Results for 'Pilar Zuluaga'

789 found
Order:
  1.  10
    Jbs jbs jbs.Jorge Román-Busto, Vicente Fuster, Sonia Colantonio & Pilar Zuluaga - 2010 - Journal of Biosocial Science 42 (1).
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  2.  4
    El irresistible encanto de la interioridad: cine y literatura.Pilar Carrera - 2016 - Madrid: Biblioteca Nueva.
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  3.  4
    Aproximación ético-política a la responsabilidad política.Andrés Gustavo Mazuera Zuluaga - 2015 - Ratio Juris 10 (20):241-263.
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  4. La Antropologia,¿ es una subtitulación del otro/a?Pilar Cucalón Tirado - 2010 - In María G. Navarro, Betty Estévez & Antolín Sánchez Cuervo (eds.), Claves actuales de pensamiento. Madrid: CSIC/Plaza y Valdés.
    No categories
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  5. El método en Marx y Hegel.Gerardo Zuluaga Monedero - 1972 - Bogotá,: Ediciones "Camilo,".
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  6. Introducción a la axiología jurídica.Hélmer Zuluaga Vargas - 1968 - Bogota,:
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  7.  7
    El derecho como tradición y lenguaje.Daniel Mugnier-Zuluaga - 2024 - Revista Disertaciones 13 (1):63-85.
    La obra de Nicolás Gómez Dávila ha sido leída presuponiendo su desconexión frente a la producción filosófica local del pasado. Esa presuposición ha pasado por alto la existencia de posibles vínculos entre las tesis de la filosofía del derecho en De iure y la reflexión sobre el lenguaje y la tradición presente en el ensayo de Miguel Antonio Caro titulado “Del uso en sus relaciones con el lenguaje”. Este artículo explora los posibles vínculos entre ambos ensayos, a partir de (i) (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  8.  5
    Una relación sin poder: alteridad y ética del testimonio en Blanchot.Luis Antonio Ramírez Zuluaga - 2016 - Estudios de Filosofía (Universidad de Antioquia) 54:103-118.
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  9.  30
    Planeamiento de la expansión de sistemas de transmisión considerando incertidumbre en la demanda y la generación.Antonio Hernando Escobar Zuluaga, Ramón Alfonso Gallego Rendón & Rubén A. Romero Lázaro - forthcoming - Scientia.
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  10.  2
    Partido católico y partido conservador: dos modos de ver el liberalismo. Estados Unidos de Colombia, 1872.A. P. Cardona Zuluaga - 2017 - Araucaria 19:509-528.
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  11.  8
    Retórica, materialidades y prácticas del saber histórico en Colombia durante la segunda mitad del siglo XIX.Patricia Cardona Zuluaga - 2014 - Co-herencia 11 (21):49-68.
    La retórica como técnica responsable de la inteligibilidad del discurso, de los modos y espacios de enunciación, de los propósitos y de los públicos, definió, hasta el siglo XIX, la existencia de los llamados géneros literarios devenidos en historia, literatura y periodismo, hoy áreas claramente diferenciadas. Sin la retórica la desmembración de los géneros literarios es incomprensible; se quedan de lado aspectos como las tradiciones narrativas, editoriales y didácticas que delimitaron los procedimientos de escritura, la implementación de formatos que contribuyó (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  12.  3
    “Un mismo cuerpo y una misma nación”: lealtad y fidelidad a España. Nueva Granada, 1813-1816.Patricia Cardona Zuluaga - forthcoming - Araucaria.
    Este artículo explora la situación que enfrentaron los llamados realistas durante la Independencia en la Nueva Granada y su lenguaje de amor y subordinación al rey, a través del cual ratificaban su pertenencia a la comunidad política española, aun habiendo nacido en América. El rey no era un símbolo lejano, sino una presencia sentida y vivida por sus vasallos americanos. Las guerras de Independencia no enfrentaron, como lo adujo la historiografía tradicional, a criollos y peninsulares, sino a miembros de un (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  13.  6
    El juez constitucional y el llamado nuevo derecho.Luis Ociel Castaño Zuluaga - 2008 - Ratio Juris 3 (6):101-114.
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  14.  6
    El juez constitucional: garante de la democracia y realizador de la justicia.Luis Ociel Castaño Zuluaga - 2007 - Ratio Juris 2 (5):36-49.
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  15. Freudy Simmel O dos paseantes Por la metrópolis moderna.Juan Pablo Garavito Zuluaga - 2007 - Universitas Philosophica 48:29-69.
    No categories
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  16.  8
    Los restos de un pensamiento humanista o el «Dasein» como coleccionista en «Ser y Tiempo».Juan Pablo Garavito Zuluaga - 2018 - Pensamiento. Revista de Investigación E Información Filosófica 74 (281):681-694.
    La confrontación de Heidegger con el humanismo es bien conocida: es la forma de toda metafísica entendida desde la subjetividad. La tesis que se defiende en el ensayo es que hay otra forma de entender su relación con el humanismo desde un punto de vista espacial. Se establece una relación entre la concepción del espacio cotidiano y de lo «a la mano» en Ser y Tiempo, y la noción de colección en los primeros humanistas. De este modo se muestra que (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  17.  31
    Étienne-Louis boullée and Hegel: Space, freedom and terror.Juan Pablo Garavito Zuluaga - 2012 - Universitas Philosophica 29 (59):161-171.
  18.  9
    Étienne-Louis boullée Y Hegel: El espacio, la libertad Y el terror.Juan Pablo Garavito Zuluaga - 2012 - Universitas Philosophica 29 (59):161-171.
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  19. El dualismo subyacente en el hilemorfismo. Una crítica de Pedro Laín Entralgo.Conrado Giraldo Zuluaga - 2009 - Escritos 17 (39):466-493.
    El hilemorfismo como doctrina aristotélicotomista ha sido asumido a través de los siglos como una superación del dualismo platónico y de los monismos, tanto de carácter materialista como espiritualista, propuestos hasta entonces. Sin embargo, Pedro Laín Entralgo sospecha de esta supuesta superación: ante sus conocimientos el hilemorfismo artistotélicotomista no deja de ser sino un dualismo un tanto disfrazado. Las teorías antropo- metafísicas de Zubiri y Ortega le sirven como sustentación para llevar a cabo tal señalamiento. La concepción del cosmos como (...)
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  20.  10
    Nicolás Gómez dávila, entre la tradición Y la innovación.Conrado Giraldo Zuluaga - 2006 - Escritos 14 (33):501-523.
    El pensamiento de Nicolás Gómez Dávila (Bogotá, 1913-1994), es un gran ausente en el concierto académico de nuestra Nación. Se quiere hacer aquí una presentación de sus principales presupuestos, para sopesar la riqueza argumentativa que podría avalar un verdadero pensamiento filosófico de nuestra tierra. Revisar sus posturas personales, frente a asuntos tales como la crítica a la democracia (a favor de la Aristocracia), la racionalidad moderna, el cristianismo, entre otros, pueden servirnos hoy como excusa para contactar con un erudito que, (...)
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  21. Ser libres a través Del conocimiento de la historia: Una invitación de Pedro laín entralgo a la conciliación.Conrado Giraldo Zuluaga - 2008 - Escritos 16 (36):14-44.
    Pedro Laín Entralgo ha sido conocido a través de su interés personal por la historia, sobre todo por la de la medicina. Sin embargo, es claro que detrás de ello lo que se percibe es una preocupación por la real comprensión de lo que llamamos Historia, así con mayúscula, como él mismo lo escribe. De tal manera que Laín la concibe estrechamente relacionada con el hecho social y con la situación biológica del ser humano. Porque siendo el hombre tempóreo le (...)
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  22.  18
    De la “Cura amoris” en Pascal, un vistazo ético-antropológico a “Les Pensées”.José Daniel Gómez Serna & Conrado Giraldo Zuluaga - 2019 - Escritos 27 (59):198-121.
    The article suggests an ethical-anthropological reading of Thoughts, magna opera of the French mathematician and philosopher Blaise Pascal, which was published after his death by his relatives and friends. Such a reading is presented in three moments: Firstly, an anthropological description aimed at answering the question ‘who is man?’; secondly, an analysis of Pascal’s erotic condition; and, finally, an ethical proposal as cura amoris. The main argument of the article is that every human being has a motivation in acting, that (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  23. Integrating Rules for Genomic Research, Clinical Care, Public Health Screening and DTC Testing: Creating Translational Law for Translational Genomics.Susan M. Wolf, Pilar N. Ossorio, Susan A. Berry, Henry T. Greely, Amy L. McGuire, Michelle A. Penny & Sharon F. Terry - 2020 - Journal of Law, Medicine and Ethics 48 (1):69-86.
    Human genomics is a translational field spanning research, clinical care, public health, and direct-to-consumer testing. However, law differs across these domains on issues including liability, consent, promoting quality of analysis and interpretation, and safeguarding privacy. Genomic activities crossing domains can thus encounter confusion and conflicts among these approaches. This paper suggests how to resolve these conflicts while protecting the rights and interests of individuals sequenced. Translational genomics requires this more translational approach to law.
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   2 citations  
  24. Three stages of love, narrative, and self-understanding.Pilar Lopez-Cantero - 2023 - In Alba Montes Sánchez & Alessandro Salice (eds.), Emotional Self-Knowledge. New York, NY: Routledge. pp. 147-167.
    The idea that love changes who we are is widely shared, and has been mostly explored from a stance in the middle stage of love (i.e., when people already love each other). But how do we get there? And what happens when love ends? In this chapter, I explore how self-understanding may be shaped in different ways at different stages of love through the notions of narrative and existential feeling. As I will argue, love gains narrative momentum at the beginning, (...)
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  25.  7
    La lógica del fragmento: arte y subversión.Pilar Carrera - 2022 - Valencia: Pre-Textos.
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  26. Non-harmonious love.Pilar Lopez-Cantero - 2022 - International Journal of Philosophical Studies 30 (3):276-297.
    A common approach in the philosophy of love defines love as caring about one another and promoting one another's interests, aims and values. The view faces several problems and has been re-formulated to avoid them. However, here I argue that a larger re-formulation of the definition of love is needed in order to accommodate three instances of what I call 'non-harmonious' relationships. I identify three types of non-harmonious love (featuring problematic interests, opposing interests and neutral interests the lovers do not (...)
    Direct download (5 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  27.  28
    Unearthing Sedimentation Dynamics in Political CSR: The Case of Colombia.Pilar Acosta & Mar Pérezts - 2019 - Journal of Business Ethics 155 (2):425-444.
    The stream on political corporate social responsibility argues that companies have recently assumed state-like roles to influence global governance. However, following emerging calls for greater contextualization of CSR, we trace the historic evolution of PCSR in the case of Colombia and argue that such political engagement by firms is not new. Looking beyond a linear chronological account, we reveal the sedimentation process behind PCSR by exploring the archetypical political roles businesses have taken on in providing public goods and acting as (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   3 citations  
  28. Walter Benjamín: La ciudad y la demora.Pilar Carrera Blanco - 2001 - El Basilisco 29:83-85.
    No categories
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  29.  31
    Substructural logics, pragmatic enrichment, and the inferential role of logical constants.Pilar Terrés Villalonga - 2020 - Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy 63 (6):628-654.
    ABSTRACT My aim in this paper is to present a pluralist thesis about the inferential role of logical constants, which embraces classical, relevant, linear and ordered logic. That is, I defend that a logical constant c has more than one correct inferential role. The thesis depends on a particular interpretation of substructural logics' vocabulary, according to which classical logic captures the literal meaning of logical constants and substructural logics encode a pragmatically enriched sense of those connectives. The paper is divided (...)
    No categories
    Direct download (5 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  30.  13
    Social and Emotional Competences in Spain: A Comparative Evaluation Between Spanish Needs and an International Framework Based on the Experiences of Researchers, Teachers, and Policymakers.Pilar Aguilar, Isabel Lopez-Cobo, Francisco Cuadrado & Isabel Benítez - 2019 - Frontiers in Psychology 10.
    Critical aspects in the field of education are currently related to low levels of socioemotional competences and high rates of school dropouts. However, there are no standard practices or guidelines for helping countries to assess and train social and emotional competences. To overcome this limitation, the project Learning to be (L2B) aims to propose a comprehensive model of the assessment and development of social and emotional competences that bring together policymakers, researchers, teachers, school authorities and learners from different participating countries: (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   2 citations  
  31. Enfermedades propias de las mujeres hoy.Pilar Miranda Serrano - 2006 - Critica 56 (932):45-49.
    No categories
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  32.  28
    La génesis de los dioses frigios: Cibelesv y Atis.Pilar González Serrano - forthcoming - 'Ilu. Revista de Ciencias de Las Religiones.
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  33.  29
    Video Game Training Enhances Visuospatial Working Memory and Episodic Memory in Older Adults.Pilar Toril, José M. Reales, Julia Mayas & Soledad Ballesteros - 2016 - Frontiers in Human Neuroscience 10.
  34.  11
    Tense Operators on Distributive Lattices with Implication.Gustavo Pelaitay & William Zuluaga - 2023 - Studia Logica 111 (4):687-708.
    Inspired by the definition of tense operators on distributive lattices presented by Chajda and Paseka in 2015, in this paper, we introduce and study the variety of tense distributive lattices with implication and we prove that these are categorically equivalent to a full subcategory of the category of tense centered Kleene algebras with implication. Moreover, we apply such an equivalence to describe the congruences of the algebras of each variety by means of tense 1-filters and tense centered deductive systems, respectively.
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  35.  16
    El conflicto entre filantropismo y humanismo y el lugar de la filosofía en el conjunto del saber.Pilar Mancebo Pérez - 2023 - Logos. Anales Del Seminario de Metafísica [Universidad Complutense de Madrid, España] 56 (1):105-121.
    Partiendo de la constatación husserliana de la crisis filosófica como crisis vital de una humanidad que se ha desviado de su _télos_ al implantar el modelo tecno-científico del dominio del mundo, el artículo investiga el lugar de la filosofía en el sistema educativo, explorando las reformas propuestas en Baviera y Prusia por Niethammer y Humboldt a principios del siglo XIX y que plantean, cada una a su modo, la necesaria incorporación de la filosofía a una educación de Estado que, frente (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  36.  6
    Baruch Spinoza: una nueva ética para la liberación humana.Pilar Benito Olalla - 2015 - Madrid: Biblioteca Nueva.
  37.  7
    Medellín y la planeación institucional de la miseria.Alfonso Insuasty Rodríguez, Héctor Alejandro Zuluaga Cometa & Diana Marcela Palechor Ordoñez - 2019 - Ratio Juris 14 (28):343-362.
    En la ciudad de Medellín se hace uso de herramientas y dispositivos, en el marco de la llamada Gestión Social, para ejecutar importantes obras para el llamado desarrollo urbano, que bien pueden configurar una “Gestión social del despojo”, en el marco de una “Planeación institucional de la miseria y el desarraigo”, generando víctimas ya no del conflicto armado sino del desarrollo. Es necesario problematizar esta suerte de modelo de desarrollo urbano, su gestión e implementación.
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  38. Sobre la forma primera y la materia primera de Avempace.Pilar Zaldívar Bouthelier & Charif Dandachli Zohbi - 2003 - Revista Española de Filosofía Medieval 10:107-110.
    En este trabajo presentamos la traducción al castellano del tratado «Sobre la forma primera y la materia primera» del filósofo zaragozano Avempace, precedida por una introducción que trata de mostrar los cauces por los que ha llegado hasta nosotros esta obra y los problemas que presenta para la traducción.The aim of this essay is to offer the Spanish translation of the "Treatise on Primary Form and Primary Matter" written by the philosopher Avempace, from Saragossa. The preceding introduction is an attempt (...)
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  39. Francisco Suárez y la propaganda politico-apocaliptica en la inglaterra de Jacobo I: el libro V de la defensio fidei; el anticristo.Pilar Pena Bua - 2019 - In Robert A. Maryks, Senent de Frutos & Juan Antonio (eds.), Francisco Suárez (1548-1617): Jesuits and the complexities of modernity. Boston: Brill.
    No categories
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  40.  17
    Historia y silencio: La Conquista del Desierto como genocidio no-narrado.Pilar Pérez - 2011 - Corpus: Archivos virtuales de la alteridad americana 1 (2).
    No categories
    Direct download (4 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  41.  4
    Historia y silencio: La Conquista del Desierto como genocidio no-narrado.Pilar Pérez - 2011 - Corpus.
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  42.  17
    "Sich der menschheit würdig zu machen" lenguaje y comunidad en la antropología en respecto pragmático.Pilar Mancebo Pérez - 2011 - Convivium: revista de filosofía 24:73-102.
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  43.  3
    El derecho como razón excluyente para la acción: una aproximación desde la teoría iusnaturalista del derecho de John Finnis.Pilar Zambrano - 2010 - Problema. Anuario de Filosofía y Teoria Del Derecho 1 (4):323-366.
    ): This study answers the following question: How does John M. Finnis introduce in his Theory of Law the hartian and razian concept of “an exclusionary reason for action”? The search for an answer entails at least the following items: (a) the generic concept of a “reason for action” and its distinction from other possible motivations for action; (b) the distinctive elements of a legal reason for action, and its difference from other classes of reasons for action; (c) the correlative (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  44.  5
    La interpretación jurídica como co-creación.Pilar Zambrano - 2009 - Problema. Anuario de Filosofía y Teoria Del Derecho 1 (3):375-414.
    The claim of this paper is to argue contra Waluchow’s and Raz’s versions of legal positivism – as main representatives of the inclusive and exclusive variants – that legal interpretation always requires an appeal to law’s rea- son or purpose. The main thesis could be expressed as follows: one technique of legal interpretation (the author labels it as systematical), one that demands that the interpreter interprets the law through its general pur- poses in legal practice, is not one technique amongst (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  45.  31
    Some characterization theorems for infinitary universal horn logic without equality.Pilar Dellunde & Ramon Jansana - 1996 - Journal of Symbolic Logic 61 (4):1242-1260.
    In this paper we mainly study preservation theorems for two fragments of the infinitary languagesLκκ, withκregular, without the equality symbol: the universal Horn fragment and the universal strict Horn fragment. In particular, whenκisω, we obtain the corresponding theorems for the first-order case.The universal Horn fragment of first-order logic (with equality) has been extensively studied; for references see [10], [7] and [8]. But the universal Horn fragment without equality, used frequently in logic programming, has received much less attention from the model (...)
    Direct download (8 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   15 citations  
  46.  1
    Fenomenología y esencia procesual humana.Pilar Fernández Beites - 2008 - Investigaciones Fenomenológicas 6:379-393.
    No categories
    Direct download (5 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  47. Percepción externa y "teoría de las imágenes".Pilar Beites - 2001 - Pensamiento 57 (219):393-412.
    Aunque en la vida cotidiana es claro que percibir no es imaginar, la diferencia entre percepción e imaginación resulta muy difícil de justificar teóricamente. Muchos autores caen en lo que Husserl denomina el error de la «teoría de las imágenes» y convierten la percepción en mera imaginación: Locke, Berkeley y Descartes sirven en este artículo como ejemplos de ello. Tras discutir brevemente sus tesis, se hace una crítica radical a la teoría de las imágenes a través de cuatro argumentos extraídos (...)
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  48.  27
    Sagesse tragique et métaphysiques dans la philosophie de Marcel Conche.Pilar Sánchez Orozco - 2004 - Revue Philosophique de la France Et de l'Etranger 129 (1):69-75.
    L’originalité de la philosophie de Conche réside dans sa conception d’une « sagesse tragique ». La sagesse est un choix éthique autant que métaphysique. Le passage d’une métaphysique de l’apparence à une métaphysique de la nature implique une redéfinition de certains aspects de cette sagesse.The originality of Marcel Conche’s philosophy rests in the conception of a « tragical wisdom ». Wisdom is both an ethical and a metaphysical choice. The passage of a metaphysics of appearance towards a metaphysics of nature (...)
    Direct download (4 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  49. Algunas precisiones a un libro piadoso.Pilar Palop Jonqueres - 1978 - El Basilisco 1:126-128.
    No categories
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  50. El sofista y el filósofo. La enseñanza de la filosofía a la luz del" Protágoras" de Platón.Pilar Palop Jonqueres - 1978 - El Basilisco 5:19-26.
    No categories
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
1 — 50 / 789