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  1.  35
    Teaching Seven Principles for Public Health Ethics: Towards a Curriculum for a Short Course on Ethics in Public Health Programmes.Peter Schröder-Bäck, Peter Duncan, William Sherlaw, Caroline Brall & Katarzyna Czabanowska - 2014 - BMC Medical Ethics 15 (1):73.
    Teaching ethics in public health programmes is not routine everywhere – at least not in most schools of public health in the European region. Yet empirical evidence shows that schools of public health are more and more interested in the integration of ethics in their curricula, since public health professionals often have to face difficult ethical decisions.
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  2.  14
    Can We Know If Donor Trust Expires? About Trust Relationships and Time in the Context of Open Consent for Future Data Use.Felix Gille & Caroline Brall - 2022 - Journal of Medical Ethics 48 (3):184-188.
    As donor trust legitimises research, trust is vital for research in the fields of biomedicine, genetics, translational medicine and personalised medicine. For parts of the donor community, the consent signature is a sign of trust in research. Many consent processes in biomedical research ask donors to provide their data for an unspecified future use, which introduces uncertainty of the unknown. This uncertainty can jeopardise donor trust or demand blind trust. But which donor wants to trust blindly? To reduce this uncertainty, (...)
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  3.  51
    Personalised medicine in oncology: physicians’ perspectives concerning current developments in patient care.Sebastian Wäscher, Jan Schildmann, Caroline Brall & Jochen Vollmann - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (3):205-214.
    Die öffentliche Diskussion um die „personalisierte Medizin“ legt nahe, dass mit diesem medizinischen Ansatz hohe Erwartungen an einen Beitrag zur klinischen Versorgung verbunden werden. Über die Wahrnehmungen und Bewertungen klinisch tätiger Ärzte ist jedoch wenig bekannt. Die vorliegende qualitative Interviewstudie gibt einen Einblick bezüglich des Einflusses „personalisierter Medizin“ auf die klinische Praxis aus ärztlicher Perspektive. Die Ärzte im vorliegenden Sample nehmen „personalisierte Medizin“ zwar als einen medizinischen Fortschritt wahr, sehen allerdings keine grundsätzliche Veränderung der bisherigen medizinischen Praxis. Als zentrales Problem (...)
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  4.  9
    Limits of Data Anonymity: Lack of Public Awareness Risks Trust in Health System Activities. [REVIEW]Caroline Brall & Felix Gille - 2021 - Life Sciences, Society and Policy 17 (1):1-8.
    Public trust is paramount for the well functioning of data driven healthcare activities such as digital health interventions, contact tracing or the build-up of electronic health records. As the use of personal data is the common denominator for these healthcare activities, healthcare actors have an interest to ensure privacy and anonymity of the personal data they depend on. Maintaining privacy and anonymity of personal data contribute to the trustworthiness of these healthcare activities and are associated with the public willingness to (...)
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  5.  10
    " Personalised Medicine" in Oncology: Physicians' Perspectives Concerning Current Developments in Patient Care Results of a Qualitative Interview Study.Sebastian Wäscher, Jan Schildmann, Caroline Brall & Jochen Vollmann - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (3):205-214.
    ZusammenfassungDie öffentliche Diskussion um die „personalisierte Medizin“ legt nahe, dass mit diesem medizinischen Ansatz hohe Erwartungen an einen Beitrag zur klinischen Versorgung verbunden werden. Über die Wahrnehmungen und Bewertungen klinisch tätiger Ärzte ist jedoch wenig bekannt. Die vorliegende qualitative Interviewstudie gibt einen Einblick bezüglich des Einflusses „personalisierter Medizin“ auf die klinische Praxis aus ärztlicher Perspektive. Die Ärzte im vorliegenden Sample nehmen „personalisierte Medizin“ zwar als einen medizinischen Fortschritt wahr, sehen allerdings keine grundsätzliche Veränderung der bisherigen medizinischen Praxis. Als zentrales Problem (...)
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