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Gerald Neitzke [35]G. Neitzke [2]
  1.  65
    Evaluation of clinical ethics support services and its normativity.Jan Schildmann, Bert Molewijk, Lazare Benaroyo, Reidun Forde & Gerald Neitzke - 2013 - Journal of Medical Ethics 39 (11):681-685.
    Evaluation of clinical ethics support services (CESS) has attracted considerable interest in recent decades. However, few evaluation studies are explicit about normative presuppositions which underlie the goals and the research design of CESS evaluation. In this paper, we provide an account of normative premises of different approaches to CESS evaluation and argue that normativity should be a focus of considerations when designing and conducting evaluation research of CESS. In a first step, we present three different approaches to CESS evaluation from (...)
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  2.  43
    Clinical ethics consultation in Europe: a comparative and ethical review of the role of patients.Véronique Fournier, Eirini Rari, Reidun Førde, Gerald Neitzke, Renzo Pegoraro & Ainsley J. Newson - 2009 - Clinical Ethics 4 (3):131-138.
    Clinical ethics has developed significantly in Europe over the past 15 years and remains an evolving process. While sharing our experiences in different European settings, we were surprised to discover marked differences in our practice, especially regarding the position and role of patients. In this paper, we describe these differences, such as patient access to and participation or representation in ethics consults. We propose reasons to explain these differences, hypothesizing that they relate to the historic and sociocultural context of implementation (...)
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  3.  92
    Lehrziele "Medizinethik im Medizinstudium".Claudia Wiesemann, Andreas Frewer, Gerald Neitzke & Nikola Biller-Andorno - 2003 - Ethik in der Medizin 15 (2):117-121.
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  4.  24
    Patient involvement in clinical ethics services: from access to participation and membership.Gerald Neitzke - 2009 - Clinical Ethics 4 (3):146-151.
    Ethics consultation is a novel paradigm in European health-care institutions. In this paper, patient involvement in all clinical ethics activities is scrutinized. It is argued that patients should have access to case consultation services via clearly defined access paths. However, the right of both health-care professionals and patients indicates that patients should not always be notified of a consultation. Ethics education, another well-established function of an ethics committee, should equally be available for patients, lay people and hospital staff. Beyond access (...)
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  5.  21
    Dying like a dog: the convergence of concepts of a good death in human and veterinary medicine.Felicitas Selter, Kirsten Persson, Johanna Risse, Peter Kunzmann & Gerald Neitzke - 2021 - Medicine, Health Care and Philosophy 25 (1):73-86.
    Standard views of good death in human and veterinary medicine considerably differ from one another. Whereas the good death ideal in palliative medicine emphasizes the positive aspects of non-induced dying, veterinarians typically promote a quick and painless killing with the aim to end suffering. Recent developments suggest a convergence of both professions and professional attitudes, however. Palliative physicians are confronted with patients wishing to be ‘put to sleep’, while veterinarians have begun to integrate principles and practices from hospice care. We (...)
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  6. Möglichkeiten und Grenzen von Ethikberatung im Rahmen der COVID-19-Pandemie.Georg Marckmann, Gerald Neitzke, Annette Riedel, Silke Schicktanz, Jan Schildmann, Alfred Simon, Ralf Stoecker, Jochen Vollmann, Eva Winkler & Christin Zang - 2020 - Ethik in der Medizin 32 (2):195-199.
    Das deutsche Gesundheitswesen steht durch die schnell steigende Anzahl an CO- VID-19-Erkrankten vor erheblichen Herausforderungen. In dieser Krisensituation sind alle Beteiligten mit ethischen Fragen konfrontiert, beispielsweise nach gerech- ten Verteilungskriterien bei begrenzten Ressourcen und dem gesundheitlichen Schutz des Personals angesichts einer bisher nicht therapierbaren Erkrankung. Daher werden schon jetzt klinische und ambulante Ethikberatungsangebote verstärkt mit Anfragen nach Unterstützung konfrontiert. Wie können Ethikberater*innen Entscheidungen in der Krankenversorgung im Rahmen der COVID-19-Pandemie unterstützen? Welche Grenzen von Ethikberatung sind zu beachten? Bislang liegen hierzu (...)
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  7.  36
    Curriculum „Ethikberatung im Krankenhaus“.Arnd T. May & Gerald Neitzke - 2005 - Ethik in der Medizin 17 (4):322-326.
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  8.  66
    The role of patients in European clinical ethics consultation.Ainsley J. Newson, Gerald Neitzke & Stella Reiter-Theil - 2009 - Clinical Ethics 4 (3):109-110.
  9.  41
    Empfehlungen zur Evaluation von Ethikberatung in Einrichtungen des Gesundheitswesens.Gerald Neitzke, Annette Riedel, Stefan Dinges, Uwe Fahr & Arnd T. May - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (2):149-156.
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  10.  37
    Grundsätze zum Umgang mit Interkulturalität in Einrichtungen des Gesundheitswesens.Tim Peters, Tatjana Grützmann, Walter Bruchhausen, Michael Coors, Fabian Jacobs, Lukas Kaelin, Michael Knipper, Frank Kressing & Gerald Neitzke - 2014 - Ethik in der Medizin 26 (1):65-75.
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  11.  67
    Confidentiality, secrecy, and privacy in ethics consultation.Gerald Neitzke - 2007 - HEC Forum 19 (4):293-302.
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  12.  19
    The impact of an ethics training programme on the success of clinical ethics services.Andrea Dörries, Alfred Simon, Jochen Vollmann & Gerald Neitzke - 2014 - Clinical Ethics 9 (1):36-44.
    The interdisciplinary Hannover Qualification Programme on ethics consultation has trained hospital staff to operate clinical ethics services in their respective hospitals since 2003. To evaluate Hannover Qualification Programme, all former participants were contacted using an online questionnaire including four domains: status quo before attending Hannover Qualification Programme, present status, impact of Hannover Qualification Programme, future challenges. Research objectives were the long-term satisfaction with Hannover Qualification Programme and its impact on clinical ethics services. The response rate was 45%. Hannover Qualification Programme (...)
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  13.  83
    Implementing clinical ethics in German hospitals: content, didactics and evaluation of a nationwide postgraduate training programme.Andrea Dörries, Alfred Simon, Gerald Neitzke & Jochen Vollmann - 2010 - Journal of Medical Ethics 36 (12):721-726.
    The Hannover qualifying programme ‘ethics consultation in hospitals’, conducted by a four-institution cooperation partnership, is an interdisciplinary, scientifically based programme for healthcare professionals interested in ethics consultation services and is widely acknowledged by hospital managements and healthcare professionals. It is unique concerning its content, scope and teaching format. With its basic and advanced modules it has provided training and education for 367 healthcare professionals with 570 participations since 2003 (until February 2010). One characteristic feature is its attractiveness for health professionals (...)
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  14.  20
    Empfehlungen zum Umgang mit dem Wunsch nach SuizidhilfeArbeitsgruppe „Ethik am Lebensende“ in der Akademie für Ethik in der Medizin e. V. (AEM).Gerald Neitzke, Michael Coors, Wolf Diemer, Peter Holtappels, Johann F. Spittler & Dietrich Wördehoff - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (4):349-365.
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  15.  31
    Empfehlungen zur Erstellung von Ethik-Leitlinien in Einrichtungen des Gesundheitswesens.Gerald Neitzke, Annette Riedel, Lilo Brombacher, Wolfgang Heinemann & Beate Herrmann - 2015 - Ethik in der Medizin 27 (3):241-248.
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  16.  37
    Sedierung am Lebensende: Empfehlungen der AG Ethik am Lebensende in der Akademie für Ethik in der Medizin.Gerald Neitzke, Frank Oehmichen, Hans Joachim Schliep & Dietrich Wördehoff - 2010 - Ethik in der Medizin 22 (2):139-147.
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  17.  29
    Ethik im Medizinstudium –: Entwicklungen und Herausforderungen.Gerald Neitzke - 2006 - Ethik in der Medizin 18 (4):374-378.
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  18.  25
    „Ethikberatung im Krankenhaus“.Dr med Andrea Dörries, Alfred Simon, Gerald Neitzke & Jochen Vollmann - 2005 - Ethik in der Medizin 17 (4):327-331.
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  19.  22
    Ethik, Evidenz und Eigeninteresse: Für eine offene Diskurskultur.Georg Marckmann & Gerald Neitzke - 2015 - Ethik in der Medizin 27 (4):269-272.
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  20.  26
    Othering—constructing the other in health care.Michael Coors & Gerald Neitzke - 2018 - Ethik in der Medizin 30 (3):191-204.
    Ausgehend von einem konstruktivistischen Kulturbegriff stellt sich die Frage, wie in konkreten ethischen Konflikten im Gesundheitswesen kulturelle Differenzen konstruiert und moralisch relevant werden. Ein Konzept, das diese intersubjektive Konstruktion von Differenz und die damit verbundenen moralisch relevanten Machtasymmetrien zu analysieren erlaubt, ist das Konzept des „Othering“. Einzelne Aspekte des Othering im Gesundheitswesen und die Frage seiner Reichweite werden diskutiert, insbesondere die Frage, wie sich moralisch problematische Formen des Othering zur anthropologischen Unvermeidbarkeit von Asymmetrien im Verhältnis des Selbst zum fremden Anderen (...)
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  21. ÔÇ× Ethikberatung im KrankenhausÔÇ£.A. D.├ Ârries, A. Simon, G. Neitzke & J. Vollmann - 2005 - Ethik in der Medizin 17 (4):327.
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  22.  8
    ? Ethikberatung im Krankenhaus?Andrea D. Rries, Alfred Simon, Gerald Neitzke & Jochen Vollmann - 2005 - Ethik in der Medizin 17 (4):327-331.
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  23.  28
    Klinische Ethik am Lebensende.Andreas Frewer & Gerald Neitzke - 2004 - Ethik in der Medizin 16 (4):321-322.
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  24.  22
    Medizinische Indikation zwischen Standardisierung und Individualisierung: Workshop des Zentrums für Gesundheitsethik an der Evangel. Akademie Loccum in Kooperation mit dem Zentrum für Medizinrecht der Universität Göttingen, 12.–13. November 2009.Klaus Gahl & Gerald Neitzke - 2010 - Ethik in der Medizin 22 (2):161-163.
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  25.  28
    Ethical aspects of interpreting in multilingual–intercultural physician–patient relationships.Ortrun Kliche, Sylvia Agbih, Ute Altanis-Protzer, Sabine Eulerich, Corinna Klingler, Gerald Neitzke, Tim Peters & Michael Coors - 2018 - Ethik in der Medizin 30 (3):205-220.
    Die Notwendigkeit guter Arzt-Patienten-Kommunikation für eine angemessene Behandlung und für die Ausübung der Patientenselbstbestimmung ist bekannt. In interkulturell-mehrsprachigen Situationen, in denen ein kommunikationsintensiver Aushandlungsprozess besonders notwendig ist, erhält die Qualität der Verständigung besondere Bedeutung, so dass der Einsatz qualifizierter Dolmetschender hier ethisch geboten ist. Er stellt Ärzte und Ärztinnen, aber auch die Dolmetschenden vor besondere, ethisch zu reflektierende Herausforderungen. Sind zudem keine qualifizierten Dolmetschenden einsetzbar, müssen Ärzte und Ärztinnen in schwierigen ethischen Abwägungsprozessen eine Entscheidung über das weitere Vorgehen treffen. Diese (...)
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  26.  41
    Communication in medical education: Students' Demands.Maren Kraft & Gerald Neitzke - 2000 - Medicine, Health Care and Philosophy 3 (2):185-190.
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  27. Ethikberatung in der Pädiatrie.G. Neitzke - 2003 - In C. Wiesemann, A. Dörries, G. Wolfslast & A. Simon (eds.), Das Kind Als Patient. Campus. pp. 174--193.
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  28.  22
    Göttinger Thesen zur gesetzlichen Regelung des Umgangs mit Patientenverfügung und Vorsorgevollmacht.Gerald Neitzke, Ralph Charbonnier, Wolf Diemer, Arnd T. May & Thela Wernstedt - 2006 - Ethik in der Medizin 18 (2):192-194.
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  29.  14
    Qualität und Ethik – Beiträge zur guten Gesundheitsversorgung.Gerald Neitzke & Daniel Strech - 2017 - Ethik in der Medizin 29 (3):183-185.
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  30.  39
    Sedierung als Sterbehilfe?: Zur medizinethischen Kultur am Lebensende.Gerald Neitzke & Andreas Frewer - 2004 - Ethik in der Medizin 16 (4):323-333.
    ZusammenfassungGegenwärtig gibt es eine intensive internationale Diskussion zum Stellenwert der Sedierungsbehandlung am Lebensende. Auch in Deutschland sind der grundsätzliche Status und die medizinethische Bewertung palliativer bzw. terminaler Sedierung noch nicht ausreichend geklärt. Der vorliegende Beitrag stellt anhand der Analyse sechs möglicher klinischer Szenarien differenzierte Beispiele für die Situation von Patienten vor einer Sedierungsbehandlung dar. Dazu wird ein Vergleich mit Standardsituationen der Sterbehilfe vorgenommen. Für die moralische Bewertung werden Aktionen und Intentionen der Sedierungsformen unter besonderer Berücksichtigung von Aufklärung und Autonomie diskutiert. (...)
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  31.  2
    Werner Schweidtmann (2022) Sterben – das Schwierige im Leben. Hilfe und Hinweise für die Begleitung am Lebensende.Gerald Neitzke - 2023 - Ethik in der Medizin 35 (4):575-577.
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  32.  49
    „Ethikberatung im Krankenhaus“: Qualifizierungsprogramm Hannover. [REVIEW]Andrea Dörries, Alfred Simon, Gerald Neitzke & Jochen Vollmann - 2005 - Ethik in der Medizin 17 (4):327-331.
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  33.  7
    „Ethikberatung im Krankenhaus“: Qualifizierungsprogramm Hannover. [REVIEW]Andrea Dörries, Alfred Simon, Gerald Neitzke & Jochen Vollmann - 2005 - Ethik in der Medizin 17 (4):327-331.
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  34.  21
    Thesis paper: the formulation of modern, global medical ethics. [REVIEW]Gerald Neitzke, Brigitte Lohff & Andreas Schapowal - 1998 - Ethik in der Medizin 10 (1):155-159.
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