Definition of the problem: Discussions of “holistic” medical practice confine themselves to the treatment of so-called “psychosomatic disorders”. This paper traces ways in which the patient's personal unity may become apparent to medical practitioners during three critical steps of everyday practice: physical examination, “medical history” (anamnesis) and treatment. Physical examination touches on the patient's “Leiblichkeit” (his “organ” of bodily self-awareness of being a person). Objectifying of the “Leiblichkeit” may constitute an infringement upon the patient's personal unity and is only justified (...) by strict medical indication. The patient not only is ill but he “acts” his illness (subject of and to his disease). Medical history concentrates on the development of a disease but also has to keep in mind the potential biographical meaning of being ill and the patient's biographical identity. The aim of medical treatment, finally, may touch on the patient's existential goals.Conclusion: These three steps of medical practice are not discipline-specific, but span all areas of medical practice. It is argued that medical decisions should be guided by considerations of the patient's personal unity at each of the three steps. (shrink)
Anthropologische Medizin (AM) i. S. Viktor von Weizsäckers sieht grundlegende Selbsterfahrungen des Menschen (Leiblichkeit, Zeitlichkeit u. a.) für den Umgang von Arzt und Krankem als zentral. Sie ist offen für die leiblich-seelische Betroffenheit, für die mögliche Stellvertretung des Physischen und Psychischen und sieht den Kranken als Subjekt und Objekt, das sich selbst zugleich Subjekt und Objekt ist. „Umgangslehre“ kennzeichnet AM als Handlungswissenschaft, die der „Doppelstruktur sachlicher und personaler Entsprechung von Mensch in Not und Mensch als Helfer bzw. Krankheit und Medizin“ (...) folgt. Sie unterscheidet Krankheit und Kranksein sowie klinische und (natur-)wissenschaftliche Objektivität. Lebensweltliche und psychosoziale Faktoren beeinflussen das Kranksein. Als Umgangslehre setzt anthropologisch-klinische Wissenschaft „an die Stelle der Objektivitätslehre der Erkenntnis eine personalistische […] Erkenntnislehre“, die auch ihre methodischen, handlungslogischen Sach- und Wertbegründungen reflektiert. Brücken zwischen AM und dem gegenwärtigen Ethikdiskurs werden skizziert. (shrink)