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Mixed Feelings: Physicians' Concerns About Clinical Ethics Committees in Germany

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REFERENCES

  1. Slowther A, Bunch C, Woolnough B, and Hope T, Ethox. Clinical ethics support in the UK: A review of the current position and likely development. London: The Nuffield Trust; 2001.

    Google Scholar 

  2. Vollmann J. Healthcare ethics committees in Germany: The path ahead. HEC Forum, 2001; 13:255-264.

    Google Scholar 

  3. Deutscher E. Krankenhausverband, Katholischer Krankenhausverband Deutschlands; eds. Ethik-Komitee im Krankenhaus. Stuttgart, Freiburg: Selbstverlag; 1997.

    Google Scholar 

  4. Simon A. Ethics committees in Germany: An empirical survey of Christian hospitals. HEC Forum, 2001; 13:225-231.

    Google Scholar 

  5. Reiter-Theil S. Ethics consultation in Germany: The present situation. HEC Forum, 2001; 13:265-280.

    Google Scholar 

  6. Gillon R. Clinical ethics committees – Pros and cons. Journal of Medical Ethics, 1997; 23:203-204.

    Google Scholar 

  7. Heilicser BJ, Meltzer D, Siegler M. The effect of clinical medical ethics consultation on healthcare costs. Journal of Clinical Ethics, 2000; 11: 31-38.

    Google Scholar 

  8. Meaney M. From a culture of blame to a culture of safety – The role of institutional ethics committees. Bioethics Forum, 2001; 17: 32-42.

    Google Scholar 

  9. Szeremata M, Dawson J, Manning D, et al. Snapshots of five clinical ethics committees in the UK. Journal of Medical Ethics, 2001; 27 Suppl I:i9-i17.

    Google Scholar 

  10. Troschke, J von. Die Kunst, ein guter Arzt zu werden. Bern, Switzerland: Hans Huber; 2001.

    Google Scholar 

  11. Deutscher Ärztetag. (Muster)-Berufsordnung für die deutschen Ärztinnen und Ärzte MBO-Ä 1997. Geändert durch die Beschlüsse des 105. Deutschen Ärztetages 2002 in Rostock. http://www.bundesaerztekammer.de.

  12. Fuchs C. Braucht der Arzt ein neues Selbstverständnis? In: von Engelhardt D, von Loewenich V, Simon A; eds. Die Heilberufe auf der Suche nach ihrer Identität. Münster, Germany: LIT-Verlag; 2001: 107-116.

    Google Scholar 

  13. Huerkamp C. Der Aufstieg der Ärzte im 19. Jahrhundert. Göttingen, Germany: Vandenhoek&Ruprecht; Kritische Studien zur Geschichtswissenschaft 68; 1985.

    Google Scholar 

  14. Beyleveld D, Brownsword R, Wallace S. Clinical ethics committees: Clinical support or crisis management? HEC Forum, 2002; 14:13-25.

    Google Scholar 

  15. Patzig HK, Schöne-Seifert B. Theoretische Grundlagen und Systematik der Ethik in der Medizin. In: Kahlke W, Reiter-Theil S; eds. Ethik in der Medizin. Stuttgart, Germany: F. Enke, 1995: 1-9.

    Google Scholar 

  16. Wolff HP: Arzt und Patient. In: Sass HM; ed. Medizin und Ethik. Stuttgart, Germany: Reclam, 1989: 184-211.

    Google Scholar 

  17. Wieland W. Strukturtypen ärztlichen Handelns. In: Sass HM; ed. Medizin und Ethik. Stuttgart, Germany: Reclam, 1989: 69-95.

    Google Scholar 

  18. Hoc S. Medizinkommunikation. Zwischen Informationsanspruch und gesetzlichen Risiken. Dtsch Ärztebl, 2002; 99:C1428-1430.

    Google Scholar 

  19. McNeill PM. A critical analysis of Australian clinical ethics committees and the function they serve. Bioethics, 2001; 15:443-460.

    Google Scholar 

  20. Rudd PT. The clinical ethics committee at the Royal United Hospital – Bath, England. HEC Forum, 2002; 14:37-44.

    Google Scholar 

  21. Steinkamp N, Gordijn B. The two-layer model of clinical ethics and training program for the Malteser Hospital Association. HEC Forum, 2001; 13:242-254.

    Google Scholar 

  22. Gerdes B, Richter G. Ethik-Konsultationsdienst nach dem Konzept von J.C. Fletcher an der University of Virginia, Charlottesville, USA. Ethik Med., 1999; 10:249-261

    Google Scholar 

  23. American Society for Bioethics and Humanities. Core competencies for health care ethics consultation, Glenview, IL: ASBH; 1998.

    Google Scholar 

  24. Vollmann J. Der klinische Ethiker – ein Konzept mit Zukunft? Ethik Med., 1995; 7:181-192.

    Google Scholar 

  25. Doyal L. Clinical ethics committees and the formulation of health care policy. Journal of Medical Ethics, 2001; 27 suppl I: i44-i49.

    Google Scholar 

  26. Fletcher JC, Siegler M. What are the goals of ethics consultation? A consensus statement. Journal of Clinical Ethics, 1996; 7:122-126.

    Google Scholar 

  27. Siegler M.: Ethics committees: Decisions by bureaucracy. Hastings Center Report, 1986; 16:22-24.

    Google Scholar 

  28. Slowther A, Hill D, McMillan J. Clinical ethics committees: opportunity or threat? HEC Forum, 2002; 14:4-12.

    Google Scholar 

  29. Orr RD, Morton KR, deLeon DM, Fals JC. Evaluation of an ethics consultation service: Patient and family perspective. American Journal of Medicine, 1996; 101:135-141.

    Google Scholar 

  30. Dzur AW. Democratizing the hospital: Deliberative-democratic bioethics. J Health Polit Policy Law, 2002; 27:177-211.

    Google Scholar 

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Dörries, A. Mixed Feelings: Physicians' Concerns About Clinical Ethics Committees in Germany. HEC Forum 15, 245–257 (2003). https://doi.org/10.1023/B:HECF.0000014773.58769.46

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