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  1.  9
    Standards of Practice in Empirical Bioethics Research: Towards a Consensus.Jonathan Ives, Michael Dunn, Bert Molewijk, Jan Schildmann, Kristine Bærøe, Lucy Frith, Richard Huxtable, Elleke Landeweer, Marcel Mertz, Veerle Provoost, Annette Rid, Sabine Salloch, Mark Sheehan, Daniel Strech, Martine de Vries & Guy Widdershoven - 2018 - BMC Medical Ethics 19 (1):68.
    This paper reports the process and outcome of a consensus finding project, which began with a meeting at the Brocher Foundation in May 2015. The project sought to generate and reach consensus on standards of practice for Empirical Bioethics research. The project involved 16 academics from 5 different European Countries, with a range of disciplinary backgrounds. The consensus process used a modified Delphi approach. Consensus was reached on 15 standards of practice, organised into 6 domains of research practice. Through articulating (...)
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  2.  24
    Research Across the Disciplines: A Road Map for Quality Criteria in Empirical Ethics Research.Marcel Mertz, Julia Inthorn, Günter Renz, Lillian G. Rothenberger, Sabine Salloch, Jan Schildmann, Sabine Wöhlke & Silke Schicktanz - 2014 - BMC Medical Ethics 15 (1):17.
    Research in the field of Empirical Ethics (EE) uses a broad variety of empirical methodologies, such as surveys, interviews and observation, developed in disciplines such as sociology, anthropology, and psychology. Whereas these empirical disciplines see themselves as purely descriptive, EE also aims at normative reflection. Currently there is literature about the quality of empirical research in ethics, but little or no reflection on specific methodological aspects that must be considered when conducting interdisciplinary empirical ethics. Furthermore, poor methodology in an EE (...)
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  3.  23
    Evidence–Competence–Discourse: The Theoretical Framework of the Multi‐Centre Clinical Ethics Support Project Metap.Stella Reiter‐Theil, Marcel Mertz, Jan Schuermann, Nicola Stingelin Giles & Barbara Meyer‐Zehnder - 2011 - Bioethics 25 (7):403-412.
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  4.  22
    Evidence – Competence – Discourse: The Theoretical Framework of the Multi-Centre Clinical Ethics Support Project Metap.Stella Reiter-Theil, Marcel Mertz, Jan Schürmann, Nicola Stingelin Giles & Barbara Meyer-Zehnder - 2011 - Bioethics 25 (7):403-412.
    In this paper we assume that ‘theory’ is important for Clinical Ethics Support Services (CESS). We will argue that the underlying implicit theory should be reflected. Moreover, we suggest that the theoretical components on which any clinical ethics support (CES) relies should be explicitly articulated in order to enhance the quality of CES.A theoretical framework appropriate for CES will be necessarily complex and should include ethical (both descriptive and normative), metaethical and organizational components. The various forms of CES that exist (...)
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  5.  39
    The Complex Roles of Relatives in End-of-Life Decision-Making: An Ethical Analysis. [REVIEW]Stella Reiter-Theil, Marcel Mertz & Barbara Meyer-Zehnder - 2007 - HEC Forum 19 (4):341-364.
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  6.  17
    Beyond Integrating Social Sciences: Reflecting on the Place of Life Sciences in Empirical Bioethics Methodologies.Marcel Mertz & Jan Schildmann - 2018 - Medicine, Health Care and Philosophy 21 (2):207-214.
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  7.  13
    Klinische Ethik als Partnerschaft – oder wie eine ethische Leitlinie für den patientengerechten Einsatz von Ressourcen entwickelt und implementiert werden kann.Stella Reiter-Theil, Marcel Mertz, Heidi Albisser Schleger, Barbara Meyer-Zehnder, Reto W. Kressig & Hans Pargger - 2011 - Ethik in der Medizin 23 (2):93-105.
    Ethische Leitlinien für die klinische Praxis erfreuen sich zunehmender Beliebtheit. Damit klinisch-ethische Leitlinien aber überhaupt erfolgreich wirksam werden können, ist noch Pionierarbeit zu leisten. Solche Leitlinien müssen wissenschaftlich stärker fundiert und ihre praktische Anwendbarkeit muss verbessert werden. In dieser Arbeit werden die ersten Schritte des Projekts METAP zur methodischen Entwicklung und praktischen Implementierung einer Leitlinie für eine patientengerechte Versorgung am Krankenbett beschrieben und zur Diskussion gestellt. Das Projekt orientiert sich methodisch an der Entwicklung medizinischer Leitlinien und generiert damit eine forschungs- (...)
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  8.  43
    Complementary and Alternative Medicine: The Challenges of Ethical Justification. [REVIEW]Marcel Mertz - 2007 - Medicine, Health Care and Philosophy 10 (3):329-345.
    With the prevalence of complementary and alternative medicine (CAM) increasing in western societies, questions of the ethical justification of these alternative health care approaches and practices have to be addressed. In order to evaluate philosophical reasoning on this subject, it is of paramount importance to identify and analyse possible arguments for the ethical justification of CAM considering contemporary biomedical ethics as well as more fundamental philosophical aspects. Moreover, it is vital to provide adequate analytical instruments for this task, such as (...)
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  9.  24
    Do Not Try To Run Before You Can Walk: Empirical and Meta-Ethical Presuppositions of Using Ethical Theory in Clinical Ethics Consultation.Joschka Haltaufderheide, Marcel Mertz, Jochen Vollmann & Jan Schildmann - 2016 - American Journal of Bioethics 16 (9):51-53.
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  10.  24
    Starke und schwache Autonomie – eine hilfreiche Unterscheidung für die Vorbeugung von Unter- und Überbehandlung.Prof Dr Bernward Gesang, Marcel Mertz, Dr med Barbara Meyer-Zehnder & Prof Dr Stella Reiter-Theil - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (4):329-341.
    Eine patientengerechte Versorgung ist ein hohes Ziel. Unangemessene Behandlung wie Unter- oder Überversorgung zu erkennen und zu vermeiden, stellt Ärztinnen/Ärzte und Pflegende am Krankenbett vor schwierige Entscheidungen. Hier ist die Entwicklung von praxistauglichen Orientierungshilfen angezeigt, die wissenschaftlichen Kriterien genügen und nicht allein auf Konsens beruhen. Die vorliegende Arbeit versucht, zentrale Normen zur Vermeidung von Über- und Unterversorgung zu formulieren und theoretisch zu fundieren. Dafür wird auf Basis einer Interessen-basierten Ethik eine Graduierung der Autonomie vorgenommen, indem zwischen schwacher und starker Autonomie (...)
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  11.  17
    Prinzipien und Diskurs – Ein Ansatz theoretischer Rechtfertigung der ethischen Fallbesprechung und Ethikkonsultation.Marcel Mertz, Dr Heidi Albisser Schleger, Dr med Barbara Meyer-Zehnder & Prof Dr Stella Reiter-Theil - 2014 - Ethik in der Medizin 26 (2):1-14.
    Medizinethische Entscheidungsfindungsmodelle müssen nachweisen können, weshalb die mit ihnen getroffenen Entscheidungen richtig oder zumindest „belastbar“ sind. Hierfür sind theoretische Rechtfertigungsansätze aus der Ethik unverzichtbar. Der Klinischen Ethik wird aber mitunter ein Mangel an theoretischer Fundierung vorgeworfen. Um diesem Vorwurf entgegenzutreten, soll unter Bezugnahme auf ein Projekt der Klinischen Ethik („METAP“) die ethische Unterstützung in Form der ethischen Fallbesprechung und der Ethikkonsultation mittels Prinzipienethik und Diskursethik gerechtfertigt werden. Prinzipienethik und Diskursethik können einander über das Medium der ethischen Fallbesprechung oder Ethikkonsultation fruchtbar (...)
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  12.  19
    Did We Describe What You Meant? Findings and Methodological Discussion of an Empirical Validation Study for a Systematic Review of Reasons.Marcel Mertz, Neema Sofaer & Daniel Strech - 2014 - BMC Medical Ethics 15 (1):69.
    The systematic review of reasons is a new way to obtain comprehensive information about specific ethical topics. One such review was carried out for the question of why post-trial access to trial drugs should or need not be provided. The objective of this study was to empirically validate this review using an author check method. The article also reports on methodological challenges faced by our study.
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  13.  6
    Clinical Ethics as Partnership-or How an Ethical Guideline on Fair Resource-Allocation Can Be Developed and Implemented in the Clinic.Stella Reiter-Theil, Marcel Mertz, Heidi Albisser Schleger, Barbara Meyer-Zehnder, Reto W. Kressig & Hans Pargger - 2011 - Ethik in der Medizin 23 (2):93-105.
    Recently, ethical guidelines for clinical practice have gained increased popularity, but in order to become useful they require more pioneer’s work. Clinical-ethical guidelines need to be based on a scientific foundation and their practicability must be improved. We present and put to discussion the initial steps of the METAP Project about the development and practical implementation of a clinical-ethical guideline dedicated to a fair resource-allocation at the bedside. -/- With its methodological orientation, the project represents a guideline which is based (...)
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  14.  11
    Prinzipien Und Diskurs–Ein Ansatz Theoretischer Rechtfertigung der Ethischen Fallbesprechung Und Ethikkonsultation.Marcel Mertz, Heidi Albisser Schleger & Stella Reiter-Theil - 2014 - Ethik in der Medizin 26 (2).
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  15.  3
    Principles and Discourse: An Approach for the Theoretical Justification of Ethical Case Discussion and Ethics Consultation.Marcel Mertz, Heidi Albisser Schleger, Barbara Meyer-Zehnder & Stella Reiter-Theil - 2014 - Ethik in der Medizin 26 (2).
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  16.  6
    Starke und schwache Autonomie–eine hilfreiche Unterscheidung für die Vorbeugung von Unter-und Überbehandlung.Bernward Gesang, Marcel Mertz & Stella Reiter-Theil - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (4).
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  17. Ethics and Governance of Biomedical Research: Theory and Practice.Daniel Strech & Marcel Mertz (eds.) - 2016 - Springer.
     
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