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  1.  39
    Evaluating Clinical Ethics Consultation: A European Perspective.Margarete Pfäfflin, Klaus Kobert & Stella Reiter-Theil - 2009 - Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics 18 (4):406.
    This paper focuses on the topic of evaluation of clinical ethics consultation. The concept of evaluation seems to contain an internal tension: On the one hand, evaluation is seen as distorting the conceptual and normative content of the case under scrutiny and, on the other, the evaluative act is the most important use of judgment and an inescapable part of everyday life. As such, we maintain that evaluation is essential.
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  2.  31
    Balancing the Perspectives. The Patient’s Role in Clinical Ethics Consultation.Stella Reiter-Theil - 2003 - Medicine, Health Care and Philosophy 6 (3):247-254.
    The debate and implementation of Clinical Ethics Consultation is still in its beginnings in Europe and the issue of the patient's perspective has been neglected so far, especially at the theoretical and methodological level. At the practical level, recommendations about the involvement of the patient or his/her relatives are missing, reflecting the general lack of quality and practice standards in CEC. Balance of perspectives is a challenge in any interpersonal consultation, which has led to great efforts to develop “technical”approaches, e.g., (...)
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  3.  26
    Dealing with the Normative Dimension in Clinical Ethics Consultation.Stella Reiter-Theil - 2009 - Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics 18 (4):347.
    Clinical ethics consultation not only interprets moral issues at the bedside and is not restricted to giving support for the “technical” handling of these moral issues, but it has to substantively address moral values, norms, and conflicts in the process of discussing cases and problems. We call this the normative dimension and use normative in the sense of embracing moral values and convictions of persons and groups, norms, and relevant professional and ethical guidelines as well as legal frameworks. The roles (...)
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  4.  5
    Initiating and Maintaining Clinical Ethics Support in Psychiatry. Ten Tasks and Challenges – And How to Meet Them.Stella Reiter-Theil - 2016 - Clinical Ethics 11 (2-3):45-53.
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  5.  28
    Evidence – Competence – Discourse: The Theoretical Framework of the Multi-Centre Clinical Ethics Support Project Metap.Stella Reiter-Theil, Marcel Mertz, Jan Schürmann, Nicola Stingelin Giles & Barbara Meyer-Zehnder - 2011 - Bioethics 25 (7):403-412.
    In this paper we assume that ‘theory’ is important for Clinical Ethics Support Services (CESS). We will argue that the underlying implicit theory should be reflected. Moreover, we suggest that the theoretical components on which any clinical ethics support (CES) relies should be explicitly articulated in order to enhance the quality of CES.A theoretical framework appropriate for CES will be necessarily complex and should include ethical (both descriptive and normative), metaethical and organizational components. The various forms of CES that exist (...)
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  6.  50
    Physicians' Access to Ethics Support Services in Four European Countries.Samia A. Hurst, Stella Reiter-Theil, Arnaud Perrier, Reidun Forde, Anne-Marie Slowther, Renzo Pegoraro & Marion Danis - 2007 - Health Care Analysis 15 (4):321-335.
    Clinical ethics support services are developing in Europe. They will be most useful if they are designed to match the ethical concerns of clinicians. We conducted a cross-sectional mailed survey on random samples of general physicians in Norway, Switzerland, Italy, and the UK, to assess their access to different types of ethics support services, and to describe what makes them more likely to have used available ethics support. Respondents reported access to formal ethics support services such as clinical ethics committees (...)
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  7.  47
    What Does Empirical Research Contribute to Medical Ethics? - A Methodological Discussion Using Exemplary Studies.Stella Reiter-Theil - 2012 - Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics 21 (4):425-435.
  8.  47
    The Complex Roles of Relatives in End-of-Life Decision-Making: An Ethical Analysis. [REVIEW]Stella Reiter-Theil, Marcel Mertz & Barbara Meyer-Zehnder - 2007 - HEC Forum 19 (4):341-364.
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  9.  30
    A “Little Bit Illegal”? Withholding and Withdrawing of Mechanical Ventilation in the Eyes of German Intensive Care Physicians.Sabine Beck, Andreas van de Loo & Stella Reiter-Theil - 2008 - Medicine, Health Care and Philosophy 11 (1):7-16.
    Research questions and backgroundThis study explores a highly controversial issue of medical care in Germany: the decision to withhold or withdraw mechanical ventilation in critically ill patients. It analyzes difficulties in making these decisions and the physicians’ uncertainty in understanding the German terminology of Sterbehilfe, which is used in the context of treatment limitation. Used in everyday language, the word Sterbehilfe carries connotations such as helping the patient in the dying process or helping the patient to enter the dying process. (...)
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  10.  30
    Ethics Consultation in Germany: The Present Situation. [REVIEW]Stella Reiter-Theil - 2001 - HEC Forum 13 (3):265-280.
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  11.  22
    Does Empirical Research Make Bioethics More Relevant? “The Embedded Researcher” as a Methodological Approach.Stella Reiter-Theil - 2004 - Medicine, Health Care and Philosophy 7 (1):17-29.
    What is the status of empirical contributions to bioethics, especially to clinical bioethics? Where is the empirical approach discussed in bioethics related to the ongoing debate about principlism versus casuistry? Can we consider an integrative model of research in medical ethics and which empirical methodology could then be valuable, the quantitative or the qualitative? These issues will be addressed in the first, theoretical part of the paper. The concept of the “embedded researcher” presented in this article was stimulated by the (...)
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  12.  21
    Research on Clinical Ethics and Consultation. Introduction to the Theme.Stella Reiter-Theil & George J. Agich - 2008 - Medicine, Health Care and Philosophy 11 (1):3-5.
    Clinical ethics consultation has developed from local pioneer projects into a field of growing interest among both clinicians and ethicists. What is needed are more systematic studies on the ethical challenges faced in clinical practice and problem solving through ethics consultation from interdisciplinary perspectives. The Thematic Issue covers a range of topics and includes five recent studies from various European countries and the USA, focusing on issues such as the ethical difficulties of end of life decisions, experiences with newly developed (...)
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  13.  9
    Context-Adjusted Clinical Ethics Support in Psychiatry: Accompanying a Team Through a Sensitive Period.Dagmar Meyer & Stella Reiter-Theil - 2016 - Clinical Ethics 11 (2-3):70-80.
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  14.  18
    Klinische Ethik Als Partnerschaft – Oder Wie Eine Ethische Leitlinie Für den Patientengerechten Einsatz von Ressourcen Entwickelt Und Implementiert Werden kannClinical Ethics as Partnership—or How an Ethical Guideline on Fair Resource-Allocation Can Be Developed and Implemented in the Clinic.Stella Reiter-Theil, Marcel Mertz, Heidi Albisser Schleger, Barbara Meyer-Zehnder, Reto W. Kressig & Hans Pargger - 2011 - Ethik in der Medizin 23 (2):93-105.
    Ethische Leitlinien für die klinische Praxis erfreuen sich zunehmender Beliebtheit. Damit klinisch-ethische Leitlinien aber überhaupt erfolgreich wirksam werden können, ist noch Pionierarbeit zu leisten. Solche Leitlinien müssen wissenschaftlich stärker fundiert und ihre praktische Anwendbarkeit muss verbessert werden. In dieser Arbeit werden die ersten Schritte des Projekts METAP zur methodischen Entwicklung und praktischen Implementierung einer Leitlinie für eine patientengerechte Versorgung am Krankenbett beschrieben und zur Diskussion gestellt. Das Projekt orientiert sich methodisch an der Entwicklung medizinischer Leitlinien und generiert damit eine forschungs- (...)
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  15.  4
    A “Little Bit Illegal”? Withholding and Withdrawing of Mechanical Ventilation in the Eyes of German Intensive Care Physicians.Sabine Beck, Andreas Loo & Stella Reiter-Theil - 2008 - Medicine, Health Care and Philosophy 11 (1):7-16.
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  16.  21
    How to Introduce Medical Ethics at the Bedside - Factors Influencing the Implementation of an Ethical Decision-Making Model.Barbara Meyer-Zehnder, Heidi Albisser Schleger, Sabine Tanner, Valentin Schnurrer, Deborah R. Vogt, Stella Reiter-Theil & Hans Pargger - 2017 - BMC Medical Ethics 18 (1):16.
    As the implementation of new approaches and procedures of medical ethics is as complex and resource-consuming as in other fields, strategies and activities must be carefully planned to use the available means and funds responsibly. Which facilitators and barriers influence the implementation of a medical ethics decision-making model in daily routine? Up to now, there has been little examination of these factors in this field. A medical ethics decision-making model called METAP was introduced on three intensive care units and two (...)
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  17.  19
    Wie hilfreich sind „ethische Richtlinien“ am Einzelfall?Are “Ethics Guidelines” helpful in taking critical treatment decisions?Sandra Bartels, Mike Parker, Tony Hope & Stella Reiter-Theil - 2005 - Ethik in der Medizin 17 (3):191-205.
    ZusammenfassungEntscheidungen der Therapiebegrenzung und in der Betreuung am Lebensende sind häufig komplex und von ethischen Problemen begleitet. Im Mittelpunkt der Untersuchung steht die entscheidende Frage, wie hilfreich existierende „Ethik-Richtlinien“, die eine ethische Orientierung bei solchen Entscheidungen geben sollen, in der klinischen Praxis tatsächlich sind. Die Frage, welchen Nutzen „Ethik-Richtlinien“ bei der Entscheidungsfindung haben oder haben können, wird hier exemplarisch an einem klinischen Fallbeispiel aus einer Ethik-Kooperationsstudie in der Intensivmedizin analysiert. Vergleichend werden hierzu „Ethik-Richtlinien“ aus Deutschland, der Schweiz und aus Großbritannien (...)
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  18.  36
    „Alter“ und „Kosten“ – Faktoren bei Therapieentscheiden am Lebensende? Eine Analyse informeller Wissensstrukturen bei Ärzten und Pflegenden1“Age” and “Costs” – factors in treatment decisions at the end-of-life? An analysis of informal knowledge structures of doctors and nurses.Heidi Albisser Schleger & Stella Reiter-Theil - 2006 - Ethik in der Medizin 19 (2):103-119.
    Die qualitative Interviewstudie analysiert informelle Wissensstrukturen von Pflegenden und Ärzten hinsichtlich der beiden Einflussfaktoren „Alter“ und „Kosten“ auf Therapieentscheide am Lebensende als Grundlage ethischer Meinungsbildung. Als Auswertungsmaterial dienen spontane Aussagen zu „Alter“ und „Kosten“, die nicht im Kontext von Fragestellungen zu Ageism oder Rationierung erhoben wurden. Diese Aussagen wurden einer Inhaltsanalyse unterzogen, und zwar anhand von qualitativen und quantitativen Analyseschritten.Die Studie zeigt, dass der Faktor „Alter“ wesentlich häufiger als Einflussfaktor auf Therapieentscheide am Lebensende genannt wird als der Faktor „Kosten“. Zudem (...)
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  19.  46
    Behandlungsfehler in der Psychotherapie: Ein Empirischer Beitrag Zum Fehlerbegriff Und Seinen Ethischen AspektenTreatment Error in Psychotherapy: An Empirical Contribution to the Notion of Error and its Ethical Aspects.Irina Medau, Ralf J. Jox & Stella Reiter-Theil - 2014 - Ethik in der Medizin 26 (1):3-18.
    Behandlungsfehler in der Psychotherapie sind bisher kaum erforscht. Eine empirisch gestützte Kategorisierung von Behandlungsfehlern stellt einen ersten Schritt dar, sich evidenzbasierten ethischen Empfehlungen zum Umgang mit solchen Fehlern zu nähern. Zielsetzung dieser Arbeit ist es, dafür erste Grundlagen zu erarbeiten, die auf Erfahrungen von Praktikern Bezug nehmen. Nach einer systematischen Literaturrecherche wurden 30 semistrukturierte Interviews mit approbierten Psychotherapeuten unterschiedlicher Ausrichtungen (Schulen) geführt und anhand der qualitativen Inhaltsanalyse nach Mayring ausgewertet. Die beschriebenen, alltäglich auftretenden Behandlungsfehler konnten in technische, normative, Einschätzungs- und (...)
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  20.  11
    The Particular Relevance of Clinical Ethics Support in Psychiatry: Concepts, Research, and Experiences.Bert Molewijk & Stella Reiter-Theil - 2016 - Clinical Ethics 11 (2-3):43-44.
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  21.  65
    Institutional Challenges for Clinical Ethics Committees.Andrea Dörries, Pierre Boitte, Ana Borovecki, Jean-Philippe Cobbaut, Stella Reiter-Theil & Anne-Marie Slowther - 2011 - HEC Forum 23 (3):193-205.
    Clinical ethics committees (CECs) have been developing in many countries since the 1980s, more recently in the transitional countries in Eastern Europe. With their increasing profile they are now faced with a range of questions and challenges regarding their position within the health care organizations in which they are situated: Should CECs be independent bodies with a critical role towards institutional management, or should they be an integral part of the hospital organization? In this paper, we discuss the organizational context (...)
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  22.  41
    Prinzipien Und Diskurs – Ein Ansatz Theoretischer Rechtfertigung der Ethischen Fallbesprechung Und EthikkonsultationPrinciples and Discourse: An Approach for the Theoretical Justification of Ethical Case Discussion and Ethics Consultation.Marcel Mertz, Heidi Albisser Schleger, Barbara Meyer-Zehnder & Stella Reiter-Theil - 2014 - Ethik in der Medizin 26 (2):91-104.
    Medizinethische Entscheidungsfindungsmodelle müssen nachweisen können, weshalb die mit ihnen getroffenen Entscheidungen richtig oder zumindest „belastbar“ sind. Hierfür sind theoretische Rechtfertigungsansätze aus der Ethik unverzichtbar. Der Klinischen Ethik wird aber mitunter ein Mangel an theoretischer Fundierung vorgeworfen. Um diesem Vorwurf entgegenzutreten, soll unter Bezugnahme auf ein Projekt der Klinischen Ethik („METAP“) die ethische Unterstützung in Form der ethischen Fallbesprechung und der Ethikkonsultation mittels Prinzipienethik und Diskursethik gerechtfertigt werden. Prinzipienethik und Diskursethik können einander über das Medium der ethischen Fallbesprechung oder Ethikkonsultation fruchtbar (...)
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  23.  7
    Finding Their Voices Again: A Media Project Offers a Floor for Vulnerable Patients, Clients and the Socially Deprived. [REVIEW]Ralf Stutzki, Markus Weber & Stella Reiter-Theil - 2013 - Medicine, Health Care and Philosophy 16 (4):739-750.
    ‘DU bist Radio’ (DBR) is an award winning [DBR has been awarded with the “Catholic Media Award of the German Bishops Conference, Prädikat WERTvoll” (2011), the Suisse “Media Prize Aargau/Solothurn” (2010), the German “Alternative Media Award” (2009) and was nominated for the “Prix Europa” (2009)] monthly radio format that goes on air on three Swiss radio stations. The purpose of this program which was first broadcast in 2009 is the development of a new media format which—without applying any journalistic (or (...)
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  24.  23
    Avoiding Bias in Medical Ethical Decision-Making. Lessons to Be Learnt From Psychology Research.Heidi Albisser Schleger, Nicole R. Oehninger & Stella Reiter-Theil - 2011 - Medicine, Health Care and Philosophy 14 (2):155-162.
    When ethical decisions have to be taken in critical, complex medical situations, they often involve decisions that set the course for or against life-sustaining treatments. Therefore the decisions have far-reaching consequences for the patients, their relatives, and often for the clinical staff. Although the rich psychology literature provides evidence that reasoning may be affected by undesired influences that may undermine the quality of the decision outcome, not much attention has been given to this phenomenon in health care or ethics consultation. (...)
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  25.  23
    Ethik in der Klinik – Theorie Für Die Praxis: Ziele, Aufgaben Und Möglichkeiten des Ethik-Konsils. [REVIEW]Stella Reiter-Theil - 1999 - Ethik in der Medizin 11 (4):222-232.
    Definition of the problem: Ethics consultation is one of the most important ways in which clinical ethicists can support both health-care providers and patients and their relatives in coping with ethical and existential challenges. The practice of ethics consultation, as performed at the Freiburg University Hospital is described and illustrated by a case report about the problem of treatment termination. The range of subject matters that come up in ethics consultations is analyzed. A research program in clinical ethics is summarized (...)
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  26.  54
    How Psychotherapists Handle Treatment Errors – an Ethical Analysis.Irina Medau, Ralf J. Jox & Stella Reiter-Theil - 2013 - BMC Medical Ethics 14 (1):50.
    Dealing with errors in psychotherapy is challenging, both ethically and practically. There is almost no empirical research on this topic. We aimed (1) to explore psychotherapists’ self-reported ways of dealing with an error made by themselves or by colleagues, and (2) to reconstruct their reasoning according to the two principle-based ethical approaches that are dominant in the ethics discourse of psychotherapy, Beauchamp & Childress (B&C) and Lindsay et al. (L).
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  27.  16
    Therapiebegrenzung Und Sterben Im Gespräch Zwischen Arzt Und PatientEvaluating the Limits of Therapy in Doctor-Patient-Conversation.Stella Reiter-Theil - 1998 - Ethik in der Medizin 10 (2):74-90.
    Definition of the problem: Doctor-patient-conversation is still a great challenge for doctors and patients despite intense discussion, legal normation, and multiple efforts. It seems to be particularly difficult in cases of telling the truth about diagnosis or prognosis which can be threatening to the patient.Method: It is shown by two case studies that the patient directs a specific need to the doctor which has been neglected in both the ethics discourse and in practical medicine: the need to evaluate the patient's (...)
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  28.  12
    Klinische Ethik Als Partnerschaft – Oder Wie Eine Ethische Leitlinie Für den Patientengerechten Einsatz von Ressourcen Entwickelt Und Implementiert Werden kannClinical Ethics as Partnership—or How an Ethical Guideline on Fair Resource-Allocation Can Be Developed and Implemented in the Clinic.Stella Reiter-Theil, Marcel Mertz, Heidi Albisser Schleger, Barbara Meyer-Zehnder, Reto W. Kressig & Hans Pargger - 2011 - Ethik in der Medizin 23 (2):93-105.
    Recently, ethical guidelines for clinical practice have gained increased popularity, but in order to become useful they require more pioneer’s work. Clinical-ethical guidelines need to be based on a scientific foundation and their practicability must be improved. We present and put to discussion the initial steps of the METAP Project about the development and practical implementation of a clinical-ethical guideline dedicated to a fair resource-allocation at the bedside. -/- With its methodological orientation, the project represents a guideline which is based (...)
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  29.  5
    Attitudes Toward Assisted Suicide and Life-Prolonging Measures in Swiss ALS Patients and Their Caregivers.Ralf Stutzki, Ursula Schneider, Stella Reiter-Theil & Markus Weber - 2012 - Frontiers in Psychology 3.
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  30.  12
    Shall Parent / Patient Wishes Be Fulfilled in Any Case? A Series of 32 Ethics Consultations: From Reproductive Medicine to Neonatology.Mirella Muggli, Christian De Geyter & Stella Reiter-Theil - 2019 - BMC Medical Ethics 20 (1):4.
    Questions concerning the parent/ patient’s autonomy are seen as one of the most important reasons for requesting Ethics Consultations. Respecting parent/ patient’s autonomy also means respecting the patient’s wishes. But those wishes may be controversial and sometimes even go beyond legal requirements. The objective of this case series of 32 ECs was to illustrate ethically challenging parent / patients’ wishes during the first stages of life and how the principle of patient’s autonomy was handled. The case series has a qualitative (...)
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  31.  21
    Der klinische Ethik-Beratungsdienst im Evangelischen Krankenhaus Bielefeld.Dr med Klaus Kobert, Margarete Pfäfflin & Stella Reiter-Theil - 2008 - Ethik in der Medizin 20 (2):122-133.
    Wie muss ein ethischer Beratungsdienst strukturiert sein, damit er in moralischen Konfliktsituationen im klinischen Alltag angefragt wird und die Ratsuchenden ergebnisorientiert unterstützen kann? Nach welchen Kriterien lassen sich die Beratungsgespräche auswerten und bewerten? Zur Beantwortung dieser Fragen werden theoretisch fundierte Konzepte ethischer Fallbesprechung aus Nimwegen, Leuven und Basel herangezogen; dies geschieht vor dem Hintergrund der Erfahrungen mit der über zehnjährigen Entwicklung der ethischen Arbeit im Ev. Krankenhaus Bielefeld (EvKB). Als Resultat stellen wir einen strukturierten, multidisziplinären Ansatz vor, mit dem in (...)
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  32.  10
    Starke und schwache Autonomie – eine hilfreiche Unterscheidung für die Vorbeugung von Unter- und ÜberbehandlungStrong and weak autonomy: a helpful differentiation for the prevention of under- and overtreatment.Bernward Gesang, Marcel Mertz, Barbara Meyer-Zehnder & Stella Reiter-Theil - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (4):329-341.
    ZusammenfassungEine patientengerechte Versorgung ist ein hohes Ziel. Unangemessene Behandlung wie Unter- oder Überversorgung zu erkennen und zu vermeiden, stellt Ärztinnen/Ärzte und Pflegende am Krankenbett vor schwierige Entscheidungen. Hier ist die Entwicklung von praxistauglichen Orientierungshilfen angezeigt, die wissenschaftlichen Kriterien genügen und nicht allein auf Konsens beruhen. Die vorliegende Arbeit versucht, zentrale Normen zur Vermeidung von Über- und Unterversorgung zu formulieren und theoretisch zu fundieren. Dafür wird auf Basis einer Interessen-basierten Ethik eine Graduierung der Autonomie vorgenommen, indem zwischen schwacher und starker Autonomie (...)
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  33.  20
    Ethikkonsultation oder psychologische Supervision? Kasuistische und methodische Reflexionen zu einem ungeklärten Verhältnis.Beate Mitzscherlich & Stella Reiter-Theil - 2017 - Ethik in der Medizin 29 (4):289-305.
    ZusammenfassungDas Verhältnis zwischen Ethikkonsultation und der bspw. in psychiatrischen Arbeitsfeldern und im Palliativbereich etablierten psychologischen Supervision ist bisher wenig untersucht. Dieser Vergleich und die Abgrenzung von Ethikkonsultation stellen eine Forschungslücke dar. Anhand von zwei Fallvignetten aus der Praxis von EK und PS werden unter Kontrastierung mit dem jeweils anderen Ansatz Unterschiede und Gemeinsamkeiten im methodischen und praktischen Vorgehen sowie Kriterien der Unterscheidung analysiert. Als Ergebnis wird eine systematische Gegenüberstellung präsentiert, die folgende Merkmale umfasst: 1. Ziele jedes Ansatzes, 2. Einberufung, 3. (...)
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  34.  21
    Initiative zur Ethik-Beratung in der Medizin.Stella Reiter-Theil & Franz Josef Illhardt - 1999 - Ethik in der Medizin 11 (4):219-221.
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  35. Ethics Codes in Medicine: Foundations and Achievements of Codification Since 1947.Ulrich Tröhler, Stella Reiter-Theil & Eckhard Herych (eds.) - 1998 - Ashgate.
  36.  11
    Their View: Difficulties and Challenges of Patients and Physicians in Cross-Cultural Encounters and a Medical Ethics Perspective.Kristina Würth, Wolf Langewitz, Stella Reiter-Theil & Sylvie Schuster - 2018 - BMC Medical Ethics 19 (1):70.
    In todays’ super-diverse societies, communication and interaction in clinical encounters are increasingly shaped by linguistic, cultural, social and ethnic complexities. It is crucial to better understand the difficulties patients with migration background and healthcare professionals experience in their shared clinical encounters and to explore ethical aspects involved. We accompanied 32 migrant patients during their medical encounters at two outpatient clinics using an ethnographic approach. Overall, data of 34 interviews with patients and physicians on how they perceived their encounter and which (...)
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  37. Are Ethics Guideline Helpful in Taking Critical Treatment Decisions?Sandra Bartels, Mike Parker, Tony Hope & Stella Reiter-Theil - 2005 - Ethik in der Medizin 17 (3):191-205.
    ZusammenfassungEntscheidungen der Therapiebegrenzung und in der Betreuung am Lebensende sind häufig komplex und von ethischen Problemen begleitet. Im Mittelpunkt der Untersuchung steht die entscheidende Frage, wie hilfreich existierende „Ethik-Richtlinien“, die eine ethische Orientierung bei solchen Entscheidungen geben sollen, in der klinischen Praxis tatsächlich sind. Die Frage, welchen Nutzen „Ethik-Richtlinien“ bei der Entscheidungsfindung haben oder haben können, wird hier exemplarisch an einem klinischen Fallbeispiel aus einer Ethik-Kooperationsstudie in der Intensivmedizin analysiert. Vergleichend werden hierzu „Ethik-Richtlinien“ aus Deutschland, der Schweiz und aus Großbritannien (...)
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  38.  35
    Guest Editorial: Encouraging the Dialogue.George J. Agich & Stella Reiter-Theil - 2009 - Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics 18 (4):333.
    Ethics consultation is the most engaged aspect of clinical ethics, a field focused on ethical issues, questions, and conflicts arising in the course of patient care and delivery of healthcare services. Despite the skepticism of some academic bioethicists and criticism expressed by social commentators, clinical ethics, which began in North America, has expanded to Europe and many other parts of the world with the proliferation of healthcare institution ethics and ethics consultation support services. Along with the development and implementation of (...)
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  39.  6
    Principles and Discourse: An Approach for the Theoretical Justification of Ethical Case Discussion and Ethics Consultation.Marcel Mertz, Heidi Albisser Schleger, Barbara Meyer-Zehnder & Stella Reiter-Theil - 2014 - Ethik in der Medizin 26 (2):91-104.
    ZusammenfassungMedizinethische Entscheidungsfindungsmodelle müssen nachweisen können, weshalb die mit ihnen getroffenen Entscheidungen richtig oder zumindest „belastbar“ sind. Hierfür sind theoretische Rechtfertigungsansätze aus der Ethik unverzichtbar. Der Klinischen Ethik wird aber mitunter ein Mangel an theoretischer Fundierung vorgeworfen. Um diesem Vorwurf entgegenzutreten, soll unter Bezugnahme auf ein Projekt der Klinischen Ethik die ethische Unterstützung in Form der ethischen Fallbesprechung und der Ethikkonsultation mittels Prinzipienethik und Diskursethik gerechtfertigt werden. Prinzipienethik und Diskursethik können einander über das Medium der ethischen Fallbesprechung oder Ethikkonsultation fruchtbar ergänzen. (...)
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  40.  11
    How Much Dentists Are Ethically Concerned About Overtreatment; a Vignette-Based Survey in Switzerland.Ali Kazemian, Isabelle Berg, Christina Finkel, Shahram Yazdani, Hans-Florian Zeilhofer, Philipp Juergens & Stella Reiter-Theil - 2015 - BMC Medical Ethics 16 (1):43.
    Overtreatment is when medical or dental services are provided with a higher volume or cost than is appropriate. This study aimed to investigate how a group of dentists in Switzerland, a wealthy country known to have high standards of healthcare including dentistry, evaluated the meaning of unnecessary treatments from an ethical perspective and, assessed the expected frequency of different possible behaviors among their peers.
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  41.  8
    Ethics in the Hospital-Theory for Practice: Goals, Tasks and Chances of Ethics Consultation.Stella Reiter-Theil - 1999 - Ethik in der Medizin 11 (4):222-232.
  42. Moral Lernen-Ethik Lehren.Stella Reiter-Theil - forthcoming - Ethik in der Medizin. Stuttgart: Enke.
     
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  43. Versorgung und Therapie psychisch kranker und gestörter Menschen.Stella Reiter-Theil - forthcoming - Ethik in der Medizin. Enke, Stuttgart.
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  44. Widersprüche einer relativistischen "Ethik" der Therapie auf konstruktivistischer Basis.Stella Reiter-Theil - 1991 - Ethik Und Sozialwissenschaften 2 (3):480.
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  45. „Alter“ Und „Kosten“ – Faktoren Bei Therapieentscheiden Am Lebensende? Eine Analyse Informeller Wissensstrukturen Bei Ärzten Und Pflegenden1“Age” and “Costs” – Factors in Treatment Decisions at the End-of-Life? An Analysis of Informal Knowledge Structures of Doctors and Nurses.Heidi Albisser Schleger & Stella Reiter-Theil - 2007 - Ethik in der Medizin 19 (2):103-119.
    ZusammenfassungDie qualitative Interviewstudie analysiert informelle Wissensstrukturen von Pflegenden und Ärzten hinsichtlich der beiden Einflussfaktoren „Alter“ und „Kosten“ auf Therapieentscheide am Lebensende als Grundlage ethischer Meinungsbildung. Als Auswertungsmaterial dienen spontane Aussagen zu „Alter“ und „Kosten“, die nicht im Kontext von Fragestellungen zu Ageism oder Rationierung erhoben wurden. Diese Aussagen wurden einer Inhaltsanalyse unterzogen, und zwar anhand von qualitativen und quantitativen Analyseschritten.Die Studie zeigt, dass der Faktor „Alter“ wesentlich häufiger als Einflussfaktor auf Therapieentscheide am Lebensende genannt wird als der Faktor „Kosten“. Zudem (...)
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  46. Klinische Ethik - Metap: Leitlinie Für Entscheidungen Am Krankenbett.Heidi Albisser Schleger, Marcel Mertz, Barbara Meyer-Zehnder & Stella Reiter-Theil - 2019 - Springer Berlin Heidelberg.
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  47. Edited volumes-ethik und medizin, 1947-1997.Ulrich Trohler & Stella Reiter-Theil - 1999 - History and Philosophy of the Life Sciences 21 (2):243-243.
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