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  1.  33
    What is Personalized Medicine: Sharpening a Vague Term Based on a Systematic Literature Review.Sebastian Schleidgen, Corinna Klingler, Teresa Bertram, Wolf H. Rogowski & Georg Marckmann - 2013 - BMC Medical Ethics 14 (1):55.
    Recently, individualized or personalized medicine (PM) has become a buzz word in the academic as well as public debate surrounding health care. However, PM lacks a clear definition and is open to interpretation. This conceptual vagueness complicates public discourse on chances, risks and limits of PM. Furthermore, stakeholders might use it to further their respective interests and preferences. For these reasons it is important to have a shared understanding of PM. In this paper, we present a sufficiently precise as well (...)
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  2.  6
    Mobile Health Ethics and the Expanding Role of Autonomy.Bettina Schmietow & Georg Marckmann - forthcoming - Medicine, Health Care and Philosophy.
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  3.  33
    Wie können Ärzte ethisch vertretbar Kostenerwägungen in ihren Behandlungsentscheidungen berücksichtigen? Ein StufenmodellHow can physicians make cost-conscious treatment decisions in an ethically justified manner? A stepwise model.Georg Marckmann & Jürgen in der Schmitten - 2011 - Ethik in der Medizin 23 (4):303-314.
    Trotz aller Rationalisierungsbemühungen werden sich Leistungseinschränkungen im deutschen Gesundheitswesen nicht vermeiden lassen. Zwar sollten diese so weit möglich oberhalb der individuellen Arzt-Patient-Beziehung erfolgen, aus pragmatischen Gründen wird es sich aber nicht vermeiden lassen, dass Ärzte auch im Einzelfall Verantwortung für die Kosten ihrer Entscheidungen übernehmen, wie es bereits heute häufig der Fall ist. Der vorliegende Beitrag widmet sich deshalb der Frage, wie Ärzte in einer medizinisch rationalen und ethisch vertretbaren Art und Weise Kostenerwägungen in ihren Entscheidungen berücksichtigen können. Vorgeschlagen wird (...)
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  4. Are Physicians Willing to Ration Health Care? Conflicting Findings in a Systematic Review of Survey Research.Daniel Strech, Govind Persad, Georg Marckmann & Marion Danis - 2009 - Health Policy 90 (2):113-124.
    Several quantitative surveys have been conducted internationally to gather empirical information about physicians’ general attitudes towards health care rationing. Are physicians ready to accept and implement rationing, or are they rather reluctant? Do they prefer implicit bedside rationing that allows the physician–patient relationship broad leeway in individual decisions? Or do physicians prefer strategies that apply explicit criteria and rules?
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  5.  18
    Alter Wein in Neuen Schläuchen? Ethische Implikationen der Individualisierten MedizinOld Wine in New Bottles? Ethical Implications of Individualized Medicine.Sebastian Schleidgen & Georg Marckmann - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (3):223-231.
    Die sogenannte individualisierte Medizin (IM) ist in den letzten Jahren zu einem Schlagwort in Wissenschaft, Politik und Öffentlichkeit geworden. Wie jede technologische Neuentwicklung hat sie jedoch (potentielle) ethische Implikationen, die es zu berücksichtigen gilt, um eine angemessene Entwicklung und Anwendung individualisierter Präventions- und Therapiemaßnahmen zu ermöglichen. Allerdings steht eine ethische Bewertung der IM vor verschiedenen methodischen Herausforderungen, die sich insbesondere aus der Heterogenität des Problembereichs, begrifflicher Unklarheit sowie dem Frühstadium ihrer Entwicklung ergeben. Der vorliegende Beitrag spezifiziert zunächst den Begriff der (...)
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  6. Re-Focusing the Ethical Discourse on Personalized Medicine: A Qualitative Interview Study with Stakeholders in the German Healthcare System.Sebastian Schleidgen & Georg Marckmann - 2013 - BMC Medical Ethics 14 (1):20.
    In recent years, personalized medicine (PM) has become a highly regarded line of development in medicine. Yet, it is still a relatively new field. As a consequence, the discussion of its future developments, in particular of its ethical implications, in most cases can only be anticipative. Such anticipative discussions, however, pose several challenges. Nevertheless, they play a crucial role for shaping PM’s further developments. Therefore, it is vital to understand how the ethical discourse on PM is conducted, i.e. on what (...)
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  7. How Do We Want to Grow Old? Anti‐Ageing‐Medicine and the Scope of Public Healthcare in Liberal Democracies.Mark Schweda & Georg Marckmann - 2013 - Bioethics 27 (7):357-364.
    Healthcare counts as a morally relevant good whose distribution should neither be left to the free market nor be simply imposed by governmental decisions without further justification. This problem is particularly prevalent in the current boom of anti-ageing medicine. While the public demand for medical interventions which promise a longer, healthier and more active and attractive life has been increasing, public healthcare systems usually do not cover these products and services, thus leaving their allocation to the mechanisms of supply and (...)
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  8.  22
    Wann ist eine ethische Analyse eine gute ethische Analyse? Ein Plädoyer für die Methodenreflexion in der Medizinethik.Georg Marckmann - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (2):87-88.
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  9. Arzt-Patient-Verhältnis und Informiertes Einverständnis. Einführung.Georg Marckmann & Matthias Bormuth - forthcoming - Ethik in der Medizin. Ein Studienbuch, Reclam, Stuttgart.
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  10.  18
    Rationalisierung und Rationierung: Allokation im Gesundheitswesen zwischen Effizienz und Gerechtigkeit.Georg Marckmann - 2005 - In Hermes Andreas Kick (ed.), Gesundheitswesen Zwischen Wirtschaftlichkeit Und Menschlichkeit. List. pp. 179--199.
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  11.  41
    Präventionsmaßnahmen im Spannungsfeld zwischen individueller Autonomie und allgemeinem Wohl.Georg Marckmann - 2010 - Ethik in der Medizin 22 (3):207-220.
    Angesichts der Zunahme chronischer Erkrankungen erscheint es geboten, vermehrt auf Präventionsmaßnahmen zurückzugreifen, die den Einzelnen zu einer gesundheitsfördernden Lebensweise anhalten und exogene gesundheitsschädigende Einflüsse reduzieren. Dabei ergeben sich zwei ethische Problemkonstellationen: 1) Welche Einschränkungen der Entscheidungsautonomie des Einzelnen sind gerechtfertigt, um bestimmte Präventionsziele zu erreichen? 2) Welche Verantwortung kann und soll der Einzelne für seine Gesundheit tragen? Fünf ethische Anforderungen sind an jede Präventionsmaßnahme zu stellen: 1) nachgewiesene Wirksamkeit, 2) günstiges Kosten-Nutzen-Profil, 3) akzeptables Kosten-Nutzen-Verhältnis, 4) möglichst geringe Restriktivität und 5) (...)
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  12.  21
    Ethics in Public Health and Health Policy.Daniel Strech, Irene Hirschberg & Georg Marckmann (eds.) - 2013 - Springer.
    Faden, R. & Shebaya, S, Public Health Ethics. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2010 Edition), Edward N. Zalta (ed.). Available from: htt : lato.stanford.edu archives sum2010 entries ublichealth-ethics (accessed ...
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  13.  26
    Social Justice, Health Inequities, and Access to New Age-Related Interventions.Hans-Jörg Ehni & Georg Marckmann - 2009 - Medicine Studies 1 (3):281-295.
    Social Justice, Health Inequities, and Access to New Age-Related Interventions Content Type Journal Article Category Original Paper Pages 281-295 DOI 10.1007/s12376-009-0027-3 Authors Hans-Jörg Ehni, University of Tuebingen, Tuebingen, Baden-Württemberg Germany Georg Marckmann, University of Tuebingen, Tuebingen, Baden-Württemberg Germany Journal Medicine Studies Online ISSN 1876-4541 Print ISSN 1876-4533 Journal Volume Volume 1 Journal Issue Volume 1, Number 3.
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  14.  10
    Außerklinische Ethikberatung: Eine Evaluation des Angebots in den Landkreisen Traunstein und Berchtesgadener Land mittels Dokumentenanalyse und Befragung von Hausärzten.Sandra Thiersch, Orsolya Friedrich & Georg Marckmann - 2019 - Ethik in der Medizin 31 (1):45-59.
    ZusammenfassungWährend die Implementierung und Nutzung von Ethikberatung in deutschen Krankenhäusern in den letzten 20 Jahren vorangeschritten ist, entstehen erst in den letzten Jahren zunehmend Ethikberatungsangebote im außerklinischen Bereich. In den Landkreisen Traunstein und Berchtesgadener Land in Südost-Bayern wurde 2012 eine außerklinische Ethikberatung etabliert. Um im Rahmen einer ersten Evaluation wissenschaftliche Erkenntnisse über den Bedarf, die Inanspruchnahme und die Zufriedenheit mit diesem Beratungsangebot zu gewinnen, wurde eine Dokumentenanalyse und eine Fragebogenerhebung unter den Hausärzten der beiden Landkreise durchgeführt. Insgesamt nahmen 58 der (...)
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  15.  19
    How the Weight of the Ethical Arguments Depends on the Empirical “Facts”.Georg Marckmann, Anna M. Sanktjohanser & Sabine Wicker - 2013 - American Journal of Bioethics 13 (9):53 - 55.
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  16.  20
    Kommentar I zum Fall: „Verschiebung der Verantwortung am Lebensende“. [REVIEW]Ralf J. Jox & Georg Marckmann - 2011 - Ethik in der Medizin 23 (2):137-138.
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  17. Introduction: Ethics of Information Technology in Health Care.Georg Marckmann & Kenneth Goodman - 2006 - International Review of Information Ethics 5:2-5.
    Computer-based information and communication technologies continue to transform the delivery of health care and the conception and scientific understanding of the human body and the diseases that afflict it. While information technology has the potential to improve the quality and efficiency of patient care, it also raises important ethical and social issues. This IRIE theme issue seeks to provide a forum to identify, analyse and discuss the ethical and social issues raised by various applications of information and communication technology in (...)
     
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  18.  37
    The Eurotransplant Kidney Allocation Algorithm. Moral Consensus or Pragmatic Compromise.Georg Marckmann - 2001 - Analyse & Kritik 23 (2):271-279.
    The selection and balancing of values for the Eurotransplant kidney allocation algorithm poses both practical and ethical challenges. The paper argues that any allocation algorithm can only be justified by reference to some substantive conception of a good life that reflects our value preferences regarding the allocation of scarce donor kidneys. It is concluded that the criterion of HLA compatibility maximizes overall rather than individual utility. The paper emphasizes that good pragmatic arguments for maintaining the primacy of HLA matching can (...)
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  19.  25
    Teaching Science Vs. The Apprentice Model €“ Do We Really Have the Choice?Georg Marckmann - 2001 - Medicine, Health Care and Philosophy 4 (1):85-89.
    The debate about the appropriate methodology of medical education has been (and still is) dominated by the opposing poles of teaching science versus teaching practical skills. I will argue that this conflict between scientific education and practical training has its roots in the underlying, more systematic question about the conceptual foundation of medicine: how far or in what respects can medicine be considered to be a science? By analyzing the epistemological status of medicine I will show that the internal aim (...)
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  20.  19
    Principle-Based Structured Case Discussions: Do They Foster Moral Competence in Medical Students? - A Pilot Study.Orsolya Friedrich, Kay Hemmerling, Katja Kuehlmeyer, Stefanie Nörtemann, Martin Fischer & Georg Marckmann - 2017 - BMC Medical Ethics 18 (1):21.
    Recent findings suggest that medical students’ moral competence decreases throughout medical school. This pilot study gives preliminary insights into the effects of two educational interventions in ethics classes on moral competence among medical students in Munich, Germany. Between 2012 and 2013, medical students were tested using Lind’s Moral Competence Test prior to and after completing different ethics classes. The experimental group participated in principle-based structured case discussions and was compared with a control group with theory-based case discussions. The pre/post C-scores (...)
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  21.  34
    Ermittlung des mutmaßlichen Patientenwillens: eine Interviewstudie mit KlinikernMaking substituted judgments: an interview study among clinicians.Andreas Schaider, Gian Domenico Borasio, Georg Marckmann & Ralf J. Jox - 2015 - Ethik in der Medizin 27 (2):107-121.
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  22.  21
    Kommentar II Zum Fall: „Kleinkind Nach Schwerer Verletzung des Zentralnervensystems: Rehabilitation Oder Behandlungsabbruch?“.Georg Marckmann & Stephan Rixen - 2016 - Ethik in der Medizin 28 (1):63-65.
  23.  21
    Ethikberatung im Krankenhaus – Sachstand und kritischer AusblickClinical Ethics Services - Facts and critical Appraisal.Andrea Dörries, Alfred Simon & Georg Marckmann - 2015 - Ethik in der Medizin 27 (3):249-253.
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  24.  11
    Kommentar II Zum Fall: „Welcher Wille Zählt? Der Im Voraus Verfügte Oder der Aktuell Gelebte?“.Georg Marckmann - 2017 - Ethik in der Medizin 29 (2):157-159.
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  25.  23
    Ronald Bayer, Lawrence O. Gostin, Bruce Jennings, Bonnie Steinbock (Hrsg) (2007) Public Health Ethics. Theory, Policy, and Practice Oxford University Press, New York, 418 Seiten, ISBN 978-0-19-518084-8 Angus Dawson, Marcel Verweij (Hrsg) (2007) Ethics, Prevention and Public Health Clarendon Press, Oxford, 234 Seiten, ISBN 978-0-19-929069-7. [REVIEW]Georg Marckmann - 2008 - Ethik in der Medizin 20 (2):156-158.
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  26.  17
    Personalisierte Medizin. Medizinische, ethische, rechtliche und ökonomische Analysen.Jan Schildmann, Georg Marckmann & Jochen Vollmann - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (3):169-172.
  27.  15
    Ethik, Evidenz und Eigeninteresse: Für eine offene Diskurskultur.Georg Marckmann & Gerald Neitzke - 2015 - Ethik in der Medizin 27 (4):269-272.
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  28.  15
    Zwischen Krankheitsbehandlung und Wunscherfüllung: Anti-Aging-Medizin und der Leistungsumfang solidarisch zu tragender Gesundheitsversorgung.Mark Schweda & Georg Marckmann - 2012 - Ethik in der Medizin 24 (3):179-191.
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  29.  11
    Oxford University Press, New York, 418 Seiten, ISBN 978-0-19-518084-8 Clarendon Press, Oxford, 234 Seiten, ISBN 978-0-19-929069-7. [REVIEW]Georg Marckmann - 2008 - Ethik in der Medizin 20 (2):156-158.
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  30.  10
    II. Praxis als Herausforderung.Hermes Andreas Kick, Georg Marckmann & Brigitte Tag - 2005 - In Gesundheitswesen Zwischen Wirtschaftlichkeit Und Menschlichkeit. List. pp. 149.
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  31. How Can Physicians Make Cost-Conscious Treatment Decisions in an Ethically Justified Manner? A Stepwise Model.Georg Marckmann & Juergen in der Schmitten - 2011 - Ethik in der Medizin 23 (4):303-314.
     
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  32. Between Therapy and Wish Fulfillment: Anti-Aging Medicine and the Scope of Public Healthcare.Mark Schweda & Georg Marckmann - 2012 - Ethik in der Medizin 24 (3).
     
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  33. Old Wine in New Bottles? Ethical Implications of Individualized Medicine.Sebastian Schleidgen & Georg Marckmann - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (3):223-231.
     
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