Abstract.
Definition of the problems: The physician-patient-relationship is influenced by economically driven decisions. This study explores the ethical consensus in explaining economical backgrounds of therapeutic and diagnostic interventions to patients, and the clinical practices of patient information.
Method: A combination of questionnaire send to members of relevant health care organisations (n=132) and interviews with physicians working in different clinical resorts (n=15).
Results and conclusion: In general there is a consensus in truth-telling about the economical background, however this ethical principle in many cases is neglected. Whenever possible physicians try to translate economically driven decisions into medical terms. There is a broad disagreement and a wide range of individual ethical preferences regarding patient information, that can not be controlled by patients in any way.
Zusammenfassung.
Das Arzt-Patient-Verhältnis wird zunehmend von ökonomischen Interessen überlagert. Diese explorative Studie fragt nach konsensfähigen Lösungsstrategien für die Vermittlung dieser ökonomischen Hintergründe an Patienten und nach der ärztlichen Aufklärungspraxis im klinischen Alltag. Methodisch wird eine Kombination aus einer Fragebogenstudie mit Vertretern relevanter Organisationen im Gesundheitswesen (n=132) und Interviews mit Ärztinnen und Ärzten aus unterschiedlichen klinischen Bereichen (n=15) gewählt. Ergebnisse: Trotz einer mehrheitlichen Präferenz für die wahrheitsgemäße Aufklärung über ökonomische Aspekte erfährt dieses Prinzip vielfältige Relativierungen. In der klinischen Praxis dominiert das Bestreben, ökonomische Motive hinter medizinischen Begründungen zu verschweigen. Die ärztliche Informationspolitik weist eine völlig uneinheitliche und für Patienten undurchschaubare Praxis sowie eine extreme Spannbreite subjektiver Wertpräferenzen auf.
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Kuhlmann, E. Im Spannungsfeld zwischen Informed Consent und konfliktvermeidender Fehlinformation: Patientenaufklärung unter ökonomischen Zwängen. Ergebnisse einer empirischen Studie. Ethik Med 11, 146–161 (1999). https://doi.org/10.1007/s004810050070
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DOI: https://doi.org/10.1007/s004810050070