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    The Ethics of ‘Public Understanding of Ethics’—Why and How Bioethics Expertise Should Include Public and Patients’ Voices.Silke Schicktanz, Mark Schweda & Brian Wynne - 2012 - Medicine, Health Care and Philosophy 15 (2):129-139.
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  2.  11
    ‘In a Completely Different Light’? The Role of ‘Being Affected’ for the Epistemic Perspectives and Moral Attitudes of Patients, Relatives and Lay People.Silke Schicktanz, Mark Schweda & Martina Franzen - 2008 - Medicine, Health Care and Philosophy 11 (1):57-72.
    In this paper, we explore and discuss the use of the concept of being affected in biomedical decision making processes in Germany. The corresponding German term ‘Betroffenheit’ characterizes on the one hand a relation between a state of affairs and a person and on the other an emotional reaction that involves feelings like concern and empathy with the suffering of others. An example for the increasing relevance of being affected is the postulation of the participation of people with disabilities and (...)
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  3.  44
    Erratum To: The Ethics of 'Public Understanding of Ethics'—Why and How Bioethics Expertise Should Include Public and Patients' Voices.Silke Schicktanz, Mark Schweda & Brian Wynne - 2012 - Medicine, Health Care and Philosophy 15 (2):251-251.
    “Ethics” is used as a label for a new kind of expertise in the field of science and technology. At the same time, it is not clear what ethical expertise consists in and what its political status in modern democracies can be. Starting from the “participatory turn” in recent social research and policy, we will argue that bioethical reasoning has to include public views of and attitudes towards biomedicine. We will sketch the outlines of a bioethical conception of “public understanding (...)
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  4.  14
    Return to Childhood? Against the Infantilization of People with Dementia.Karin Jongsma & Mark Schweda - 2018 - Bioethics 32 (7):414-420.
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  5.  44
    Public Moralities Concerning Donation and Disposition of Organs: Results From a Cross-European Study.Mark Schweda & Silke Schicktanz - 2008 - Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics 17 (3):308-317.
    There are not many international consensuses in the governance of biomedicine. One that exists concerns a general reluctance toward a commercialization of organ procurement. However, with reference to the problem of there is an increasingly louder call in ethical and legal discourse to and to establish a debate on financial incentives Other ethicists and jurists criticize this development, and warn of injustice, exploitation of the poor, and a commodification of the human body.
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  6.  38
    The Diversity of Responsibility: The Value of Explication and Pluralization.Silke Schicktanz & Mark Schweda - 2012 - Medicine Studies 3 (3):131-145.
    PurposeAlthough the term “responsibility” plays a central role in bioethics and public health, its meaning and implications are often unclear. This paper defends the importance of a more systematic conception of responsibility to improve moral philosophical as well as descriptive analysis.MethodsWe start with a formal analysis of the relational conception of responsibility and its meta-ethical presuppositions. In a brief historical overview, we compare global-collective, professional, personal, and social responsibility. The value of our analytical matrix is illustrated by sorting out the (...)
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  7. The "Spare Parts Person"? Conceptions of the Human Body and Their Implications for Public Attitudes Towards Organ Donation and Organ Sale.Mark Schweda & Silke Schicktanz - 2009 - Philosophy, Ethics, and Humanities in Medicine 4:4-.
    BackgroundThe increasing debate on financial incentives for organ donation raises concerns about a "commodification of the human body". Philosophical-ethical stances on this development depend on assumptions concerning the body and how people think about it. In our qualitative empirical study we analyze public attitudes towards organ donation in their specific relation to conceptions of the human body in four European countries (Cyprus, Germany, the Netherlands and Sweden). This approach aims at a more context-sensitive picture of what "commodification of the body" (...)
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  8. How Do We Want to Grow Old? Anti‐Ageing‐Medicine and the Scope of Public Healthcare in Liberal Democracies.Mark Schweda & Georg Marckmann - 2013 - Bioethics 27 (7):357-364.
    Healthcare counts as a morally relevant good whose distribution should neither be left to the free market nor be simply imposed by governmental decisions without further justification. This problem is particularly prevalent in the current boom of anti-ageing medicine. While the public demand for medical interventions which promise a longer, healthier and more active and attractive life has been increasing, public healthcare systems usually do not cover these products and services, thus leaving their allocation to the mechanisms of supply and (...)
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  9.  4
    Beyond Cultural Stereotyping: Views on End-of-Life Decision Making Among Religious and Secular Persons in the USA, Germany, and Israel.Mark Schweda, Silke Schicktanz, Aviad Raz & Anita Silvers - 2017 - BMC Medical Ethics 18 (1):13.
    End-of-life decision making constitutes a major challenge for bioethical deliberation and political governance in modern democracies: On the one hand, it touches upon fundamental convictions about life, death, and the human condition. On the other, it is deeply rooted in religious traditions and historical experiences and thus shows great socio-cultural diversity. The bioethical discussion of such cultural issues oscillates between liberal individualism and cultural stereotyping. Our paper confronts the bioethical expert discourse with public moral attitudes. The paper is based on (...)
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  10.  16
    Why Public Moralities Matter—The Relevance of Socioempirical Premises for the Ethical Debate on Organ Markets.Mark Schweda & Silke Schicktanz - 2014 - Journal of Medicine and Philosophy 39 (3):217-222.
    The ongoing bioethical debate about organ markets rests not only on theoretical premises, but also on assumptions regarding public views of and attitudes toward organ donation that need closer socioempirical examination. Summarizing results from our previous qualitative social research in this field, this paper illustrates the ethical significance of such public moralities in two respects: On one hand, it analyzes the implicit bias of the common rhetoric of “organ scarcity” which motivates much of the commercialization debate. On the other hand, (...)
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  11.  4
    "Ein Jegliches hat seine Zeit“. Altern und die Ethik des Lebensverlaufs.Mark Schweda - 2014 - Zeitschrift Für Praktische Philosophie 1 (1):185-232.
    Im Zeichen steigender Lebenserwartung, individualisierter Lebensentwürfe und wachsender medizinischer Eingriffsmöglichkeiten ist die Ethik herausgefordert, sich ausdrücklich und systematisch mit der Bedeutung der zeitlichen Erstreckung, Verlaufsstruktur und Einteilung unseres Lebens auseinanderzusetzen. Einen ersten Ansatzpunkt dazu bietet die im entwicklungspsychologischen und sozialwissenschaftlichen Bereich ausgebildete Lebensverlaufsperspektive. Am Beispiel des Alterns wird zunächst das Desiderat einer angemessenen ethischen Auseinandersetzung mit den normativen Aspekten menschlicher Zeitlichkeit aufgezeigt. Vor diesem Hintergrund werden die theoretischen Grundzüge der Lebensverlaufsperspektive umrissen und in ihrer Leistungsfähigkeit für die ethische Theoriebildung erörtert. (...)
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  12.  22
    Ethische Aspekte des Alters Im Kontext von Medizin Und Gesundheitsversorgung: Problemaufriss Und ForschungsperspektivenEthical Aspects of Age in the Context of Medicine and Healthcare: An Outline of Central Problems and Research Perspectives.Mark Schweda, Michael Coors, Anika Mitzkat, Larissa Pfaller, Heinz Rüegger, Martina Schmidhuber, Uwe Sperling & Claudia Bozzaro - 2018 - Ethik in der Medizin 30 (1):5-20.
    ZusammenfassungDie individuellen und gesellschaftlichen Folgen des demographischen Wandels rücken moralische Fragen, die den angemessenen Umgang mit älteren Menschen und die sinnvolle Gestaltung des Lebens im Alter betreffen, verstärkt in den Mittelpunkt öffentlicher Aufmerksamkeit sowie medizin- bzw. pflegeethischer und gesundheitspolitischer Auseinandersetzungen. Allerdings wird das Altern als Prozess und das höhere Alter als Lebensphase in vielen dieser medizin- bzw. pflegeethischen und gesundheitspolitischen Debatten zumeist lediglich unter dem spezifischen Gesichtspunkt der jeweils erörterten Praktiken, Fragestellungen und Problemlagen thematisiert. Eine Betrachtung, die diese verschiedenen konkreten (...)
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  13.  12
    Are Older People a Vulnerable Group? Philosophical and Bioethical Perspectives on Ageing and Vulnerability.Claudia Bozzaro, Joachim Boldt & Mark Schweda - 2018 - Bioethics 32 (4):233-239.
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  14.  8
    ‚Rückkehr in die Kindheit‘ oder ‚Tod bei lebendigem Leib‘? Ethische Aspekte der Altersdemenz in der Perspektive des Lebensverlaufs.Mark Schweda & Karin Jongsma - 2018 - Zeitschrift Für Praktische Philosophie 5 (1):181-206.
    Unsere Sicht der Demenz ist von kulturellen Metaphern geprägt. Sie ziehen Analogien zu vertrauten Erfahrungsbereichen und eröffnen so ein Verständnis von einem ansonsten schwer fassbaren und letzten Endes unergründlichen Geschehen. In zeitgenössischen Diskursen über die Demenz spielen insbesondere zwei biographische Metaphern eine maßgebliche Rolle: die der,Rückkehr in die Kindheit‘ und die des,Todes bei lebendigem Leib‘. Der Beitrag unterzieht beide Vorstellungen einer kritischen Reflexion. Er erläutert zunächst die kulturgeschichtliche Herkunft und Bedeutung der Kindheits- und Todesmetapher. Im Anschluss geht er ihren Implikationen (...)
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  15.  10
    Dieter Sturma, Bert Heinrichs Handbuch Bioethik.Mark Schweda - 2016 - Ethik in der Medizin 28 (4):353-355.
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  16.  15
    Einleitung: Altern als Paradigma - Neue Zugänge zur Zeitlichkeit des Menschen in der Ethik.Mark Schweda & Claudia Bozzaro - 2014 - Zeitschrift Für Praktische Philosophie 1 (1):167-184.
    Auf den ersten Blick scheint Zeit in der Ethik landläufig keine besondere Rolle zu spielen. Im Nachvollzug der maßgeblichen Diskurse kommt immer wieder der Eindruck auf, die jeweils verhandelten Sachverhalte seien zeitlose Gebilde wie geometrische Figuren oder platonische Ideen. Auch der Mensch, von dem dabei als dem moralischen Subjekt die Rede ist, tritt vielfach als ein eigentümlich alters- und zeitloses Wesen in Erscheinung. So kann mitunter sogar der Anschein einer abstrakten Zeitenthobenheit des Ethischen überhaupt entstehen. Die diachrone Dimension der Prozessualität, (...)
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  17.  12
    Mark Schweda: Entzweiung und Kompensation. Joachim Ritters philosophische Theorie der modernen Welt und Mark Schweda: Joachim Ritter und die Ritter-Schule zur Einführung.Mark Schweda & Harald Seubert - 2016 - Philosophischer Literaturanzeiger 69 (2):147-153.
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  18.  13
    Wie Ist Es, Dement Zu Sein?What is It Like to Have Dementia?Mark Schweda & Lisa Frebel - 2015 - Ethik in der Medizin 27 (1):47-57.
    Der Perspektive der Betroffenen kommt im medizinethischen Fachdiskurs der Gegenwart eine grundlegende Bedeutung zu. Im Fall der Demenz wird der Zugang zu ihr allerdings durch krankheitsbedingte Abbauprozesse zunehmend erschwert. Neben anderen künstlerisch-ästhetischen Annäherungen ist in den letzten 15 Jahren auch eine Fülle an Spielfilmen zu verzeichnen, die sich mit der Erfahrung der Demenz beschäftigen. Der Beitrag geht der Frage nach, inwieweit solche filmischen Gestaltungen neue Zugänge zum Demenzerleben eröffnen und was Film als Medium und Kunstform somit für die ethische Auseinandersetzung (...)
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  19.  16
    Zwischen Krankheitsbehandlung und Wunscherfüllung: Anti-Aging-Medizin und der Leistungsumfang solidarisch zu tragender Gesundheitsversorgung. [REVIEW]Mark Schweda & Prof Dr Georg Marckmann - 2012 - Ethik in der Medizin 24 (3):179-191.
    Die wachsende Nachfrage nach Anti-Aging-Medizin wirft die Frage auf, welche medizinischen Leistungen ein solidarisches Gesundheitssystem tragen sollte. Die deutsche Entscheidungspraxis beruft sich auf den Begriff der Krankheit. Im Blick auf Anti-Aging wäre demnach 1) zu klären, was der Krankheitsbegriff bedeutet, 2) zu prüfen, ob das Altern sich unter diesen Begriff subsumieren lässt, um 3) abzuleiten, inwieweit Anti-Aging-Maßnahmen zur Verfügung zu stellen sind. Dieses Prozedere führt jedoch zu keinem brauchbaren Ergebnis. Unter Berufung auf den Krankheitsbegriff allein ist der Umfang solidarischer Gesundheitsversorgung (...)
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  20.  15
    Zwischen Krankheitsbehandlung und Wunscherfüllung: Anti-Aging-Medizin und der Leistungsumfang solidarisch zu tragender Gesundheitsversorgung.Mark Schweda & Georg Marckmann - 2012 - Ethik in der Medizin 24 (3):179-191.
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  21.  10
    Hans-Jörg Ehni Ethik der Biogerontologie.Mark Schweda - 2014 - Ethik in der Medizin 26 (3):263-264.
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  22. Between Therapy and Wish Fulfillment: Anti-Aging Medicine and the Scope of Public Healthcare.Mark Schweda & Georg Marckmann - 2012 - Ethik in der Medizin 24 (3).
     
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