, they are not relevant for concentration, as regional
and local weeklies are in the hundreds. Nevertheless, the latter group
(Sojormedia) is expanding by trying to forge a nation-wide presence (two
new weeklies have been announced, one for the North/Porto, and an-
other for the South/Algarve). Furthermore, it recently announced it will
launch a new national daily as well.

We conclude that the degree of concentration at this level is rather
low and does not seem to affect pluralism and diversity of choice.

Indicator C2: The watchdog and the media’s mission statement
Portugal: 1 point

An analysis of the Editorial Statute of the different news media of this
sample points to these main ideas:



The Media for Democracy Monitor applied to five countries 217

Radio Renascença. The Editorial Statute emphasizes the Catholic af-
filiation of the station and, therefore, adheres to the Human Rights and
defends the dignity of all human beings. It also insists on the need for
pluralistic, comprehensive, objective, and honest information with re-
spect to journalistic professional standards and journalism ethics.

RTP. The particular social responsibility of a public television station
is stressed in the company’s mission statement, together with the need
for “accurate and independent” information. The independence from
any kind of power � “political, economical, religious or other” � is
underlined, for the station is only committed to “its duty to inform citi-
zens.”

Público. The newspaper also purports total independence from any
kind of political or economic powers and considers itself responsible
solely to its readers. It stresses that “the existence of a well-informed and
active public opinion” is “a fundamental condition for democracy and
for the existence of an open, dynamic society.”

Destak. In its very short statute, this free newspaper says it will be
“independent from any political or economic power,” and refutes all
ideological influences. It also pledges to respect the ethical principles and
rules of journalism.

Expresso. The issue of independence (including “from its advertisers”)
is mentioned here as well. It insists that news media should not serve
any particular interests; they should always be “autonomous institutions
through which the citizens, in conditions of liberty and pluralism, can
look for all the information they need to make their choices.”

Correio da Manhã. “Total independence” from all “powers and inter-
ests,” whether economic, political, religious, or professional, is also un-
derlined by this newspaper’s Editorial Statute. Furthermore, it states it
will be “firm” to condemn any “abuse of power” and promises to help to
build an informed and critical public opinion, regarded as an “essential
instrument of an adult democracy.”

From this sample, we can conclude that the news media only indirectly
refer to their watchdog mission or to their commitment to investigate
and control the different powers present in the society. The common
thread between these Portuguese news media is their general promise to
remain independent.

Notes

1. The first version of the Press Law, issued in 1976, even stated that the vote of the
newsroom council for the appointment of the editor-in-chief was decisive: No one
could be appointed against that vote. However, later issues of the law turned that
vote into a consulting one, which is sometimes respected and sometimes is not. (In



218 Leen d’Haenens et al.

the case of public TV and radio, the appointment of the editor-in-chief depends on
the vote of the Media Regulatory Entity � ERC).

Lithuania

Auksė Balčytienė and Eglė Naprytė

In Lithuania, the following news media sample has been analyzed:
Print media. Lietuvos rytas (national daily), Kauno diena (regional

daily), Vakaro žinios (tabloid daily), 15 minučių (free daily)
Television and radio. TV3 (private commercial broadcaster); LTV

(public service broadcaster), Žinių radijas (commercial radio station),
LR1 (public service radio station)

Online media. Delfi.lt, Bernardinai.lt (online news portals)

Indicator F3: Internal rules for newsroom democracy
Lithuania: 1 point

Basic editorial standards are defined in the Law of Provision of Informa-
tion to the Public. These standards are legally binding for all media (both
offline and online). In most media organizations, however, there are no
formal procedures on how to involve journalists in decisions on person-
nel or editor-in-chief choices. Most frequently, the chief editor is ap-
pointed by the owners or a director, even though journalists of 15 mi-
nučių were once asked to suggest a candidate. In the news media ana-
lyzed, the selection of new journalists is usually done by the chief editor
or the head of the news department (15 minučių, Vakaro žinios, TV3,
radio and TV newsrooms of public service broadcaster). Once in a while,
other employees are involved into this decision-making process; they are
however frequently employees with higher positions in the newsroom
(Kauno diena, Delfi.lt, Žinių radijas). The entire newsroom staff is con-
sulted only in the Internet portal Bernardinai.lt, although the final deci-
sion is ultimately made by the chief editor.

Institutionally, the law requires producers of public information pro-
grams to have their own internal codes of ethics, which “must set the
journalist’s rights, duties, responsibility, employments relations, as well
as the journalist’s protection against restriction of his rights.” It pins
down the journalists’ duties, including the duty “to refuse an assignment
by the producer, the disseminator of public information, their represen-
tative or a responsible person appointed by them, if this assignment
compels [the journalist] to violate the laws or the Code of Ethics of
Lithuanian Journalists and Publishers.”

In most cases, the requirement for an internal code of ethics is imple-
mented only formally, as there is no legally binding commitment to en-
sure editorial independence.



The Media for Democracy Monitor applied to five countries 219

Indicator E1: Media ownership concentration at the regional level
Lithuania: 2 points

Despite the fact that media regulation in Lithuania is liberal and all
kinds of ownership forms (cross-media, diagonal, foreign ownership) are
possible, media concentration has not been an issue of great concern
until recently. With general economic growth in the country and chang-
ing patterns of media use, the picture, however, has changed rapidly.

The audience share and reach of local and regional TV channels has
slowly increased over recent years. In 2006, the market of regional and
local broadcasting included one regional broadcaster and 27 local com-
mercial TV stations. The country was served at the time by 57 cable
operators and four Multichannel Multipoint Distributed Service (MMDS)
operators. The number of regional local broadcasters and cable opera-
tors has remained stable. According to the media law, a regional broad-
caster shows terrestrial programming to a territory inhabited by less than
60 percent of Lithuania’s population. Local broadcasting is defined as
programming aired by one radio or television station, regardless of its
reach and penetration. Rules on licensing regional and local broadcasters
are the same as for nationwide broadcasters. In its annual reports, the
Radio and Television Commission of Lithuania (RTC) states that re-
gional and local broadcasters are monitored on a regular basis. Sanc-
tions against them were exceptionally rare: once in 2005 and three times
in 2006. No comprehensive data on this monitoring are publicly avail-
able.

In general, regional concentration is fairly low; in most cases more
than two competing news media outlets are available in each sector.
Market share (CR3) in the regions of Lithuania cannot be calculated, as
no relevant data is available.

Indicator C2: The watchdog and the media’s mission statement
Lithuania: 1 point

The representatives of the selected news media describe the watchdog
role as one of the most important functions of media; priority is however
placed on the mission of informing society and presenting the broadest
scope of various opinions. In these answers, the locus of news is clearly
pulling away from politics and seeking a more immediate connection to
the everyday life of individuals. Journalists claim that it is important to
report news that has tangible consequences for ordinary citizens. This
kind of journalism takes a keen interest in public opinion (who reads
and watched what). As a matter of fact, these respondent answers refer
to the process of secularization, understood as decline of a political order



220 Leen d’Haenens et al.

based on collective political actors and identities (such as religion, politi-
cal parties or trade unions) and their replacement by a more fragmented
and individualized society. It may be observed that some representatives
of the selected news media have a varied understanding of the watchdog
function. For example, the chief editor of the daily Kauno diena and the
head of the radio news department at the public service broadcaster
associated it with the presentation of a concrete author’s opinion toward
certain occurrences. The chief editor of the daily Kauno diena expressed
her opinion that the watchdog function is currently being transformed
into the production of balanced and wide-ranging information. As she
explained, this function in Kauno diena is fulfilled by the selection of
certain topics (analyzing, for example, the work of national enterprises).

Bionotes

Leen d’Haenens is Associate Professor at the Centre for Media Culture
and Communication Technology, Katholieke Universiteit Leuven, Bel-
gium, and Department of Communication Studies, Radboud University
Nijmegen, The Netherlands.

Frank Marcinkowski is Professor at the Institute of Communication
Science (ifk), Westfälische Wilhelms-Universität, Bispinghof 9�14,
48143 Münster, Germany.

André Donk is Doctoral Candidate at the Institute of Communication
Science (ifk), Westfälische Wilhelms-Universität, Bispinghof 9�14,
48143 Münster, Germany.

Tanja Maniglio is Research Assistant at the Institute of Mass Communi-
cation and Media Research, University of Zurich, Andreasstrasse 15,
CH-8050 Zürich, Switzerland.

Josef Trappel is Visiting Professor at the University of Vienna, Austria
and Lecturer at the Institute of Mass Communication and Media Re-
search, University of Zurich, Andreasstrasse 15, CH-8050 Zürich, Swit-
zerland.

Joaquim Fidalgo is Assistant Professor at the Instituto de Ciências Sociais,
University of Minho, Campus de Gualtar, 4710 � 057 Braga, Portugal.

Auksė Balčytienė is Associate Professor at the Department of Public
Communication, Vytautas Magnus University, Donelaičio 58, LT-44248
Kaunas, Lithuania.

Eglė Naprytė is Assistant at the Department of Public Communication, Vy-
tautas Magnus University, Donelaičio 58, LT-44248 Kaunas, Lithuania.


